Inlägg från: Anonym (da) |Visa alla inlägg
  • Anonym (da)

Har fått hemorrojder, hur snabbt hjälper Xyloproct-salvan?? Svara i denna tråd, inte den andra med samma rubrik!

Salvan hjälper inte lika bra som supparna.

• Anonym (da)
    Anonym (Skit) skrev 2014-10-03 19:53:25 följande:
    vad är suppar? stolpiller? vilket märke eller generellt?
    Ja, precis, stolpiller. Scheriproct är bättre, men recept krävs. Xyloproct funkar ändå rätt ok för de flesta.
  • Anonym (da)
    Anonym (Skit) skrev 2014-10-03 19:52:03 följande:
    ok. behövde du visa upp besvären för att få medicinen?
    Man behöver egentligen visa upp sig mest för läkarens egen skull. Inte för att det är så kul att titta på massa analer, utan för att det kan bli väldigt fel att skriva ut läkemedel "i blindo". Vad gör man den dagen någon säger "jag har hemorrojder" och det egentligen handlar om en analcancer. Trist om man då som läkare inte ens tittade efter.

Nu när jag sagt det så vill jag säga att det mycket väl kan gå att komma runt själva titten om man verkligen inte vill. Säg bara "jag tror jag har hemorrojder, och vill prova scheriproct suppositorier och salva, eftersom det skall vara så bra". "Jag vill inte bli undersökt, men lovar att söka vård igen om besvären inte blir bättre efter att jag testat detta."
    Borde gå att få recept då. Är ju trots allt ofarlig medicin.
  • Anonym (da)
    Läser man på janusinfo (pålitlig sida om läkemedel och fosterpåverkan) står det (xyloproct innehåller hydrokortiso och lidokain):
    Lokalbehandling med hydrokortison kan utan risk ske under graviditeten.
    Vid lokal behandling med lidokain borde ingen risk för fosterpåverkan kunna ske.

Svar på tråden Har fått hemorrojder, hur snabbt hjälper Xyloproct-salvan?? Svara i denna tråd, inte den andra med samma rubrik!