Inlägg från: Miccki |Visa alla inlägg
  • Miccki

FÖR ELER EMOT ABORT?

Jag är för. 

Och undrar hur många kategoriska abortmotståndare som regelbundet ger blod, plasma och är uppskriven på donationslistor för benmärg, njure och lunga? 

Förmodligen majoriteten. Förmodligen anser de att det inte är samma sak. Då utgår jag ifrån att de inte heller är emot en abortmetod där kvinnan, under läkarvård, svälts till gränsen att barnet dör. 

Hur många abortmotståndare tar ut degklumparna efter en minut i ugnen, serverar dem till fikat och kallar dem bullar? 

Hur många abortmotståndare känner sig rättskaffens över att vara "på barnets sida", utan att tänka mer över att det samtidigt är att vara emot kvinnan. 

Hur många abortmotståndare har reflekterat över att de flesta föder ett begränsat antal barn. Att fostret som finns nu får födas gör visserligen att det går från potentiell individ till individ, men för det som annars skulle bli mammans sista barn släcks den möjligheten. 

• Miccki
    dejan9209 skrev 2014-10-08 17:10:27 följande:

För att min åsikt grundar sig kort och gott, i att alla människor har lika mycket värde och därav inte bör dödas.
    Där är min utgångspunkt.

Du gör det enkelt för dig när du framställer det som en renodlad fråga, för det är det inte. 

Jag kan t.ex. envist hävda att alla människor har lika mycket värde och därför borde få förstklassig sjukvård i alla situationer, och det är nog ingen som skulle argumentera emot det i sig självt. Problemet är att det kostar, och om någon frågar hur jag ska finansiera det kan jag inte bemöta den frågan med att upprepa vad alla borde ha rätt till. Jag måste förhålla mig till konsekvenserna, och det måste du med. 
  • Miccki
    Centurione skrev 2014-10-08 18:12:08 följande:
    Det där var en märklig och helt irrelevant jämförelse.

Alltså, jag tror att vi har kommit för långt ifrån de naturliga livsprocesserna i vårt moderna samhälle. Har man sex så är det - i normalfallet - början på en process, där ett ägg kommer att bli befruktat och växa till en ny människa. En unik individ - som i sin tur kommer att fortplanta sig tillsammans med en person av motsatt kön ett par, tre decennier senare. Och så har det alltid varit.

Detta är inget som någon människa varken kan eller ska ge "sin tillåtelse" till, utan det är så det ÄR. Har man starka känslor emot att ingå i detta livets kretslopp, så föreslår jag att man slutar ha sex...
    Det om något var en märklig och irrelevant jämförelse. "Naturliga livsprocesser"?

Om vi ska acceptera naturens gång ska vi även acceptera naturen när den ger oss cancer.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?