• niiina

Vinstskatt och uppskovsbelopp (?)

Vi har just sålt en lägenhet och gjort en vinst på 1.8 mkr som vi hade tänkt att lägga som kontantinsats till ett hus vi köpt. Men så har vi detta med vinstskatten som jag inte lyckas räkna ut. Detta beroende på många olika förklaringar som alla skiljer sig åt. Och vill vi ansöka om uppskov så behöver vi betala en skatt på ett visst belopp varje år?
    Skulle någon kunnig snälla vilja ge mig en uträkning på vad vinstskatten och årlig skatt blir på uppskovsbeloppet?
    Tack! ????

• Svar på tråden Vinstskatt och uppskovsbelopp (?)
  • Genuin

Har du ringt skatteverket. De brukar vara väldigt hjälpsamma, fast man kan även få lite olika svar av dem också på kniviga frågor så jag brukar ringa 2 gånger :)

• Dannes
    niiina skrev 2014-10-07 21:39:18 följande:

Vi har just sålt en lägenhet och gjort en vinst på 1.8 mkr som vi hade tänkt att lägga som kontantinsats till ett hus vi köpt. Men så har vi detta med vinstskatten som jag inte lyckas räkna ut. Detta beroende på många olika förklaringar som alla skiljer sig åt. Och vill vi ansöka om uppskov så behöver vi betala en skatt på ett visst belopp varje år?
    Skulle någon kunnig snälla vilja ge mig en uträkning på vad vinstskatten och årlig skatt blir på uppskovsbeloppet?
    Tack! ????

1.8 M låter ju toppen! Har ni dragit ifrån då inköpspris och eventuella renoveringar/förbättringar av den sålda lägenheten? Även kostnaden för mäklaren får dras av, ifall jag kommer ihåg rätt.

Utifrån att 1,8M stämmer
    Vinstskatten på bostadsrätter ligger på 22%, så beloppet som du vill göra uppskov på är 396.000:-

Den årliga skatten på ett uppskov är 0.5%,

dvs 396.000*0,05 = 19.800:- skatt per år, eller 1.650:- per månad.
  • Anonym (Maria)

Om jag var ni så skulle jag betala av vinstskatten direkt, dvs lägga in vinsten minus vinstskatten på nästa boende.
    Räntan på uppskov är inte jättehög. Men man vet aldrig när det kan tänkas komma nya direktiv som påverkar och då skulle i varje fall inte jag vilja stå där. Är man inte gifta måste man tänka på hur man deklarerar också dvs vem som stod för ägandet, vem som deklarerar vinsten (och som tar det eventuella uppskovet). Samt som sagt hur man löser detta vid en eventuell separation. Inte alltid solklart.

Jag och min man har valt att betala in skatten vid varje affär så att säga. Då vet man vad man har att röra sig med = stoppa in i nästa boende och att det "ens egna pengar" liksom. Det finns inget gammalt som hänger med.

• ardath bey
    Dannes skrev 2014-10-08 07:35:02 följande:
    1.8 M låter ju toppen! Har ni dragit ifrån då inköpspris och eventuella renoveringar/förbättringar av den sålda lägenheten? Även kostnaden för mäklaren får dras av, ifall jag kommer ihåg rätt.

Utifrån att 1,8M stämmer
    Vinstskatten på bostadsrätter ligger på 22%, så beloppet som du vill göra uppskov på är 396.000:-

Den årliga skatten på ett uppskov är 0.5%,

dvs 396.000*0,05 = 19.800:- skatt per år, eller 1.650:- per månad.
    Oj. Jag tror du har räknat med 5% och inte 0,5%.
  • Anonym (Maria)
    ardath bey skrev 2014-10-08 09:59:59 följande:
    Oj. Jag tror du har räknat med 5% och inte 0,5%.
    Haha, det såg jag inte ens när jag läste i tråden. 0,05 blir ju 5%.
    Räkna om, räkna rätt!
  • Gladhannapanna

När jag sålde min lägenhet betalade man inte räntan utan kunde sätta in hela beloppet direkt vilket vi gjorde när vi köpte huset. Sedan kom politikerna på att man ska betala ränta på vinstskatten coh att det gäller retroaktivt. Om vi skulle betala in hela beloppet skulle vi behöva ta ett lån på huset vilket vi inte har lust med så det går på skatten varje år, hade reglerna funnits redan när vi köpte hade vi definitivt betalat in skatten direkt!

• Anonym (Maria)
    Gladhannapanna skrev 2014-10-08 10:03:22 följande:

När jag sålde min lägenhet betalade man inte räntan utan kunde sätta in hela beloppet direkt vilket vi gjorde när vi köpte huset. Sedan kom politikerna på att man ska betala ränta på vinstskatten coh att det gäller retroaktivt. Om vi skulle betala in hela beloppet skulle vi behöva ta ett lån på huset vilket vi inte har lust med så det går på skatten varje år, hade reglerna funnits redan när vi köpte hade vi definitivt betalat in skatten direkt!

Precis, du ser. Reglerna kan ändras och då känner jag att jag inte vill stå där den dagen med ett hyfsat stort uppskov som jag inte kan betala in bara sådär.
    Vi valde alltså att dra ner kontantinsatsen så att vi hade utrymme att betala in skatten. De flesta jag känner lägger in hela vinsten på nästa boende (såklart, för att få ner lånen) och lever med den där uppskovsskatten. Och det är ok, den är ju rätt låg. Men bara så att man vet att en vacker dag ska uppskovet också deklareras.
  • ardath bey

Jag betalade skatten istället för att hålla lånet nere. Det känns tryggare att ha en rörlig ränta att betala än att riskera politiska beslut.

• Anonym (Maria)
    ardath bey skrev 2014-10-08 15:00:59 följande:

Jag betalade skatten istället för att hålla lånet nere. Det känns tryggare att ha en rörlig ränta att betala än att riskera politiska beslut.

• Kjell2

Jag gör tvärt om, lånar av staten för 0,5% istället för av från banken på ca 2%.

Blir det drastiska förändringar löser jag skulden till staten.

Svar på tråden Vinstskatt och uppskovsbelopp (?)