Inlägg från: Morsan 027 |Visa alla inlägg
  • Morsan 027

FÖR ELER EMOT ABORT?

Så länge barnet inte kan överleva utanför livmodern; så är det så;enligt min åsikt att det är kvinnans val.
    Kvinnor har alltid gjort abort, lagligt eller ej.
    Trots det,som övertygad abortförespråkare, kan jag i viss mån, förstå de som är emot; det ÄR en inte helt oproblematisk etisk diskussion.

• Morsan 027
    dejan9209 skrev 2014-10-08 15:05:53 följande:
    Jo Aniiee det förstår jag, men om jag klargjort tydligt, att jag bara är ute, efter att ta reda på vilka som är för och emot, utan att skapa ett  debatt om ett sådan känsligt ämne, så måste jag ju kunna göra det.  
    Som jag skrev tidigare så respekterar jag andras åsikter.
    I så fall kanske du skulle gjort en undersökning istället. Din tråd är ju utformad som en diskussion.
  • Morsan 027
    EnAnonumius skrev 2014-10-08 20:40:18 följande:

Alltså de som är "emot abort" tycker ju jag skall titta tillbaka på historian.
    Kvinnor har alltid på ett eller annat sätt försökt att göra sig av med oönskade barn.

Här i sverige så satte kvinna ut (oftast oäktingar) i skogen, om inte diverse örter funkade att ta.
    Sverige har även en historia av Änglamakerskor. Det var många kvinnor som dog i processen i försök att avbryta oönskade graviditeter. 
    Jag är för abort. Dock så ser ju jag inga hinder till att abortgränsen skall sänkas, då vi i dag har fina hjälpmedel för att upptäcka graviditet väldigt tidigt,OM, (notera OM, det nu inte är en kvinna som har en s.k "tyst graviditet" d.v.s en symtomfri graviditet även på hormonell nivå. Så ja undantag finns alltid..

Men i dag så har vi faktiskt gravtester och dagen efterpiller på apoteket.
    Det finns även bra abortmetod som medicinsk abort som man kan ta upp till 8 gravidtetsveckan vilket innebär att man simulerar ett missfall på medicinsk väg i stället för att man. Skonasamare för kvinna med än den kirurgiska. Så jag vill att fri abbort skall gälla till vecka 12, efter vecka tolv så skall man ansöka om tillstånd fram till max vecka16.

Den nuvarande övre abortgränsen är alldeles för hög faktiskt, med tanke på att man kan rädda foster redan i vecka 22 eller om det var vecka 23..

De flesta aborter görs redan innan vecka 18.En sänkning av abortgränsen leder i praktiken bara till mer byråkrati. Varför skulle det vara önskvärt?

Ur medicinsk synpunkt är det väldigt långt mellan vecka 18 och vecka 22, så det är inget argument i sig. Nära skjuter ingen hare.
  • Morsan 027
    Donum skrev 2014-10-10 18:54:27 följande:

Jag har grunnat lite på argumentet där man gör en koppling mellan att barn är oönskade och att barn far illa. Jag har jobbat med barnavård i ett decennium och jag ser ingen koppling alls mellan de två. Tvärtom, så är min erfarenhet att en överväldigande majoritet av de barn som far illa var både önskade och planerade. En följd av detta är rimligen att de barn man "hoppas" ska aborteras inte blir det eftersom föräldrarna vill ha dem, trots sin bristande föräldraförmåga. Och då faller rimligen också argumentet att abort är av godo för att dessa barn då "slipper" födas. Det tål att tänkas på.

Ja, det är tänkvärt, absolut. Och väldigt bra att det är så!
    Själv tror jag att det skulle kanske ändras ganska drastiskt om abort inte vore tillåtet.Med mer än 30000 oönskade födda varje år, som skulle bli resultatet av ett abortförbud.
  • Morsan 027
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-13 15:41:05 följande:
    Framtiden går alltid att påverka. Många graviditeter skulle kunna undvikas och i en del fall kan ett oplanerat barn förvandlas till ett önskat när livets omständigheter eller värderingar/prioriteringar i mäns och kvinnors hjärtan vänder/förändras på olika sätt. Där kan vi göra mycket för våra medmänniskor.

Jag vill arbeta för färre aborter , och det finns andra sätt än bara via juridiken.
    Jo, det är sant- och jag analyserade vad jag tror skulle bli resultatet av ett förbud-dvs.enbart den juridiska aspekten.Gjorde inga anspråk på en helhetssyn, för visst kan man vara emot aborter och ändå inte förespråka ett regelrätt förbud.
    Vill man arbeta med för färre aborter, vilket i sig kan vara önskvärt ur många aspekter, tror jag att ett abortförbud, och inskränkningar i aborträtten är rent kontraproduktivt. Det verkar ju i praktiken inte finnas något samband mellan färre aborter och hård lagstiftning.
    Nej, förändrade attityder och stöd, är nog vägen att gå, om det är ens önskan.
  • Morsan 027
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-14 09:04:03 följande:
    Jag tror också på "non restrictive methods" ,precis som, för att ta ett annat exempel,  jag inte i lag vill förbjuda köttätande även om jag också tillhör dem som arbetar för ett mer vegetariskt samhälle.

Dock vad gäller juridiken så är det ju inte så enkelt att det bara finns två lägen:
    ¨1) totalt förbud 2) fri abort hur länge som helst.

Det finns många mellanlägen.

Sverige har fri abort i 18 veckor. Andra länder med fri abort har fri abort i 10-13 veckor ungefär.
    Nej, och fri abort hur länge som helst är det ju inget som land har, eller strävar efter vad jag vet.
    Jag är fullt medveten om vilka abortgränser som gäller, och ser ingen anledning i praktiken att sänka abortgränsen i Sverige, som det ser ut idag. Ser inget direkt samband mellan sänkt abortgräns, minskat antal aborter och ändrade attityder heller.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?