• Anonym (Orolig)

    Hur rädd ska man va för Ebola?

    Man läser nu varje dag att det finns fall av Ebola lite här och var...
    Får ändå känslan av att det tystas ner lite för att det inte ska utbryta panik?
    Kan det vara på väg till Sverige? Eller är det redan här?

    Hur rädd ska man vara?
    På vissa ställen står det att risken att smittas är liten. På andra ställen står det att det är lätt att smittas.
    Det är väl via kroppsvätskor det smittar genom. Och om man är smittad så kan det ta tre veckor innan man märker det... Så otäckt!!

    Har läst nu att smittan kan föras vidare via föremål. Alltså så borde det vara möjligt att om en smittad person tar i något i en butik, och det kommer lite blod från ett sår i handen, så kan nästa person som också tar i det bli smittad?

    Eller om någon dricker ur ett glas/flaska och bjuder någon annan att dricka ur samma, så kan det smittas via saliv?

    Känns som att det är så svårt att skydda sig och sina nära...

  • Svar på tråden Hur rädd ska man va för Ebola?
  • Iarwain
    Anonym (Frisk) skrev 2014-10-22 18:07:50 följande:
    Du får läsa på lite mer, menar du på riktigt att du inte vet att ett tredje hus föll ihop nästan samtidigt som tornen. Gå in youtube och sök 11/9, finns massvis med fakta. Om du inte vet vad Gardasil ställde till med så får du läsa, finns överallt i etern.
    Du skrev "men att det tredje huset 7 kvarter därifrån faller ihop".
    Det var ett tredje hus som föll, men inte 7 kvarter bort.

    Jag hämtar inte mina fakta från youtube, så jag vet att WT7 inte var 7 kvarter bort.

    WT7 föll efter 7 timmars brand.
    Byggnaden föll pga att stålbalkarna utvidgats i värmen och att deras bärförmåga inte längre var lika stor. (grundläggande fysikkunskaper om materials påverkan av värme)
    Sprinklersystemet var ur spel för att norra tornets fall förstörde vattentillförseln, (lätt att kontrollera i efterhand och tämligen troligt)
    Då många brandmän dog när tornen rasade var det heller inte speciellt många brandmän, om ens någon som arbetade med WT7. (Menar du att brandmännen som överlevde tillhör konspirationen)
    Byggnaden var inte designad för att stå emot 7 timmars brand. (Väldigt få byggnader har detta som säkerhetskrav, om ens något. Går lätt att kontrollera även för dig. Ring valfri arkitektfirma om du är rädd för att konspiratörer skulle svara)

    Var det något annat du undrade över, men undvikt att läsa på om?
  • Iarwain
    Anonym (Frisk) skrev 2014-10-22 18:07:50 följande:
    Du får läsa på lite mer, menar du på riktigt att du inte vet att ett tredje hus föll ihop nästan samtidigt som tornen. Gå in youtube och sök 11/9, finns massvis med fakta. Om du inte vet vad Gardasil ställde till med så får du läsa, finns överallt i etern.
    Jag har läst på om Gardasil och tror inte att majoriteten av medicinska expertisen är en del av en konspiration.

    Kom med fakta så det finns något att bemöta.
    För att börja med något...
    Har du något att invända mot denna studie?
    www.landesbioscience.com/journals/vaccines/article/9518/
  • Maria 434
    Påven Johanna skrev 2014-10-22 17:31:46 följande:

    Och med detta inlägg kan vi slå fast att paranoida konspirationsteoretiker inte blir bättre av vare sig kollonialt silver eller bitter melon. Gamla hederliga neuroleptika är förmodligen fortfarande vad som fungerar bäst. 


  • Tow2Mater

    Vad är det med folk? Trodde svenskar kunde bete sig lite mer rationellt än de gjort i USA där de faktist haft smittade, Sverige har ju inte ens haft det ännu;

    "Deras barn nekas att komma till dagis och arbetsplatser vill inte ha tillbaka dem.
    Svenska hjälparbetare som kämpat mot ebolaepidemin hängs ut när de kommer hem, skriver SvD.? De här personerna är ju hjältar och så blir de behandlade på det här sättet, säger läkaren Johan von Schreeb

    Svenska Folkhälsomyndigheten och EU:s experter är eniga ? risken för att ebolaviruset ska få fäste här är minimal.

    Trots det drabbas svenska hjälparbetare som varit i Västafrika eller som ska åka dit av ryktesspridning och ?underförstådda hot?, skriver Svenska Dagbladet i torsdagens tidning.Källor uppger för tidningen att flera personer har fått samtal som de upplever som hotfulla.


    ? Det vara att när man kommer hem så får inte barnen gå på dagis, eller att man inte är välkommen tillbaka till sin arbetsplats. De här indirekta hoten. Det är extremt olyckligt att dessa personer som gjort så viktiga insatser behandlas så när de kommer hem, säger Ander Tegnell, statepidemmiolog vid Folkhälsomyndigheten, till SvD.


    Det kan också röra sig om hyresvärdar som ifrågasätter om hjälparbetare kan bo kvar i sina hem, enligt tidningen."
    www.aftonbladet.se/nyheter/ebola/article19738762.ab

  • Anonym ([Valfri Symbol])
    Tow2Mater skrev 2014-10-23 13:47:16 följande:

    Vad är det med folk? Trodde svenskar kunde bete sig lite mer rationellt än de gjort i USA där de faktist haft smittade, Sverige har ju inte ens haft det ännu;

    "Deras barn nekas att komma till dagis och arbetsplatser vill inte ha tillbaka dem.

    Svenska hjälparbetare som kämpat mot ebolaepidemin hängs ut när de kommer hem, skriver SvD.? De här personerna är ju hjältar och så blir de behandlade på det här sättet, säger läkaren Johan von Schreeb

    Svenska Folkhälsomyndigheten och EU:s experter är eniga ? risken för att ebolaviruset ska få fäste här är minimal.

    Trots det drabbas svenska hjälparbetare som varit i Västafrika eller som ska åka dit av ryktesspridning och ?underförstådda hot?, skriver Svenska Dagbladet i torsdagens tidning.Källor uppger för tidningen att flera personer har fått samtal som de upplever som hotfulla.

    ? Det vara att när man kommer hem så får inte barnen gå på dagis, eller att man inte är välkommen tillbaka till sin arbetsplats. De här indirekta hoten. Det är extremt olyckligt att dessa personer som gjort så viktiga insatser behandlas så när de kommer hem, säger Ander Tegnell, statepidemmiolog vid Folkhälsomyndigheten, till SvD.

    Det kan också röra sig om hyresvärdar som ifrågasätter om hjälparbetare kan bo kvar i sina hem, enligt tidningen."

    www.aftonbladet.se/nyheter/ebola/article19738762.ab


    Jag håller med att detta är överreaktioner. Samtidigt blir sjukvårdsarbetare smittade när de är på uppdrag. Senast en amerikansk läkare som insjuknade i New York och även Norge har ju drabbats. Att folk reagerar är därför inte helt irrationellt. En enkel åtgärd är att övervaka hjälparbetare i tre veckor efter hemkomst (och om detta sker redan idag, kan man göra det känt för att lugna allmänheten).
  • Gardenia
    Innan man börjar oroa sig för ebola (och andra saker) tycker jag att man ska ta förkovra sig i adekvat fakta. Ingen härinne hittills vad jag kan se har presenterat något trovärdig källa. Det är tydligt att många som skriver härinne och hänvisar till "fakta" inte alls vet hur man ska vara källkritisk. Man bör fråga sig innan man bestämmer sig för att tro på en artikel är:

    -Vem har skrivit denna artikel? Finns det något vinstintresse, såsom att dra till sig en massa läsare (för att man har en massa reklam på hemsidan) eller tjäna pengar på att sälja löpsedlar?

    -Hur är materialet granskat? Vilka källor har man använt sig av i artikeln? Hur har studien gått till väga? Ex. om man vill ta reda på hur många av Sveriges befolkning har tänkt rösta på moderaterna kan man inte lita på en forskningsartikel som fokuserat på invånarna/urvalet i Östermalm i Stockholm. Självklart kommer det antagligen visa att "Sveriges invånare" kommer att rösta på moderaterna.

    -Är materialet granskat av en etisk komitté?

    -Om man inte har möjlighet till att leta efter vetenskapliga artiklar i databaser, tycker jag nog att det är bäst att man håller sig till hemsidor som måste granska innehållet de publicerar (som myndigheters hemsidor).

    Ebola är en allvarlig sjukdom med extremt hög dödlighet, men man kan inte likställa detta med att det kommer att bli en pandemi runt om i världen. Inkubationstiden är mellan 2-21 dagar och under denna tid smittar man inte. Det gör man först när sjukdomen brutit ut och man har symptom. Dock är sjukdomsförloppet väldigt snabbt, det är inte så att man känner sig lite småkrasslig och springer runt på stan ett tag, utan man blir rejält sjuk och antagligen är hemma då. Jag tror inte att man behöver vara rädd för en stor smittspridning i Sverige, även om det skulle komma in enstaka människor med ebola in i landet. DÄREMOT ska man alltid ha respekt för sjukdomar och vara riskmedveten.

    I Sverige har vi väldigt rigorösa säkerhetsåtgärder vid smitta, speciellt allvarliga sådana. Vi har hög kunskap om smittspridning och värdet av basala hygienrutiner, vilket man inte har i länder där ebola härjar (inte ens alla i-länder är så noga med hygienen som man är i Sverige). De sjukvårdspersonalen som har smittats med ebola har sannolikt brustit i hygienrutiner (kanske bara var vid något tillfälle, vilket kan räcka) och därmed blivit sjuka (www.who.int/csr/disease/ebola/en/).

    Man ska alltid tillämpa god hygien oavsett epidemier eller inte, dvs tvätta händerna ofta, sprita händerna om möjligt och undvika att ta sig för näsa, ögon och mun och därmed föra över smitta på ytor (eller smitta från ytor till sig själv).

    För de som känner sig oroliga, här finns information:

    www.who.int/csr/disease/ebola/en/

    www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/smittsamma-sjukdomar/ebola/
  • Tow2Mater
    Gardenia skrev 2014-10-24 11:00:37 följande:
    Innan man börjar oroa sig för ebola (och andra saker) tycker jag att man ska ta förkovra sig i adekvat fakta. Ingen härinne hittills vad jag kan se har presenterat något trovärdig källa. Det är tydligt att många som skriver härinne och hänvisar till "fakta" inte alls vet hur man ska vara källkritisk. Man bör fråga sig innan man bestämmer sig för att tro på en artikel är:
    ...
    Ebola är en allvarlig sjukdom med extremt hög dödlighet, men man kan inte likställa detta med att det kommer att bli en pandemi runt om i världen. Inkubationstiden är mellan 2-21 dagar och under denna tid smittar man inte. Det gör man först när sjukdomen brutit ut och man har symptom. Dock är sjukdomsförloppet väldigt snabbt, det är inte så att man känner sig lite småkrasslig och springer runt på stan ett tag, utan man blir rejält sjuk och antagligen är hemma då. Jag tror inte att man behöver vara rädd för en stor smittspridning i Sverige, även om det skulle komma in enstaka människor med ebola in i landet. DÄREMOT ska man alltid ha respekt för sjukdomar och vara riskmedveten.
    Nu vet jag inte om du pratar om kollodialt silver relaterade saker etc eller enbart ebolasmittarelaterat, men hur man tror ebola smittar i dagsläget behover man knappast efterforska "trovärdig källor" for. WHO etc som du verkar kalla "trovärdiga" vet inte mer än andra. Och en stor del av deras agenda är att lugna allmänheten och se till att panik inte utbryter. Deras uppgift är inte att redovisa hela sanningen, om de så skulle ha den tillgänglig.

    Inkubationstiden har visat sig kunna vara längre är 21 dagar, tror det var 12% man sagt som hittills statistiskt visat sig efter 21 dagar (nej, orkar inte leta källa just nu). Och att man inte smittar under denna tid är inte heller en sanning skriven i sten, men ju längre tiden går ju mer virus kommer att finnas i kroppen, och sannolikheten for smitta går därmed upp. Därfor kan man inte säga att det "smittar inte" innan symptom, men sannolikheten är mycket mycket liten.

    Som med alla sjukdomar man inte har tillräckligt mycket information om, kan man inte deklarara att man med säkerhet "vet" hur den smittar; ny och även fortydligad information kommer fram eftersom. Det är ju upp till var och en hur man vill tolka det som sägs just idag; som en absolut sanning eller med en ytterligare dos av säkerhetstänkande i den "sanning" som presenteras.

    Smittspridningen blir så stor som myndigheters och sjukvårdens resurser och forberedelser tillåter den att bli, i viss mån kan befolkningen sjalv minska/oka den.  Du tror inte smittspridning kan bli stor i Sverige, och forhoppningsvis har du rätt, men innan man vet hur sjukvården klarar av att hantera det vet man ju inte säkert. Och att smittspridningen inte blir stor hjälper ju inte den som råkar bli smittad. Sjukdomen är ju sån att man inte "bara" kan anses kunna genomlida den och sen tillfriskna som influensan; for de (forhoppningsvis få) som smittas kan ju risken att do i den vara ganska stor.

    Både myndigheter, sjukvård och folk i allmänhet har borjat ta detta på allvar nu. Tack o lov. Det krävs om det ska stoppas.

    Som du säger, att tvätta händerna ofta och undvika att ta sig för näsa, ögon och mun är basalt for att undvika smitta, men speciellt vi som har barn vet hur realistiskt detta är att folja - knappt inte alls. Skulle vi forlita oss på detta enbart, kommer många av oss definitivt att do. Själv behover jag fler skyddsformer än så, for jag inser detta enbart kommer inte att fungera for mig och min familj.
  • Gardenia
    Tow2Mater skrev 2014-10-24 14:05:37 följande:
    Nu vet jag inte om du pratar om kollodialt silver relaterade saker etc eller enbart ebolasmittarelaterat, men hur man tror ebola smittar i dagsläget behover man knappast efterforska "trovärdig källor" for. WHO etc som du verkar kalla "trovärdiga" vet inte mer än andra. Och en stor del av deras agenda är att lugna allmänheten och se till att panik inte utbryter. Deras uppgift är inte att redovisa hela sanningen, om de så skulle ha den tillgänglig.

    Inkubationstiden har visat sig kunna vara längre är 21 dagar, tror det var 12% man sagt som hittills statistiskt visat sig efter 21 dagar (nej, orkar inte leta källa just nu). Och att man inte smittar under denna tid är inte heller en sanning skriven i sten, men ju längre tiden går ju mer virus kommer att finnas i kroppen, och sannolikheten for smitta går därmed upp. Därfor kan man inte säga att det "smittar inte" innan symptom, men sannolikheten är mycket mycket liten.

    Som med alla sjukdomar man inte har tillräckligt mycket information om, kan man inte deklarara att man med säkerhet "vet" hur den smittar; ny och även fortydligad information kommer fram eftersom. Det är ju upp till var och en hur man vill tolka det som sägs just idag; som en absolut sanning eller med en ytterligare dos av säkerhetstänkande i den "sanning" som presenteras.

    Smittspridningen blir så stor som myndigheters och sjukvårdens resurser och forberedelser tillåter den att bli, i viss mån kan befolkningen sjalv minska/oka den.  Du tror inte smittspridning kan bli stor i Sverige, och forhoppningsvis har du rätt, men innan man vet hur sjukvården klarar av att hantera det vet man ju inte säkert. Och att smittspridningen inte blir stor hjälper ju inte den som råkar bli smittad. Sjukdomen är ju sån att man inte "bara" kan anses kunna genomlida den och sen tillfriskna som influensan; for de (forhoppningsvis få) som smittas kan ju risken att do i den vara ganska stor.

    Både myndigheter, sjukvård och folk i allmänhet har borjat ta detta på allvar nu. Tack o lov. Det krävs om det ska stoppas.

    Som du säger, att tvätta händerna ofta och undvika att ta sig för näsa, ögon och mun är basalt for att undvika smitta, men speciellt vi som har barn vet hur realistiskt detta är att folja - knappt inte alls. Skulle vi forlita oss på detta enbart, kommer många av oss definitivt att do. Själv behover jag fler skyddsformer än så, for jag inser detta enbart kommer inte att fungera for mig och min familj.
    Jag svarade enbart om ebolasmitta eftersom det är det som jag tolkar att tråden handlar om. Håller inte med om att man det inte spelar någon roll var man inhämtar information ifrån när det gäller allvarliga saker, eftersom blaskor och mindre seriösa sidor har en tendens att förmedla saker på ett mer dramatiskt sätt och på det viset skrämma upp människor. De kan presentera delar av faktan, men ger ingen helhet och då är det svårare att göra en adekvat riskbedömning eller tolkning. Därför anser jag att man ska läsa på sidor som presenterar fakta utan att dramatisera situationen.

    Visst vet man inte allt när det gäller ebola och det som undersökts hittills är det som presenterats. Det är många som insjuknat och därmed har man kunnat kartlägga mycket om smitta även om ingenting någonsin är 100% när det handlar om människor och medicin. 

    Som du säger så vet man inte hur sjukvården klarar av situationen innan den har uppstått, men myndigheterna vet också att det finns en fara i att skrämma folk för mycket, eftersom det då med största sannolikhet kommer att belasta sjukvården ännu mer och då går det åt mycket resurser från sjukvården att lugna alla rädda och de resurserna tas från de som verkligen behöver det. 

    Det finns idag redan en beredskap för att snabbt ta hand om människor som insjuknat i ebola. Sjukvården tränar sig redan för att kunna hantera dessa fall, genom simuleringar. 

    Självklart är det jättesvårt när man har barn att tillämpa basala hygienrutiner fullt ut. Jag har barn själv, så jag vet hur det är. Samtidigt är sannolikheten inte speciellt stor att barnen smittas av ebola på förskola eller skola utan offentliga platser. Eftersom det smittas via kroppsvätskor så kan man ju tänka sig att det är främst toaletter det smittas på. Ta med sig en liten flaska med sprit och sprita toasitsen är ju en lätt åtgärd om man vill skydda sig extra och sprita händerna efter toabesök. 
Svar på tråden Hur rädd ska man va för Ebola?