• Cazza

ni som har 4 barn eller fler- frågor!

Jobbar ni? Vilken procentgrad?

Vilken ålder på barnen?
    Har ni tid med alla?
    Tips?

Är det jobbigt eller värt det?

Man vill ju ha allt! Karriär o många barn, tid för alla och sig själv, resor o pengar o massa kärlek!

Vi har nu tre barn 6,4 och 1 år. Jag skulle vilja orka 4..

• Svar på tråden ni som har 4 barn eller fler- frågor!
  • Mika86

Har fyra söner, väntar nu barn nr fem.
    Varit mammaledig sen andra sonen (nu 6 år) föddes.
    Allt är underbart även om trotsen kan va lite jobbig ibland.
    Fester, resor o sena middagar o annat är inget som lockar mig, jag ha hellre en mysdag/kväll med familjen.
    Vi hinner med barnen tycker jag, kan ta ett av barnen o åka o fika, gå i affärer eller spela ett spel, vad barnet i fråga tycker bäst om.

Barnrn är 8 år, 6 år, snart 4 år o 1,5 år, bebisen kommer två veckor efter minstingen fyllt 2 år

• Cazza

Hur många vill du ha mika? Jag vill gärna jobba också. Får panik av att " bara" vara hemma. Är det inte svårt att få ihop ekonomin?

• Mika86

Bli kanske en till sen men inget bestämt.
    Jag njuter faktiskt av att va hemma o se barnen växa upp men klart mam vill jobba med sen.
    Det gå faktiskt väldigt bra, allt är ju vad man gör det till, visst det bli ingen oxfile o köpemat varje helg utan planerade inköp av allt

• sunny77

Vill också ha 4a men velar om man orkar/hinner med allt. Sen är man 38....tictac

• lövet2

Nej, jag slutade jobba efter andra barnet och blev hemmamamma på heltid.
    Tid för barnen? Ja, inga problem.
    Tid för mig själv? Nja, på sätt och vis. Eftersom jag levde precis det liv jag ville leva, så behövde jag inte särskilt mycket egentid. Jag behövde liksom inte vara ledig en massa från det jag mest av allt ville syssla med.
    Pengar? Nej, dåligt med det.
    Karriär? Nix!
    Resor? Nej, men det skulle jag inte ägnat mig åt ens om jag inte haft några barn alls. Jag är inte så mycket för att resa omkring.

Vi hade barnen ganska tätt i början (vartannat år), men sedan glesade vi ut dem på slutet. Det är 20 år mellan äldsta och yngsta barnet.

• Cazza

Hur många har du?

Jag vill bara ha 4, men samtidigt jobba... Det borde man väl kunna?

• Zerah

Väntar barn nr 5 nu . Har tre pojkar och en flicka åldrarna är 10, 7, 6, 4 ?

• lövet2
    Cazza skrev 2014-10-05 08:08:12 följande:
    Hur många har du?
    Jag vill bara ha 4, men samtidigt jobba... Det borde man väl kunna?
    Jag har 7 st. Med 4 friska barn och en man som jobbar vanligt 7-16-jobb på hemmaplan, så kan man säkert jobba åtminstone halvtid utan att stressa i hjäl sig. I vårt fall så veckopendlade maken i perioder, vilket innebar att jag i princip var ensamstående må-to. Dessutom fick ett av barnen barnreumatism, och det tog mycket av både tid och krafter.
    Som vi lade upp det, så kunde vi (trots 7 barn och fler som så småningom utvecklade reumatism) leva utan stress eller tidsbrist.
  • gumman 1

Hej!

Väntar 4:e barnet och om allt går bra så blir jag mamma igen i maj-15. Mina 3 barn är 13,9 o 6 år. Vi har velat fram o tillbaka av måååånga olika anledningar om vi ska ha ett till barn och nu tog vi beslutet. Jag är jätteorolig över 1000 saker men hoppas innerligt att allt ska gå bra. Jag har sedan minsta var 1 år jobbat heltid som barnmorska och känner nu att det skall bli skönt att vara ledig igen. Jag kommer efter denna fl. inte jobba heltid på många år. Jag ser det som en lyx att äntligen få möjlighet att vara hemma igen med ALLA mina barn.....sedan vill ju maken oxå vara ledig så vi får se hur vi delar upp det.

Lycka till i planeringen! Jag tror att om man har börjat tänka på en nr 4 så är det svårt att släppa tanken

• cosinus
    Cazza skrev 2014-10-03 12:05:41 följande:

Jobbar ni? Vilken procentgrad?

Vilken ålder på barnen?
    Har ni tid med alla?
    Tips?

Är det jobbigt eller värt det?

Man vill ju ha allt! Karriär o många barn, tid för alla och sig själv, resor o pengar o massa kärlek!

Vi har nu tre barn 6,4 och 1 år. Jag skulle vilja orka 4..

Ja jag jobbar, 87.5 %. Har jobbat allt mellan 50 och 100 % mellan alla barnen. Dock har vi aldrig jobbat 100% samtidigt sen vi fick barn. Nu jobbar båda 87.5 %

De är 4, 6, 8 och 10 år. Ja jag tycker jag har tid med alla. Äldsta gillar t ex att få följa med och handla och det kan hon göra när de minsta lagt sig. Det tycker hon är jättemysigt. De mindre kan sitta och surra om något i famnen när de större spelar någon match o s v.

Det är jobbigt och värt det :)

Tid för mig själv tycker jag att jag börjar ha nu när minsta inte är så liten längre och det är klart enklare för en förälder att rodda alla 4 än vad det var tidigare.

Pengar är inget problem, resor är vi inte jätteintresserade av men det är inte pengarna som stoppar iaf.

Det som börjar vara mest körigt nu är att alla börjar ha så många aktiviteter. Några år kvar innan de tar sig helt själv och det krockar rätt ofta. T ex torsdagar så ha alla barnen var sin aktivitet och naturligtvis inte på samma ställe heller :)
Svar på tråden ni som har 4 barn eller fler- frågor!