• Anonym (Värden)

köpa hyreshus?

Min man och jag har blivit erbjudna att köpa hans föräldrars hyreshus. Vi kommer att få det något billigare, men i princip till marknadsvärdet.
    Det finns 8 lägenheter i huset. Vi vill säga upp hyresgästerna och istället göra om huset så att det blir rum åt studenter. Större ekonomisk vinning. Kan man säga upp hyresgästerna? Hur fungerar det med eventuell besittningsrätt?

Vi vet att det huset skulle ge oss en ordentlig slant i månaden, men det innebär att vi måste sälja vårt nuvarande hus och byta skola till barnen. Vi måste alltså själva bo i hyreshuset för att ha råd att hålla det.... Är det värt det för att tjäna pengar?

Tankar, råd? Tack för hjälpen.

• Svar på tråden köpa hyreshus?
  • Kiiaan
    Anonym (Värden) skrev 2014-10-04 23:23:31 följande:

Min man och jag har blivit erbjudna att köpa hans föräldrars hyreshus. Vi kommer att få det något billigare, men i princip till marknadsvärdet.
    Det finns 8 lägenheter i huset. Vi vill säga upp hyresgästerna och istället göra om huset så att det blir rum åt studenter. Större ekonomisk vinning. Kan man säga upp hyresgästerna? Hur fungerar det med eventuell besittningsrätt?

Vi vet att det huset skulle ge oss en ordentlig slant i månaden, men det innebär att vi måste sälja vårt nuvarande hus och byta skola till barnen. Vi måste alltså själva bo i hyreshuset för att ha råd att hålla det.... Är det värt det för att tjäna pengar?

lawline.se/answers/6163
  • Grappa
    Anonym (Värden) skrev 2014-10-04 23:23:31 följande:

Varför skulle studenter ge större ekonomisk vinning?
  • Anonym (radzsec)

Varför i hela friden vill ni hyra ut till studenter???
    Stökiga människor och många in- och utflyttningar vilket skapar jobb och sliter på fastigheten.

• Tom Araya

Det blir nog mer slit, arbete och kostnad för den eventuella merförtjänst, men det är ni kanske bereda på.

Ligger fastigheten bra till och med goda kommunikationer för studenter?

• Anonym (Värden)

Huset ligger intill ett universitet så efterfrågan från studenterna är hög. Min svärfar hade för avsikt att hyra ut till studenter också, men det har inte blivit av...

Jag förstår att det kan bli stökigare med studenter än tex ett vuxet par, samtidigt tror jag att det är värt det för att tjäna mer pengar, eftersom vi flyttar dit för att göra en god investering och tjäna pengar.

Några mindre lägenheter kommer att behållas och de hyresgästerna får bo kvar.

Men är det någon som vet om man kan säga upp hyresgästerna bara sådär utan vidare? Hade du kunnat flytta ifrån huset med din familj och satt dig i en lägenhet i stan för att tjäna pengar...? Vi gillar staden mycket och lägenheten i huset som vi i så fall kommer bo i är nästan lika stor som vårt hus idag.

• Lilje

Hyresgästerna har besittningsrätt, så dom kan du nog inte säga upp bara sådär.

• Anonym (Kim)

Det blir nog inte lätt att sägs upp hyresavtalen eftersom hyresgästerna har besittningsrätt. Att ni vill tjäna mer pengar genom att hyra ut till studenter är inte ett giltigt skäl som bryter hyresgästernas besittningsrätt. Dessutom förstår jag inte varför det skulle vara mer lönsamt att hyra ut till studenter? Ska ni bygga om så att det blir fler rum att hyra ut eller tänker ni bara höja hyran för de befintliga hyresrätterna?

• Grappa

Du vet att ni inte kan bestämma hyran själv va? Den sätts efter förhandlingar mellan fastighetsägarföreningen och hyresgästföreningen och utgår från kostnader, inte från möjliga intäkter. Ni kommer alltså inte kunna tjäna mer på studenter än på pensionärer.

• Anonym (P)
    Grappa skrev 2014-10-05 11:31:26 följande:

Du vet att ni inte kan bestämma hyran själv va? Den sätts efter förhandlingar mellan fastighetsägarföreningen och hyresgästföreningen och utgår från kostnader, inte från möjliga intäkter. Ni kommer alltså inte kunna tjäna mer på studenter än på pensionärer.

Kan man visst OM förhandlingsförordning saknas.
  • Anonym (Läs på!)

Jag tror inte att ni kan göra några stora pengar på detta. Om ni tycker att det verkar vara något ni verkligen vill göra - att ni skulle trivas med att vara hyresvärdar åt era grannar och serva dem så att de får ett bekvämt boende - så visst kan det funka, men läs på ordentligt först! Jag tror att föreningen Fastighetsägarna ordnar kurser, och så sitter så klart din svärfar på en hel del information men lita inte på att han kan allt!

Svar på tråden köpa hyreshus?