• pufflan

    hantera självmord?

    Hej allesammans. I förra veckan fick jag reda på att en i min hade tagit livet av sig. Det var det närmaste jag har kommit döden. Allting blev väldigt tungt och overkligt. Först kände jag ingenting - det var bara för overkligt - sedan kom sorgen sakta.

    Har ni varit med om att någon nära har begått självmord?
    Hur reagerade ni då?
    Hur gör man för att bearbeta något sånt? 

    Det här skrev jag samma kväll som jag fick reda på det:
    pufflanz.blogg.se/2014/october/fotfastet-lossnar.html

    Har ni skrivit något om er erfarenhet av det eller vet ni någon text som ger stöd? 
    kram
  • Svar på tråden hantera självmord?
  • SatanLendMeADollar

    Det är bara acceptera valet. Personen i fråga är knappas ledsen eller har ångrat sig. Så det är bara acceptera att det hänt och att komma ihåg den personen som den vart under sitt liv och att det livet nu har nått sitt slut. Vilket alla liv kommer göra förr eller senare.

  • Cassiopeia

    Man måste ta dag för dag i början, sörj och stötta varandra. Stäng inte in sorgen utan detta måste få ta den tid det tar. 


    Självklart kom det som en chock och anledningen till varför den anhöriga valde att ta sitt liv kommer man aldrig riktigt förstå. Det är något som hen själv har valt och något som ni nu tyvärr får leva med.


    Jag fick mycket stöd av kyrkan när jag gick igenom detta, det var skönt att få prata med någon utomstående om det.

Svar på tråden hantera självmord?