• Viktoria74

Schampo från frissan bättre?

Är det verkligen värt att köpa schampo från frissan för en hundralapp? Jag har använt ett matrix schampo ett par månader men tycker inte riktigt att jag ser nån skillnad. Vad tycker ni och vad använder ni? Jag har rakt hår som tenderar att bli flygigt och torrt längst ut men fett närmare hårbotten.

• Svar på tråden Schampo från frissan bättre?
  • Smultronblomman

Jag tycker det är stor skillnad på billiga schampon och balsam och de man köper hos frisören. Mitt hår blir torrt, risigt och livlöst av billiga schampo. Jag använder just nu Matrix Biolage.

• LillKråkan

Frisörschampoo är mycket bättre tycker jag, sen gäller det ju att hitta ett som passar ens egen hårtyp. Men de som köps hos frisören räcker i alla fall för mig minst dubbelt så länge eftersom de har mindre vatten tillsatt i sina produkter.

Skulle rekomendera Sebastian stark naked luktar mumma å är jättebra och drygt

• Viktoria74

Någon som vet vad XL schampo kostar? Och vad är skillnaden mellan proteinschampo och volymschampo?

• JsN

Sen är ju fördelen med att köpa från frisören att någon som kan mitt hår rekomenderar mig ett bra shampo...

• HumDis

Jag använder dels Matrix schampoo för fint hår samt ett ur L'oreals Kerastaseserie. Tycker de är mycket, mycket bättre och drygare än de som säljs i mataffärer.

Man kan inte dra alla schampoon som säljs hos frisören över en "kam". Bara för att inte en sort funkar så betyder ju inte det att inget gör det...

• Phidelie

Det tar ett tag att hitta ett schampoo som man trivs med och som passar ens hårkvalité. Schampoon som köps hos frisör innehåller inte lika mycket vatten och är därför drygare. För mig räcker ett 250 ml schampoo nästan ett halvår. Begär att få prover innan du köper en flaska.

Matrix är ett hyfsat märke, men det finns bättre sorter.

• Phidelie

Nu var det länge sen jag jobbade med XL-s produkter men jag har för mig att proteinschampot är för preparerade hår och lite "tyngre" än volymschampoot.

• Phidelie

Nu var det länge sen jag jobbade med XL-s produkter men jag har för mig att proteinschampot är för preparerade hår och lite "tyngre" än volymschampoot.

• Miss Daisy

Jag köper numera endast frisörshampoo. Gjorde det först och sen började jag testa billigare varianter, och råkade ut för fructis-effekten. Nu har jag gått tillbaks till att köpa shampoo hos frisören igen.

• Miss Daisy

Här kan ni läsa mer om mitt Fructis-äventyr. Jag köper shampoo och balsam från XL och sen nån inpackning som är från Sebastian nånting.

• tuvan4

Jag tror inte alls på det där att det skulle vara bättre med frisör-schampo. Jag har enormt tjokt o vackert hår och jag märker aldrig någon skillnad. Har provat det mesta och använder nu schampo från Lidl. O håret är lika fint som vanligt.

• Majsan70

Jag är kluven i frågan...

När jag hade ett riktigt långt hår, så använde jag ett tag shampoo från Redken som "gjorde" håret tjockare. Sen blev jag överkänslig mot det mesta i shampoo o balsam väg. Numer använder jag endast Clerasil eller Head & shoulders eller vad det heter. (hjänsläpp just nu). Det är den enda produkten som inte får min hårbotten att klia och såra sig.

• MammaCaa

Jag märker stor skillnad på mitt hår om jag byter till "vanligt" schampo...
    Till mitt hår är Wella SP och Matrix bäst...men d är ju olika från hår till hår..
    Vissa kanske tycker d är jättedåligt..
    Men jag tycker d är skitbra :)

• willa81

Frisörerna säger ju att "vanligt" shampoo man köper i affärerna bara lägger sig runt om hårståret, frisörshampoo ska tydligen fästa mer.
    Själv märker jag ingen större skillnad. Bara i plånboken!

• Indianica

Ofta är det så att vanliga schampoon innehåller mer vatten än de från frissan och det är ju inte så kul (tycker jag) att betala pengar för vatten, även om det är rätt lite pengar. Jag köper schampoo 2 gånger per år med frisörgrejor och det är ju inte så farligt tycker jag. Balsamet har jag haft i 4 år nu...så jag tycker det är värt det.

När jag har vanliga schampon blir min hårbotten som är känslig direkt torr och irriterad. Pga all konstig blomparfym mm de innehåller antar jag. Så det är mest för hårbottens skulle jag kör med frisörgrejor. Men det gäller ju att hitta rätt produkter som passar håret och det är inte alltid lätt.

• Nyctophilia

Jag köper enbart frisörschampo. Favorit märket är Biolage från Matrix. Märker skillnad direkt om jag använder "vanligt" schampo från affären. Håret blir tungt och matt eller tvärtom, flygigt och besvärligt!
    Tycker frisörschampo är mycket drygare med.

• Lillan54

För min del är schampot jag köper hos frissan mycket bättre, märker stor skillnad om jag inte använder dom.. Sen så har det blivit billigare för min del att använda dom produkterna eftersom de är så mycket drygare, en investering jag aldrig ångrar med andra ord.

• Nattsaga

Jag märker ingen skillnad till mitt hår, så jag använder Finesse schampo, det är de bästa för mitt hår

• Squeezetoy

Jag använder Lánzas serie Be long och tycker att den är helt suverän. Den kostar ca 150 kr flaska men räcker för mig drygt ett halvår, inte dyrt i längden dessutom känns håret bättre än med "billighets-schampon".

En viktig faktor för mig när jag ska köpa schamo är doften, jag klara inte av något som luktar för mycket. Hade glömt schampot när jag åkte bort så jag var ner på hemköp och köpte Gliss, som var nästan helt nytt då, luktade och det luktade inte så farligt ut flaskan men när jag tvättade håret höll jag på att få en chock, luktade hur mycket som helst, fick direkt huvudvärk så det var ju bara att lägga av.

Svar på tråden Schampo från frissan bättre?