Inlägg från: kivirush |Visa alla inlägg
  • kivirush

FÖR ELER EMOT ABORT?

Är helt FÖR abort.

Jag anser att kvinnans rätt till sin kropp väger tyngst. Och att ett foster inte ska tilldelats rättigheter ingen annan har. Dvs livnära sig på någon annans kropp utan individens godkännande.

Ett foster är en människa först när det är livsdugligt utanför kvinnans kropp. Dvs v22-23.

Så länge det är beroende av kvinnans kropp så är det en del av hennes kropp och därmed hennes rätt att bestämma.

Säger lite vad jag vill.
  • kivirush
    dejan9209 skrev 2014-10-08 16:37:45 följande:

VI pratar om fostrets värde....

Spädbarn är också oerhört beroende, men det minskar väl inte deras värde som människor? Om människovärdet hänger på beroendegrad, så bör man kunna vara konsekvent med den principen. Då är den starke och oberoende mer värd än den svage och beroende. Detta är ett fruktansvärt förakt för svaghet som vi bestämt tar avstånd ifrån. Vi menar att ingen människa kan mista sitt människovärde därför att hon är för svag eller för beroende. Det ofödda barnets stora beroende av modern kan därför aldrig rättfärdiga att man dödar det.

Så du tolkar det så.

Jag menar att ingen annan får leva på/av din kropp utan tillåtelse. Det är en sak som enligt dig enbart ska vara en rättighet för ett embryo eller ett foster? Eller anser du att jag får koppla upp mig mot en annan kvinna blodomlopp för att jag håller på att dö utan att ha fått hennes medgivande?
    Säger lite vad jag vill.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?