Inlägg från: AstridH |Visa alla inlägg
  • AstridH

FÖR ELER EMOT ABORT?

Jag är väldigt mycket för abort. Supermegamycket. Möjligheten och rätten till abort är en av de absolut viktigaste kvinnofrågorna, enligt mig.

• AstridH
    Helenmedh skrev 2014-10-08 20:23:07 följande:
    MOT abort när det kommer till "preventivmedelsyfte" - alltså att med en axelryckning kunna ta bort embryo/foster med en axelryckning då man inte "orkar" skydda sig. 
    Är det verkligen sådana människor som du vill ska skaffa barn då?
  • AstridH
    tobbe01 skrev 2014-10-08 20:27:57 följande:
    Ja vem vill tillbaka till tiden när det var strumpstickor eller "bakgårds-"doktorer" som gällde?
    Eller hur!?

Det är en sådan unken syn på kvinnor; att anse att de måste ha goda och fina skäl till att få bestämma över sina kroppar, annars får de lösa det på eget vis. Vill människor att folk ska börja självabortera igen eller vill de hellre se att människor som inte passar som föräldrar klämmer ut en massa ungar?
  • AstridH

Jag fattar fortfarande inte hur människor tänker när de anser att folk som slarvar med skydd bör föda fram oönskade barn?

Eller jo, jag fattar att någon anser att tvingas ta ansvar för sina handlingar är ett bra "straff", men vem fan vill att slarvande människor som enligt er inte har "respekt för livet" ska skaffa barn? Vem vill att ungar ska födas fram oönskade och riskera att bli negligerade resten av sina barndom? För även om det låter fint att adoptera bort ungarna, så är det ingenting man kan tvinga folk att göra.

• AstridH
    Missdebate skrev 2014-10-09 17:18:25 följande:

För, endast om det är absolut nödvändigt. Till exempel om någon är gravid och inte vill vara det längre. stupid f*cks

Haha, underbart formulerat! Precis så är det!
  • AstridH
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 18:29:46 följande:

Som vanligt tycker jag det är trist att "abortmotståndarna" klumpas ihop till en homogen grupp. Grundåsikten att abort är fel må vara gemensam men den bygger på olika grunder och argument. Det blir tokigt när man liksom får försvara sig mot åsikter och synsätt man ö h t inte har eller gett uttryck för. Argumentationen brister minst sagt på flera abortkritiska håll och jag är inte sen att utmana och ifrågasätta resonemang som jag inte ställer mig bakom, i gengäld förväntar jag mig att få svara för MINA åsikter och MINA grunder för de åsikterna, inte andras.

Det kanske är för att fler människor finner dina åsikter mer verklighetsförankrade och försvarbara och därför inte relaterar dig till de människor som ofta hojtar om abortförbud :)

Jag kan dock slänga ut några frågor; tycker du att alla bör anse att livet börjar vid befruktning? Är du religiös eller andlig?
  • AstridH
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 19:46:55 följande:

Det borde snarare ge ännu mindre anledning att dra alla över en kant, om man vet att det liksom inte stämmer.

Jag kan inte säga vad alla bör anse eftersom det handlar om personlig övertygelse och inte fakta.

Jag är troende, men min åsikt är min och inte min tros.

Så sant. Jag tror definitivt inte att alla människor som är emot abort är likadana. Det märker man definitivt i den här tråden där en människa tyckte att om man var för abort så kunde man lika gärna vara för retroaktiv abort ;)

Om det handlar om personlig övertygelse och inte fakta, anser du att lagstiftningen bör se ut som så att alla följer din övertygelse? Eller tycker du att det är upp till var och en att sätta sina egna gränser (inom lagens, såklart)?
  • AstridH
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 20:26:05 följande:
    Jag tycker inte att lagar ska styras av min personliga etiska övertygelse. Sen ska andra göra vad DE tycker är rätt, inom lagens gränser, men ju fler som tycker som jag desto bättre
    Det tycker jag låter väldigt vettigt :)
  • AstridH
    Mystery4 skrev 2014-10-10 00:14:06 följande:
    Hur kan man vara för Abort. Helt sjukt.
    Jag är superför abort. Hurså?
  • AstridH
    IsaStardust skrev 2014-10-13 16:04:07 följande:
    ja det är nog ytterst få som ångrar ett barn när barnet väl kommer, men desto fler som ångrar en abort.
    Det har ju funnits några omdebatterade trådar här på FL där flertalet föräldrar faktiskt skrivit att de ångrat sina barn. Ja, älskar dem, men om de hade fått välja så hade de inte skaffat dem.

Så "ytterst få" är nog en underdrift.

Däremot känner jag ingen som har ångrat en abort.
  • AstridH
    IsaStardust skrev 2014-10-13 19:26:57 följande:
    Jag har sett flera trådar här av kvinnor som ångrar aborter. Man ser det man vill se heter det visst.
    Jodå, de har jag också sett. Jag syftade bara till att det definitivt inte behöver vara fler som ångrar en abort än som ångrar ett barn.
  • AstridH
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-14 08:41:28 följande:
    Det finns dock de som ångrat en abort och dessutom varierar ofta känslorna hos en och samma person över tid.
    Jorå, jag vet det. Men det finns människor som ångrar sina barn också, och de är inte alltför få.
  • AstridH
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-27 12:10:34 följande:
    Å andra sidan tror jag du ännu hellre undviker att bli gravid än att göra abort.

Dessutom är cancer en sjukdom (eller egentligen 100-tals sjukdomar eftersom det finns så många olika tumörtyper) , men ett foster är ingen sjukdom. Dessutom är cancer, om den inte behandlas, oftast dödlig. De flesta kvinnor överlever graviditet och förlossning och om läkare bedömer att det är ett medicinskt nödfall där liv står mot liv så invänder jag inte etiskt mot en abort.

Dessutom förekommer det också, men jag säger INTE att det är så i just ditt fall, att ett oönskat barn förvandlas till ett önskat om olika omständigheter i livet ändras och vi kan alla hjälpa oss närstående till en bättre livssituation.  Livet och vad som kommer att hända är inte så ödesbestämt som många tycks tro. Vi kan alltid påverka framtiden mer eller mindre både för oss själva och andra.
    Men om somliga människor kan vara av åsikten att liv alltid är heligt, även outvecklat liv, så kan väl andra människor vara av åsikten att ett foster är en sjukdom?
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?