• Forumvärd

Är det rätt att ta bort rasism ur Astrid Lingrens sagor?

I dagarna har SVT beslutat sig för att ta bort rasism och olämpliga ord från Pippi filmer.
    Vad tycker du?
    Är det rätt eller fel?
    Diskutera gärna i tråden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att ta bort rasism ur Astrid Lingrens sagor?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Bokbål Nästa) skrev 2014-10-02 21:36:22 följande:

Jadå, helt rätt att ta bort rasismen är rasisten Astrid Lindgrens rasistiska rasistverk!

Men precis. Man såg ju på kärringen att hon var skum..........................
  • Anonym (Lenny)
    lövet2 skrev 2014-10-02 23:38:19 följande:
    Annat. Det rör sig inte om rasism i sagorna, utan det rör sig om fördomar. Ja, hon hade fördomar mot andra folkslag när hon skrev böckerna, och det hade antagligen varenda svensk då. Det känns fel att börja plocka bort fördomar i gamla böcker och filmer, för då måste man klippa bort repliker som "Typiskt fruntimmer!", "Ja, de där 08-orna är ju inte kloka!" eller "Ska vi leka indianer som dansar krigsdans?". Det blir inte mycket kvar då ...
    Lite så. Du glömde att smålänningar anses snåla också och skottar, eller om det var judar (som Ken Ring tydligen uttryckt sig.)
    Anonym (barn är okränkbara) skrev 2014-10-03 10:42:41 följande:

Helt rätt att ändra i texten! Det är alltid den som kan bli kränkt som har företräde! Mitt äldsta barn är 21 år och när hon var liten fick jag alltid hoppa över vissa ord och välja egna! 

Den som blir kränkt har företräde säger du. ALLA blir kränkta, se dig omkring!
    Uffesson skrev 2014-10-03 11:50:36 följande:

Jag tycker att ord som "negerkung" kanske inte hör hemma på TV för små barn idag - speciellt inte med tanke på att vi har fler människor av annat ursprung i Sverige idag.
    Däremot tycker jag att Aftonbladets rapportering om det hela var lite onödig i och med att vi alla vet vilket bråk det blir - ifrån båda sidor.

Jag är Sverigedemokrat förresten, om det finns någon här som önskar markera mig med annan politisk stämpel.

Tycker det är bra att du markerar din politiska ståndpunkt här. Det visar bara på att vi alla tycker olika, oavsett partitillhörighet.
    5by5 skrev 2014-10-02 23:49:19 följande:

Ingen som har läst Lotta leker negerslav - jämfört med den (ja det är ett kapitel ur boken Om Lotta på bråkmakargatan) är ju det som klippts bort ur pippi ingenting!

Jag är förövrigt emot att man klipper i gamla verk.

Finns nog ingen här som läst Lotta leker negerslav eftersom det inte finns något som heter så. Kanske menade du, Lotta är negerslav som det kapitel du refererar till heter.

Ja, det här med Pippi är nog bara början, ska bli intressant att se hur det fortlöper. Vem vet, kanske mina barnbarnsbarn tvingats utveckla en telepatisk förmåga då språket blivit helt förbjudet. Vad händer då? Kommer man ens att få tänka vad man vill eller kommer det att finnas tankepoliser? Finns en bok faktiskt som handlar om det här skriven av George Orwell.
    1984 heter den.
  • DenNamnbitne

Det är så jävla korkat! Sverige på 1960-talet var ett vitt land. Främmande länder var spännande, exotiska och väldigt intressanta. Och referaten till dessa var enbart välmenande. 

Om man vill ta bort detta är det lika bra att ta bort hela filmen. Den är ju så utomordentligt ålderdomlig. Vithetsnormen är ju total, det osvenskaste i filmen är tyskar och filmen är således ingenting för vår utomordentliga och bildade tid. Titta på Paradise Hotel istället barn!

• DenNamnbitne

Det är så jävla korkat! Sverige på 1960-talet var ett vitt land. Främmande länder var spännande, exotiska och väldigt intressanta. Och referaten till dessa var enbart välmenande. 

Om man vill ta bort detta är det lika bra att ta bort hela filmen. Den är ju så utomordentligt ålderdomlig. Vithetsnormen är ju total, det osvenskaste i filmen är tyskar och filmen är således ingenting för vår utomordentliga och bildade tid. Titta på Paradise Hotel istället barn!

• Eisa

Helt rätt! Barn förstår inte att uttrycket hör historien till utan kan börja använda det.

• Kravmärkt

Men vad är det som är så viktigt med att få bevara vissa ord? Jag fattar inte varför så många blir så rabiata för att några jävla ord tas ur en berättelse. Skulle Pippi inte funka om hennes pappa var pirat eller sjörövare menar ni? Han MÅSTE vara negerkung bara för att han var det när ni var små?

• JTo
    Anonym (Jonhn) skrev 2014-10-02 23:43:46 följande:

Hur är det med alla gettofilmer och annat där ordet "nigger" förekommer 100-tals gånger och rapmusik samma sak som barn tittar och lyssnar på? Där ordet används av svarta människor, varför tas inte det upp? det känns som en jävla dubbelmoral i allt, vad trött jag blir...

Tjaa men jag tror att Astrid Lindgrens filmer vänder sig till en lite yngre målgrupp.. kan ha med saken att göra.
  • pyssel

[quote=74098492][quote-nick]Anonym (Anna) skrev 2014-10-02 19:42:20 följande:[/quote-

[/quote]

Wow, i ditt borttagna inlägg får du in n-ordet 6 ggr på några rader!

Har du Tourettes? Eller blir det mer korrekt med idiot på det ålderdomliga språk du använder?

Alla hästar hemma
  • Lonlely Wolf

Jag bara undrar om någon har ett svar på VARFÖR det i Sverige ska ändras på allt och inget. Att saker inte är moderna för tiden bör ju inte beröra för på den tiden boken skrevs eller filmen gjordes så var det SÅ det var och det var ingen som sa att det och det var rasistiskt. Varför i hela fridens namn är allt i dag rasistiskt? Kan någon säga om det är politikerna som gör det till det eller vad?

Svar på tråden Är det rätt att ta bort rasism ur Astrid Lingrens sagor?