När/hur kan man frångå en bebis rutiner för en dag/kväll?
Jag förstår att alla bebisar är olika, men jag skulle ändå vilja ha lite kloka råd och tankar från er.
Min son är fem månader och är väldigt trött och gnällig på kvällarna. Vi införde därför läggningsrutiner redan när han var två månader och det mår han bra av. Han behöver få på sig pyjamasen redan vid 18.15, mat vid 18.30 och i säng strax innan kl. 19.00. På dagarna har han ännu inga fasta sovtider, men det känns som det drar ihop sig till det med.
Vi vill självklart att vår son ska må så bra som möjligt, men någon gång kanske man vill äta middag hemma hos några vänner på kvällen. Eller åka någonstans på dagtid när det är sovdags.
Hur löser ni detta? När tycker ni att bebisen är tillräckligt gammal för att klara av att bryta rutinen och ändå må bra? Ska man lägga bebisen som vanligt när man är borta på kvällstid fast t ex i barnvagnen och sedan lyfta över i bilstolen och acceptera att man troligtvis bryter sömnen en stund? Och om ni reser hur klarar ni då av sovstunder och tupplurar som era bebisar behöver?