2 åring som sparkas/slåss - Hur ska jag hantera detta?
Hej!
Snart är jag på bristningsgränsen.
Min två åring sparkas och slåss hela tiden när vi är i närheten av varandra.
Vi kan sitta i soffan och läsa en bok och allt är helt lungt och mitt i allt sliter han tag i mitt hår och slår mig i ansiktet. Eller vid nattning ligger han och sparkas i ansiktet och på huvudet eller slåss.
Det gör riktigt ont.
Jag har prövat de mesta känns det som. Pratat lungt och sansat och förklarat på ett språk som han förstår att jag får ont, låtsas gråtit, hållit fast hans armar/ben beroende på om han sparkas eller slåss, rytit till åt honom osv. Han bara skrattar. Vad jag än säger/gör så skrattar han bara och sedan fortsätter han.
Hur ska jag få detta att sluta?
Han börjat få huvudvärk varje kväll då han sparkar i huvudet. Det är hela tiden mot huvudet han går både med slag och sparkar. Får sätta armarna över huvudet för skydd vid varje nattning och då sliter han i håret istället.
Får ingen bra respons från varken föräldrar eller mina kompisar. De enda de säger är "Du måste ju uppfostra honom." Men hur?
Många tycker jag är en jätte bra mamma i vardagen, konsekvent men förklarar alltid osv. Men just detta beteende vet jag inte hur jag ska hantera. Det har pågått i perioder från det att han varit 1 år. En tag nöpps han bara, klöste och kastade grejer.Det har under det senaste året bara varit riktat mot ansiktet, inte vid några direkt specifika tillfällen t ex då han får mer eller mindre uppmärksamhet utan de kan likväl komma när vi sitter och myser eller läser eller nattar som de kan komma då jag t ex lagar mat, svarar på sms eller sitter på toa.
Han kan vara jätte go och kramas och så slutar det med att han blir mer och mer hårdhänt typ gosar och sedan trycker sitt ansikte mot mitt tills jag säger att de gör ont och då slår han eller sliter i håret.
VAD SKA JAG GÖRA!? VAD GÖR JAG FEL!?