Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

FÖR ELER EMOT ABORT?

"Inte ha någon debatt, på FL."

FL är ett DEBATT/DISKUSSIONSFORUM. Vill du inte ha någon debatt, skriv på din blogg. Och kan du inte ta debatten på ett bra sätt, så överge tråden. Sorry darlig, men dagens sanning är grym.
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • Aniiee
    dejan9209 skrev 2014-10-08 16:37:45 följande:
    VI pratar om fostrets värde....
    Spädbarn är också oerhört beroende, men det minskar väl inte deras värde som människor? Om människovärdet hänger på beroendegrad, så bör man kunna vara konsekvent med den principen. Då är den starke och oberoende mer värd än den svage och beroende. Detta är ett fruktansvärt förakt för svaghet som vi bestämt tar avstånd ifrån. Vi menar att ingen människa kan mista sitt människovärde därför att hon är för svag eller för beroende. Det ofödda barnets stora beroende av modern kan därför aldrig rättfärdiga att man dödar det.
    Att bara kopiera text från någon annan anses väldigt oärligt i diskussioner, och tas oftast som att debattören (i det här fallet du) inte är så säker på sin sak att debattören kan diskutera på egen hand. Debattören skriver vad andra redan skrivit för att debattören haltar i sin övertygelse och sina kunskaper.

Så min fråga till dig är: Vad tycker DU? (är det också därför, månne, du inte svarat på frågan om vad du tycker om preventivmedel? Du hittar helt enkelt inget svar du kan copy-paste:a, och kan således inte svara?)
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • Aniiee
    dejan9209 skrev 2014-10-08 16:55:26 följande:
    Jag stödjer hemsidan, och har gjort i väldigt länge, eftersom att jag anser ha samma väderingar som de.
    Det spelar ingen roll vad du tycker om hemsidan. Du är oärlig i din debattmetod. Ska du vara ärlig för du antingen formulera dina åsikter själv (inte ta andras och klistra in och låtsas som att det är du som skrivit) eller så får du klistra in abortnejs text och stå för att du inte kan formulera dina åsikter själv, utan måste lägga fram någon annans. Med hänvisning till den personen/organisationen.

Om du vill vara ärlig, alltså....
  • Aniiee
    Jennie med ie skrev 2014-10-08 17:23:49 följande:
    Nu talar jag förvisso inte om förbud, men nej i mina ögon är det inte så. Den ofödde är inte värd mer utan _lika mycket_ som kvinnan och bådas liv bör få chansen att fortsätta. Och de fall där man vet att kvinnan dör om graviditeten får fortsätta är trots allt få, i all fall i vår del av världen.
    Felet är väl att i många länder där abort är förbjudet så dör kvinnor av ABORTER.
  • Aniiee
    Jennie med ie skrev 2014-10-08 17:31:58 följande:
    Upprepar: jag talar inte om förbud. Propagerar inte för förbud.
    Nej, absolut att du inte gör det. Men andra gör det, och alla bör sätta sig in i konsekvenserna av ett förbud, vare sig de är för, emot, mittemellan, obestämda, kappvändare eller obrydda.
  • Aniiee
    Centurione skrev 2014-10-08 18:12:08 följande:
    Det där var en märklig och helt irrelevant jämförelse.

Alltså, jag tror att vi har kommit för långt ifrån de naturliga livsprocesserna i vårt moderna samhälle. Har man sex så är det - i normalfallet - början på en process, där ett ägg kommer att bli befruktat och växa till en ny människa. En unik individ - som i sin tur kommer att fortplanta sig tillsammans med en person av motsatt kön ett par, tre decennier senare. Och så har det alltid varit.

Detta är inget som någon människa varken kan eller ska ge "sin tillåtelse" till, utan det är så det ÄR. Har man starka känslor emot att ingå i detta livets kretslopp, så föreslår jag att man slutar ha sex...
    Fast det är inte som om abort är ett nytt påfund......
  • Aniiee
    yodi skrev 2014-10-09 13:31:31 följande:
    säger inte att jag håller med om det, men kan lite förstå logiken.

har man sex och inte vill ha barn så skyddar man sig ( borde göra det i alla fall) medans en kvinna som blir våldtagen inte har valt att ha sex och då inte har haft samma möjlighet att skydda sig mot en oönskad graviditet.
    Vilket i förläningen gör att de som är emot "abortmotståndarna" (de där rabitat varianterna) har rätt. Det handlar inte om fostrets rätt till liv, utan om "abortmotståndarnas" sexualmoral. Inget annat, och att klä upp det i någon form av omsorg av fostret är bara oärligt.
  • Aniiee
    MxMeNow skrev 2014-10-09 13:01:45 följande:
    I Sverige kommer du inte att tvingas till det. Men låt säga att det blir en lagändring, då får du ha sex ansvarsfullt så slipper du "föda en ungjävel". Svårare är det inte, p-piller och kondom, eller kombinera annat preventivmedel med kondom, om du vill ha sex.
    För det funkade ju så bra för mig....
  • Aniiee
    MxMeNow skrev 2014-10-09 13:58:39 följande:
    Du använde kondom OCH ett annat skydd och blev ändå gravid?
    Svar ja.
    Never give up...No one knows what's going to happen next. - L. Frank Baum
  • Aniiee
    MxMeNow skrev 2014-10-09 15:25:18 följande:
    Då måste du/ni ha slarvat! För det finns inte en möjlighet att man använder p-piller/p-spruta/spiral OCH kondom som man ska, och ändå blir gravid. Att ett preventivmedel failar kan hända men inte två korrekt använda i kombination. Slarv eller fel använt!
    Sorry babe, men det var inte vi som slarvade....
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2014-10-09 22:34:58 följande:
    Ja just de ja.. Glömde ju att "Jungfru" Maria Magdalena blev ju gravid utan sex. Tungan ute
    Nja, Maria Magdalena var INTE jungfru. Tvärt om. Du blandar ihop Mariorna....
  • Aniiee
    AstridH skrev 2014-10-13 19:03:01 följande:
    Det har ju funnits några omdebatterade trådar här på FL där flertalet föräldrar faktiskt skrivit att de ångrat sina barn. Ja, älskar dem, men om de hade fått välja så hade de inte skaffat dem.

Så "ytterst få" är nog en underdrift.

Däremot känner jag ingen som har ångrat en abort.
    Man pratar inte om sånt. Den största synden en moder kan begå är att ångra att hon fick barn, liksom, så säger man inte högt. Men självklart finns det kvinnor som, som du säger, ångrar att de fick barn, hur mycket de än älskar barnen.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?