• ardath bey

Vinstskatt och uppskovsbelopp (?)

Dannes skrev 2014-10-08 07:35:02 följande:
    1.8 M låter ju toppen! Har ni dragit ifrån då inköpspris och eventuella renoveringar/förbättringar av den sålda lägenheten? Även kostnaden för mäklaren får dras av, ifall jag kommer ihåg rätt.

Utifrån att 1,8M stämmer
    Vinstskatten på bostadsrätter ligger på 22%, så beloppet som du vill göra uppskov på är 396.000:-

Den årliga skatten på ett uppskov är 0.5%,

dvs 396.000*0,05 = 19.800:- skatt per år, eller 1.650:- per månad.
    Oj. Jag tror du har räknat med 5% och inte 0,5%.
  • ardath bey

Jag betalade skatten istället för att hålla lånet nere. Det känns tryggare att ha en rörlig ränta att betala än att riskera politiska beslut.

• ardath bey
    Butterscotch skrev 2014-10-09 09:18:32 följande:

Jag gör som Kjell, lånar billigt från staten istället för från banken. 

Maximalt uppskov ligger på 1,45 miljoner så viss skatt måste ts ändå betala in nu, det går inte att skjuta upp.

Men hur lönsamt är det att göra så då?
    "En schablonintäkt, som är 1,67 procent av ditt uppskovsbelopp, tas upp som en kapitalinkomst i din inkomstdeklaration. Skatten på schablonintäkten är 30 procent. Det motsvarar en skatt på ca 0,5 procent av själva uppskovsbeloppet."

Så om uppskovsbeloppet är 1,45 mkr och den uppskjutna skatten är 22%, dvs 319.000 så får man betala 7 250 kr i skatt. Det motsvarar 2,27% låneränta netto dvs en bruttoränta före skattereduktion med 3,25%.

Så om jag har lånat till skatten för mindre än 3,25% ränta är det mer lönsamt att ha banklån. Och sen 2011 när jag skattade av mitt uppskov har min låneränta aldrig varit högre än 3,25%.
  • ardath bey
    Butterscotch skrev 2014-10-09 13:37:51 följande:
    Man får ju se till helheten när man bestämmer om man vill göra uppskov eller inte. Har man tillräckligt till kontantinsats om man väljer att betala in skatten på en gång? Behöver man låna pengar till renovering (till högre ränta) om man betalar in skatten på en gång? Hur stor skillnad i bolåneränta blir det om man lägger in hela vinsten som insats jämfört med om man betalar skatten på en gång? Har man inga topplån och en låg belåningsgrad kan man ju sedan välja att återföra ett tidigare uppskov (vilket man får göra i sin helhet eller i delar när man vill tror jag)
    Jo det håller jag med om. Men instämmer du fortfarande i Kjell2:s påstående att han "kan låna från staten på 0,5%"?
Svar på tråden Vinstskatt och uppskovsbelopp (?)