• UCharlotte

Hur känner du inför livmoder-transplantationer?

Fantastiskt att sjukvården klarar av att byta kroppsdelar och annat på varandra efter behov.

Men precis lika skrämmande.

Intellekt i bimbodräkt
  • UCharlotte
    Åttiotalist skrev 2014-10-06 13:30:42 följande:

Kul för henne men det får mig att fundera på hur långt vi ska gå för att någon inte kan få barn. Få barn är ingen rättighet direkt. I slutändan ska någon finansiera allting och det är inte den enskilda vårdtagaren som betalar allt. 

Jag tenderar att hålla med. 
    Hur långt får man dra det egna behovet? Om kroppen inte kan få barn så kan den inte. 

Å andra sidan skulle jag personligen vilja ha ett eget barn till varje pris och skulle kanske skita i samhället och kostnaderna det medförde om det gällde mig.

Människan är i grunden en extremt självupptagen art.
    Intellekt i bimbodräkt
  • UCharlotte
    Jag är bara jag skrev 2014-10-06 15:19:51 följande:

Du är m.a.o emot all fertilitetshjälp då?

Beror på. Idag ger vi fertilitetshjälp till folk som kan få barn, bara inte just med sin partner. Ska samhället betala för det?

Vad är egentligen våra rättigheter?

Är alla våra önskningar rättigheter eller är det så enkelt att livet är orättvist.

Jag

Jag

Jag

Alla andra får, då vill jag också.

Det är väldigt typiskt nutidsmänniskan.

Jag är splittrad i alla såna här frågor.

Ekonomi och naturen har sin gång av en anledning blandat med varje liten individs behov av egen familj.
    Intellekt i bimbodräkt
  • UCharlotte
    anonymamaja skrev 2014-10-06 15:56:44 följande:

Hur många timmar av otroligt begåvade läkare och forskares tid har gått åt till att nå detta tro? För att inte tala om pengar. Alla dessa resurser skulle istället kunnat användas för att hela människor - i min värld är detta en fråga om rena prioriteringar. Dels att detta görs för skattepengar, men även det rent etiska att vi slösar värdefull läkar- och forksarkompetens när vi har mängder av människor i behov av faktisk sjukvård. 

Dessutom. Det finns så otroligt många barn som inte har någonstans att ta vägen, ändå lägger vi alla dessa resurser på att på medicinsk väg skapa fler. Är det rimligt någonstans?

Väl skrivet.

Stundens egotrippad njutning före helheten.

Alla som är blinda eller döva eller handikappade. Är inte det deras rättighet att få bli hela värt mer? Före önskan om något som inte existerar än.
    Intellekt i bimbodräkt
Svar på tråden Hur känner du inför livmoder-transplantationer?