• Anonym (Värden)

köpa hyreshus?

Min man och jag har blivit erbjudna att köpa hans föräldrars hyreshus. Vi kommer att få det något billigare, men i princip till marknadsvärdet.
    Det finns 8 lägenheter i huset. Vi vill säga upp hyresgästerna och istället göra om huset så att det blir rum åt studenter. Större ekonomisk vinning. Kan man säga upp hyresgästerna? Hur fungerar det med eventuell besittningsrätt?

Vi vet att det huset skulle ge oss en ordentlig slant i månaden, men det innebär att vi måste sälja vårt nuvarande hus och byta skola till barnen. Vi måste alltså själva bo i hyreshuset för att ha råd att hålla det.... Är det värt det för att tjäna pengar?

Tankar, råd? Tack för hjälpen.

• Svar på tråden köpa hyreshus?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Värden) skrev 2014-10-05 07:51:00 följande:

Huset ligger intill ett universitet så efterfrågan från studenterna är hög. Min svärfar hade för avsikt att hyra ut till studenter också, men det har inte blivit av...

Jag förstår att det kan bli stökigare med studenter än tex ett vuxet par, samtidigt tror jag att det är värt det för att tjäna mer pengar, eftersom vi flyttar dit för att göra en god investering och tjäna pengar.

Några mindre lägenheter kommer att behållas och de hyresgästerna får bo kvar.

Men är det någon som vet om man kan säga upp hyresgästerna bara sådär utan vidare? Hade du kunnat flytta ifrån huset med din familj och satt dig i en lägenhet i stan för att tjäna pengar...? Vi gillar staden mycket och lägenheten i huset som vi i så fall kommer bo i är nästan lika stor som vårt hus idag.

Skulle aldrig flytta in i ett hus med mindre barn, om de flesta av hyresgästerna är studenter.

Hur menar du att det går att tjäna mer pengar, ska hyrorna ökas ordentligt?
  • Lilje

Känns som TS och hennes man borde kursas lite av svärföräldrarna innan dom tar över huset, om dom har så fruktansvärt dålig koll på regler och lager. Annars kommer det här bli riktigt dyrt och jobbigt. Hyresgästföreningen har duktiga advokater.

• Moderno
    Anonym (P) skrev 2014-10-05 12:05:39 följande:

Kan man visst OM förhandlingsförordning saknas.

Om förhandlingsordning saknas måste väl enskilda förhandlingar föras med varje hyresgäst vid ev hyreshöjningar (och i sista hand avgöras av hyresnämnd)?

TS investeringsidé bör omedelbart avbrytas. Hyreshuset kan väl övertas, men försök inte göra om det till studentbostäder - om ni inte drivs av ideella skäl och därför tycker det är värt att sträva efter ett sådant mål. Undersök istället vilken marginal mellan intäkter och kostnader verksamheten haft samt om renoveringar är aktuella. Finns någon organisation för förvaltningen, eller har svärfar själv åtagit sig det?
  • Grappa
    Anonym (P) skrev 2014-10-05 12:05:39 följande:
    Kan man visst OM förhandlingsförordning saknas.
    Nej eller nja, värden kan föreslå en hyra men hg kan neka den, och då får de antingen förhandla direkt med varandra eller mötas i hyresnämnden. Och hyreshöjningar får inte baseras på hyresgästers betalningsvilja, så det är oväsentligt om det är Krösus eller fattiga Finn som hyr.
    För övrigt sliter troligen studenter mer på sitt boende än vanliga hg, om inte annat eftersom in- och utflyttning sker ofta.
    Till sist skulle jag själv aldrig välja att bo i ett hus jag är värd för, det bäddar för tråkigheter. Och inte skulle jag vilja bo i ett studenthus, varken med eller utan barn.

• Anonym (Vice värden)

Jag är vicevärd i ett hyreshus, skulle vi bygga om några 3 (hyra 6800kr) och istället ha studentrum så kan vi ta 3000kr per studentrum enligt nuvarande standard.

Samma lägenhet ger då 2200kr mer då vi har 5 st 3 som skulle passa skulle inkommsten öka med 11000kr i månaden. En student sliter mindre på lägenheten än vad en barnfamilj gör. Våra 1:or renoveras 8-9 år mellan men barnfamiljens lägenhet håller 5-6 år. Spisar tvättmaskiner går mycket mer hos barnfamiljen än i studentens lägenhet. Sen gäller samma regler för studenter som pensionärer gällande hur man stör.

Vi kör sten hårt.

Första gången man stör på ett otillåtet sätt och en granne klagar blir det muntlig varning. Dvs vi pratar med hyresgästen. Händer det igen blir det skriftlig varning, kommer inga fler klagomål så rivs varningen efter 6 mån. Men kommer en till skriftlig varningar innan det gått 6 mån så blir bägge kvar så länge hyresgästen bor kvar. En tredje medför att vi begär vräkning och avhysning av hyresgästen (aldrig hänt hittils).

Men vi hade problem till vi började markera hårt.

För att klagomålet skall "räknas" krävs att att någon från fastighetsbolaget varit på plats och bekräftat störningen alt polis/störningsjour.

Nu vet studenterna och pensionärerna reglerna och efter ett klagomål är bekräftat träffar vi hyresgästen inom 24 tim. Även om mötet blir på en helg.

• Anonym (P)
    Grappa skrev 2014-10-05 14:52:30 följande:
    Nej eller nja, värden kan föreslå en hyra men hg kan neka den, och då får de antingen förhandla direkt med varandra eller mötas i hyresnämnden. Och hyreshöjningar får inte baseras på hyresgästers betalningsvilja, så det är oväsentligt om det är Krösus eller fattiga Finn som hyr.
    För övrigt sliter troligen studenter mer på sitt boende än vanliga hg, om inte annat eftersom in- och utflyttning sker ofta.
    Till sist skulle jag själv aldrig välja att bo i ett hus jag är värd för, det bäddar för tråkigheter. Och inte skulle jag vilja bo i ett studenthus, varken med eller utan barn.
    Det krävs förhandlingsförordning...
  • Grappa
    Anonym (P) skrev 2014-10-05 15:04:53 följande:
    Det krävs förhandlingsförordning...
    Jag förstår inte vad du menar? Finns inte det så kan värden bara höja hyran om hg accepterar det. Gör han inte det så är nämnden nästa instans.
  • Anonym (Tips)

Tips till TS är att förvandla byggnaden till flyktingförlägning. Väldigt lukrativa pengar idag.

• Snutten6

Jippi !
    ytterligare en tomte som skall in i hyresmarknaden och tro att dom kan tjäna pengar på ruffel och båg fasoner.

Har vi inte haft nog av dessa tomtar ?

Bli av med hyresgästerna lär ni inte bli över en natt !

Hoppas att allt skiter sig för er !!

• Grappa
    Ja precis. Och det här: I meddelandet ska även anges att om inte hyresgästen inom en viss tid (dock inte tidigare än två månader från att meddelandet lämnades) lämnar besked om att denne motsätter sig höjningen blir denne bunden till den nya hyran. Den nya hyran börjar då gälla den dag som är angiven som sista dagen för att motsätta sig den begärda höjningen. Meddelandet måste även innehålla information om hyresvärdens adress och hur hyresgästen ska gå tillväga för att få det begärda villkoret prövat av hyresnämnden. betyder att HG kan motsätta sig hyreshöjningen och att nämnden är nästa instans.
  • Anonym (P)
    Grappa skrev 2014-10-05 16:44:17 följande:
    Ja precis. Och det här: I meddelandet ska även anges att om inte hyresgästen inom en viss tid (dock inte tidigare än två månader från att meddelandet lämnades) lämnar besked om att denne motsätter sig höjningen blir denne bunden till den nya hyran. Den nya hyran börjar då gälla den dag som är angiven som sista dagen för att motsätta sig den begärda höjningen. Meddelandet måste även innehålla information om hyresvärdens adress och hur hyresgästen ska gå tillväga för att få det begärda villkoret prövat av hyresnämnden. betyder att HG kan motsätta sig hyreshöjningen och att nämnden är nästa instans.
    Ja? Hyresgästföreningen är inte alls inblandad och klart de kan försöka men risken är stor att hyresvärden får igenom det.
  • Grappa
    Anonym (P) skrev 2014-10-05 17:15:03 följande:
    Ja? Hyresgästföreningen är inte alls inblandad och klart de kan försöka men risken är stor att hyresvärden får igenom det.
    Sorry, jag borde skrivit tydligt att du hade rätt i att det finns fall där hgf inte är inblandad, trodde det framgick att jag gav dig rätt i det, då jag beskrev hur det går till då hgf inte är inblandad.
    Att risken skulle vara stor att värden får igenom hyreshöjningen tror jag inte alls på vad gäller TS då hon endast angivit att hon ska tjäna mer pengar på att vända sig till en annan målgrupp, det lär hon inte få igenom i nämnden. Hyresgästens betalningsvilja eller förmåga inverkar inte på hyresnivån.
  • Anonym (Värden)

Tack för all input... Har bokat tid med en kunnig person i veckan som kommer. Men det känna faktiskt inte som att detta är någon bra deal för oss.

Vi vill bo i fastigheten själva- men då måste vi "bli av med en hyresgäst" och det låter inte som att man kan det.

Sen vill vi bygga om och renovera, göra studentrum på en våning osv. Men vad jag har förstått kan man inte bestämma hyran själv, man kan inte bli av med hyresgäster och man får inte ens bygga om förråden till vårt eget garage. Känns inte så givande att äga en fastighet åt någon annan utan ekonomisk vinning.

Mäklaren sa att man kan lösa det med hyresgästerna, så att de flyttar, men det tror jag inte går med tanke på allt jag läst idag... Tråkigt att det ska vara så svårt att köpa ett hyreshus åt sig själv...

• Tom Araya
    Anonym (Värden) skrev 2014-10-05 22:15:20 följande:

Tack för all input... Har bokat tid med en kunnig person i veckan som kommer. Men det känna faktiskt inte som att detta är någon bra deal för oss.

Vi vill bo i fastigheten själva- men då måste vi "bli av med en hyresgäst" och det låter inte som att man kan det.

Sen vill vi bygga om och renovera, göra studentrum på en våning osv. Men vad jag har förstått kan man inte bestämma hyran själv, man kan inte bli av med hyresgäster och man får inte ens bygga om förråden till vårt eget garage. Känns inte så givande att äga en fastighet åt någon annan utan ekonomisk vinning.

Mäklaren sa att man kan lösa det med hyresgästerna, så att de flyttar, men det tror jag inte går med tanke på allt jag läst idag... Tråkigt att det ska vara så svårt att köpa ett hyreshus åt sig själv...

Tja, du får helt enkelt köpa en fastighet som är tom från början, så slipper du det problemet.

Hade du bott i huset som hyresgäst hade du varit glad att man inte bara kan slänga ut hyresgäster vid ägarbyte.
  • Anonym (Fd hyreshusägare)

Jag har ägt ett som jag bott i själv, det var inte kul att se och höra vad dom gör men lättare att sköta på plats.
    Tänkte bilda Brf och äga allt själv så jag har läst på.
    Alla har besittningsskydd så man måste köpa en evakuering till dom.
    Hyran kan höjas en gång per år vanligen 1/10 med 3 månaders varsel innan.
    Det räcker att de är medlemmar i Hgf så har man problem.
    Lokaler kan man säga upp.
    Bostäder för eget behov men inte på spekulation för att bygga om.
    Lagen om prövning av ny ägare finns väl kvar, jag fick Hgf emot mig och blev inte godkänd av kommunen då jag pratat om att alla ska få som de vill.
    Har man barn vill man ha tyst, studenter har mer partaj, andra vill bo tyst och tryggt.
    Jag ville ha ensamma damer man kunde ha trevligt med men hann aldrig med de som fanns.

• Anonym (Värden)

Huset ligger i en stad med stor bostadsbrist, så chansen att själv få flytta in i huset är obefintlig om jag måste invänta att någon flyttar frivilligt. Och hur ska jag kunna renovera och bygga om, göra nån lägenhet större och nån mindre, nä det verkar omöjligt att få till då huset är fullt uthyrt.

Anonym (Värden) skrev 2014-10-06 08:25:41 följande:
    Huset ligger i en stad med stor bostadsbrist, så chansen att själv få flytta in i huset är obefintlig om jag måste invänta att någon flyttar frivilligt. Och hur ska jag kunna renovera och bygga om, göra nån lägenhet större och nån mindre, nä det verkar omöjligt att få till då huset är fullt uthyrt.
    Gamlingarna försvinner med tiden. Vill man absolut bo i ett själv kan man byta till ett  med många gamlingar, men se upp med yngre som skriver sig i lgh och hävdar besittningsrätt.
    Byggare betalar för att få lgh till evakueringar.

Jag tyckte att det var praktiskt med att ha mor och bror i samma hus, sedan bygga om till egen familj, med garage ock parkering, men svårt att bygga bra och det är ju inte säkert att alla vill bo där.

Då hade jag sett en granne som köpt sitt hus, hade sina döttrar och allt där, han skänkte huset till dem som även hade verksamhet i huset, men vad säger att de vill bo kvar.

En del köper för att barnen ska få bostad men den som köpte mitt fick lösa ut mig då jag betalt hyra och hade besittningsrätt, när mitt hus köptes av min bror formellt.

Jag köpte en villa istället och höll på att få lappsjuka men det gick över, kan inte tänka mig att byta tillbaks till folk som stör mig i huset, det skiten har man nog av på semestern i hotell och påminns om hur det är.
  • Chianti
    Anonym (Värden) skrev 2014-10-06 08:25:41 följande:

Du kan ju alltid göra en deal med nån hyresgäst och betala för att lösa dem från kontraktet. Finns säkert nån i huset som funderar på att att köpa villa eller bostadsrätt istället och som gärna tar emot en grundplåt. Huruvida det går att göra så på ett lagligt sätt vet jag dock inte.
    Chianti skrev 2014-10-06 18:08:01 följande:
    Du kan ju alltid göra en deal med nån hyresgäst och betala för att lösa dem från kontraktet. Finns säkert nån i huset som funderar på att att köpa villa eller bostadsrätt istället och som gärna tar emot en grundplåt. Huruvida det går att göra så på ett lagligt sätt vet jag dock inte.
    Det är lagligt att köpa en lgh svart men inte att sälja, lösa ut en hyresgäst är lagligt vad jag minns men kan bli dyrt.
Svar på tråden köpa hyreshus?