• Äldre 8 Oct 13:20
    14883 visningar
    409 svar
    409
    14883

    FÖR ELER EMOT ABORT?

    Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

    Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.
     


  • Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • Stårsc­han
    Äldre 8 Oct 13:37
    #1

    För, naturligtvis. Varje barn bör vara välkommet när det föds. Och varje kvinna har rätt att bestämma över sin egen kropp.

  • Äldre 8 Oct 13:43
    #2
    Stårschan skrev 2014-10-08 13:37:41 följande:

    För, naturligtvis. Varje barn bör vara välkommet när det föds. Och varje kvinna har rätt att bestämma över sin egen kropp.


    Håller med.
  • Äldre 8 Oct 13:51
    #3
    Problemet med en oönskad graviditet är förstås att fostrets kropp befinner sig inuti kvinnans kropp. Frågan är alltså hur tungt vägande fostrets rätt till sin kropp är i relation till kvinnans rätt till sin?
  • Stårsc­han
    Äldre 8 Oct 13:54
    #4
    dejan9209 skrev 2014-10-08 13:20:46 följande:

    Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

    Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.
     



    Och jag anser att folk som envisas med att kalla små cellklumpar för "människor" försöker tänja på verkligheten genom att hitta på egna definitioner av begreppet 'människa'.
  • Äldre 8 Oct 14:01
    #5
    Stårschan skrev 2014-10-08 13:54:07 följande:

    Och jag anser att folk som envisas med att kalla små cellklumpar för "människor" försöker tänja på verkligheten genom att hitta på egna definitioner av begreppet 'människa'.
    Celler finns i alla levande organismer , och vi människor  består av flera miljarder celler vardera.
    källa.
    sv.wikipedia.org/wiki/Cell
  • Stårsc­han
    Äldre 8 Oct 14:07
    #6
    dejan9209 skrev 2014-10-08 14:01:40 följande:
    Celler finns i alla levande organismer , och vi människor  består av flera miljarder celler vardera.
    källa.
    sv.wikipedia.org/wiki/Cell
    Ja, och din poäng är? Daggmaskar och löss består också av celler. Tror du inte att jag vet vad en cell är?
  • Äldre 8 Oct 14:09
    #7
    Stårschan skrev 2014-10-08 13:54:07 följande:

    Och jag anser att folk som envisas med att kalla små cellklumpar för "människor" försöker tänja på verkligheten genom att hitta på egna definitioner av begreppet 'människa'.
    Dock så var inte denna tråd menad  för att kritisera någon, för vad man själv tycker eller tänker, utan av bara ren nyfikenhet, om vilka som är för och mot. ganska enkelt.
    så jag ber om ursäkt om du fått fel uppfattning.
    vi hållet tråden, kort och enkel, vilka är för och vilka är mot.
  • Äldre 8 Oct 14:12
    #8

    Jag är emot abort. Håller med TS om att livet börjar redan vid befruktningen och tycker att det är hemskt att ta bort en människa vars liv precis har börjat.

    Sen tänker jag ur en annan synvinkel också: om man nu inte vill ha barnet, måste man då ta bort det helt? Kan man inte välja att föda det, och sen adoptera bort det till de som är ofrivilligt barnlösa? För tänk er själva att ni så innerligt vill ha ett barn, men inte kan. Då kan ju barnet få chans att leva och föräldrar som inget annat önskar får ett barn att ta hand om! Eller tänker jag fel?

    Jag kan förstå om det handlar om en våldtäkt, då blir frågan genast mycket svårare. Och då är det inte upp till mig att sitta och bedöma hur kvinnan i fråga ska göra. För det är som sagt inte lätt att veta när en sån sak händer.

    Kanske folk blir irriterade när de läser mitt svar, men jag står för det jag skriver eftersom jag tycker att varje ofött barn har rätt till ett liv.

  • Äldre 8 Oct 14:12
    #9
    Stårschan skrev 2014-10-08 13:54:07 följande:

    Och jag anser att folk som envisas med att kalla små cellklumpar för "människor" försöker tänja på verkligheten genom att hitta på egna definitioner av begreppet 'människa'.
    min poäng var, att ge dig en källa, att det faktist inte är min egna definition  av vad människan är, utan att  faktiskt varje människa  består av över 1 biljon celler.
    så jag försöker inte tänja på verkligheten. 
  • Chrysa­belle
    Äldre 8 Oct 14:12
    #10

    Jag är för kvinnans val att välja själv om hon ska fullfölja en graviditet eller inte.

Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?