• Millass

Hur ska man äta och träna för att gå ner i vikt?

Hej!
    Jag vill ha tips och råd hur man ska äta och hur man ska träna för att gå ner i vikt.
    Har gått ner i vikt förut, med hjälp av viktväktarna, lchf och pulverdiet. Sedan i våras har jag inte gjort så mycket mer än promenader och tänkt på vad jag stoppat i mig, men inte strikt på något sätt. Onyttigheter har också förekommit.
    Men nu är jag redo och jag vill gå ner de sista 10-12 kilona. Jag är beredd att äta strikt och att träna hårt, men hur? Om någon vill dela med sig av kostschema och träningsprogram eller andra tips så blir jag hemskt tacksam!

• Svar på tråden Hur ska man äta och träna för att gå ner i vikt?
  • Alexandre Nayle

Äta - mindre
    Träna - mer

:D

• Millass

Oj... tack för ett väldigt logiskt svar. Som du ser vill jag ha lite mer hjälp om HUR jag ska träna och VAD jag ska äta

• Anonym (J)

Räkna kalorier helt enkelt..

Undvik vitt bröd, onödigt med ost till mackan tex. Drick vatten istället för mjölk/juice/annat. Ät vanlig mat fast mycket mindre portioner.

• Zadre

Går även att äta sej mätt på LCHF samt träna så går man ner i vikt och slipper vara hungrig samtidigt.

• Nyfikna72

Ät vad som helst i rimliga mängder och ta en 30 minuters promenad varje dag och det de sista kilona försvinner på tid och längd.

Felet många gör är att inleda nån diet som man kanske tröttnar på snabbt och sen börjar man äta som vanligt igen och får tillbaks alla kilona.

Ät en smörgås istället för tre, ät lite chips isttället för hela påsen. Ta lite mindre potatis eller pasta och addera grönsaker istället.

• Millass

Hur mycket kalorier anser ni är lagom? Har ni tips på frukost, lunch, middag, mellanmål. Vill få bort så mycket kolhydrater som möjligt då ingår bröd, pasta potatis och liknande. Just nu har jag väldigt dålig fantasi. Kyckling/lax/kött och grönsaker, är vad jag tänker, men jag vill ha tips på att variera detta då det blir väldigt enformigt och jag tröttnar på grund av det.

När det gäller träning så behöver jag veta mer ingående hur jag ska göra. Ska jag springa 45 min, köra övningar i gymmet (isf vad för övningar), eller är det bäst att köra nåt speciellt pass på gymmet, eller något annat? Jag går redan promenader, och tränar på gymmet ibland.

Att äta mindre och träna mer är en självklarhet, jag vill ha lite mer ingående info om någon vill dela med sig?

Jag har ju gått ner 30 kg efter min graviditet för 1 år sedan, under detta året. Så att gå ner i vikt vet jag hur man gör. Nu behöver jag en nytändning och att köra dom sista kilona.
    Som jag skrev förut så är jag beredd att kämpa för det både med träning och mat, därför vill jag ha mer ingående tips
    Tack för era svar!!

• Kjell2

Ta bort allt skit du äter, du vet säkert vad det är. Ät sansade portioner och börja med en rejäl frukost, därefter lunch och middag. Mellanmål i mellan t ex frukt, keos, ägg.

Konditionsträna två till tre gånger i veckan, minst 30 minuter gärna längre. Ska var så du flåsar och behöver duscha. T ex löpning, cykling, simning, aerobic, skidåkning. Kombinera med ett pass styrketräning i veckan.

Lycka till!

• Annelie 76

LCHF och tung styrketräning. Kolla bloggen "high fat fitness" för mer info och läs hennes bok, den är jättebra.

• Anonym (Pt)

Eh, det du efterfrågar är mycket kunskap och kunnande. Varför vill du att folk ska sitta och ge dig massa detaljerade mat och träningsscheman gratis över nätet? Googla själv eller anlita en PT.

• Millass

Tack så mycket för era svar!

Kjell2 då ska ja köra på sån träning, tack!

Annelie 76, tack för tipset, ska kolla in bloggen:)

Anonym pt, jag vet att det är lite mer information jag vill ha, det är därför jag frågar efter tips. Jag tänker att andra kanske gått igenom den resa som jag vill genomföra och dela med sig hur de gjorde. Jag har inte haft några som helst problem att berätta väldigt ingående hur jag tränat och ätit tidigare för att gå ner i vikt om det har varit så att någon frågat mig.
    Du säger att jag ska googla, och det är väl precis lika gratis som att fråga om någon vänlig själ här inne vill dela med sig av sina tips och råd. Angående pt så anser jag inte att man ska behöva ha en pt för att få råd om en hälsosam kost och träning för att gå ner i vikt. Däremot ska jag börja träna med pt om några veckor, men det har inte alls med saken att göra.
    Jag vill äta nyttigt och träna bra oavsett om jag tränar med pt eller ej.
    Och med tanke på hur vi idag ser ut (inte alla självklart) så kanske information och kunskap borde vara gratis.. (Nu svävar vi iväg här från ämnet, men där har du mina tankegångar iaf)
    Tack för din kommentar

• Maddisen29

jag körde 16 :8 dieten plus att jag uteslöt potatis pasta och ris 
    Gick ner 10 kg på det tog 1 1/2 månad gick från 75 till 65 .
    På lördagar åt jag vad jag ville och pausa från dieten då .
    Resten av dagarna åt jag frukost och en rejäl middag fast tog bort onödigt fett på tex kotletter .
    Ersatt potatis ris och pasta med lite extra grönsaker

• Millass

Maddisen29 grattis till din viktnedgång
    16:8 borde jag kanske testa! Har varit inne på det förut men aldrig testat det.
    Så du åt i stort sett grönsaker och olika kött/kyckling/fisk? Något annat till?
    Ett tag åt jag kvarg med vitlök och kryddor i till sallader, men jag tröttnade efter ett tag då det blev väldigt liknande mat jämt.
    Vilket bra resultat! 10kg på 1,5 månad! Jag väger 73 så det är ju ungefär samma resultat jag vill nå med vikten som du

• Maddisen29
    Millass skrev 2014-10-06 20:50:54 följande:

Maddisen29 grattis till din viktnedgång
    16:8 borde jag kanske testa! Har varit inne på det förut men aldrig testat det.
    Så du åt i stort sett grönsaker och olika kött/kyckling/fisk? Något annat till?
    Ett tag åt jag kvarg med vitlök och kryddor i till sallader, men jag tröttnade efter ett tag då det blev väldigt liknande mat jämt.
    Vilket bra resultat! 10kg på 1,5 månad! Jag väger 73 så det är ju ungefär samma resultat jag vill nå med vikten som du

Ja precis jag åt inte alltid det nyttigaste alltid då vi har barn som inte gillar all mat så ibland blev det falukorv eller färdiga köttbullar . Kollade bara på paketet hur många kalorier där var eftersom jag rikta in mig på 1300-1500 kalorier per dag men i stort sett så blev det en rejäl portion då jag aldrig varit så glad för frukost.
    Åt sås, rätt mycket grönsaker och kött ibland lite lingon till om det passar till maträtten .
    Ja jag blev förvånad över viktnedgången men antar det var ganska mycket vätska också då .
  • waiigren
    Nyfikna72 skrev 2014-10-06 09:19:39 följande:

Ät vad som helst i rimliga mängder och ta en 30 minuters promenad varje dag och det de sista kilona försvinner på tid och längd.

Felet många gör är att inleda nån diet som man kanske tröttnar på snabbt och sen börjar man äta som vanligt igen och får tillbaks alla kilona.

Ät en smörgås istället för tre, ät lite chips isttället för hela påsen. Ta lite mindre potatis eller pasta och addera grönsaker istället.

Hur vet man vad som är rimliga mängder? Är promenera verkligen tillräckligt f.ö.?
  • Millass

Maddisen29, tycker du har varit jätteduktig:) o allt är ju inte vatten, de hade du ju gått upp igen nu om de hade varit de:) grattis igen! Grymt jobbat!

Waiigren, det är de ja menar! Hur vet man vad som är bra. Om ja redan äter oftast väldigt nyttigt och går redan mer än så och tränar några ggr, hur vet man då det? Tack för ditt inlägg!

• sportpappa
    waiigren skrev 2014-10-11 17:46:29 följande:
    Hur vet man vad som är rimliga mängder? Är promenera verkligen tillräckligt f.ö.?
    Det märker du på vågen.
    Laga mat enligt recept så står det hur många portioner det ska räcka till. Då vet du på ett ungefär hur stor portion som är "normal". Något mindre än det tycker jag är lagom för mig och då tränar jag mycket. När vi lagar rätter för 4 portioner så blir det oftast 5 portioner.

Att promenera räcker bra om man är överviktig och inte tränat så mycket innan. Sen ökar du kontinuerligt träningen. Se till att träningen du gör är ansträngande för annars är det ingen träning. Om 30 minuter promenad är tillräckligt märker du på hur jobbigt du tycker att det är. Det SKA vara jobbigt. Om det inte är jobbigt så gå snabbare och längre. När promenad inte längre är jobbigt så börja jogga eller cykla.
Svar på tråden Hur ska man äta och träna för att gå ner i vikt?