Inlägg från: MxMeNow |Visa alla inlägg
  • MxMeNow

FÖR ELER EMOT ABORT?

Jag håller med TS, men försöker, om ingen frågar, att behålla mina åsikter för mig själv. Tydligen är det mer upprörande för de som är för abort att man benämner embryot/fostret som barn, men de får kalla det cellklump och ta ifrån det livet. Logiken går mig förbi mig.

Att sedan den gravida mamman som räknar veckor och läser på om utveckling och faser när barnet är önskat plötsligt ser ett annat barn som växer i samma mage som något som kan förkastas för att det inte är önskat just då, det begriper jag inte alls. Eller att kvinnor som gör aborter inte vill veta när de gör ett vul att bebisens hjärta slår, det är väl klart det slår! Visst, man kan ju vara som mig och få ett missfall som inte upptäcks förrän långt senare, men ska man göra en abort vill man ju att hjärtat ska sluta slå. Hjärtat hos cellklumpen såklart.

Konstigaste av allt är de som gör aborter (friska foster) och sedan gråter över att de har förlorat ett barn, det gör mig arg!

• MxMeNow
    Tom Araya skrev 2014-10-08 22:46:05 följande:

Min logik i detta:

"Cellklump" är ju också ett liv, men kanske inte att beteckna som mänskligt, även om det är vad det kommer att bli.

Barn anser jag fostret kan benämnas som först när det är färdigutvecklat, vilket ett embryo/foster inte är.

Och då borde det kvitta om man resonerar på ditt sätt och ska genomgå en abort om hjärtat på cellklumpen slår eller inte, eller om nån benämner cellklumpen "barn". Eller? För är man fast i sin övertygelse att abort är ok och att det ärven cellklump man ska få ur kroppen, då borde det inte vara jobbigt, traumatiskt osv.
  • MxMeNow
    LunaLovegood skrev 2014-10-09 12:30:22 följande:

FÖR fri abort. Det är skrämmande att det är så många som är emot abort. Skulle hellre hoppa framför ett tåg en tvingas föda en ungjävel jag inte vill ha för att någon annan tvingar mig.

I Sverige kommer du inte att tvingas till det. Men låt säga att det blir en lagändring, då får du ha sex ansvarsfullt så slipper du "föda en ungjävel". Svårare är det inte, p-piller och kondom, eller kombinera annat preventivmedel med kondom, om du vill ha sex.
  • MxMeNow
    veh skrev 2014-10-09 13:28:16 följande:

Jag är för abort. Bland annat för att jag anser att en graviditet och förlossning är något som helt klart påverkar en kvinnas kropp, med risk för komplikationer och bestående men och därför bör kvinnan ha rätt till sin kropp. Även om den råkar innehålla en blivande människa.

Jag anser också att alla barn som föds förtjänar att få vara önskade och efterlängtade, det är tufft nog att växa upp ändå utan att behöva riskera att bära sin mammas undermedvetna önskan att man aldrig hade blivit till. Jag förutsätter här att de kvinnor som gör abort verkligen inte vill ha barn.

Angående det där beroendet som spädbarn har, och som du jämför med det ofödda barnets beroende av livmodern. Det är ju inte samma sak eftersom det nyfödda barnet kan lämnas över till någon annan. Hade det gått att lämna över en graviditet till någon annan, så hade jag med nöje förbjudit aborter...

Sen begriper jag inte heller varför alla pratar om att man har räddat liv i v24. Har någon gått in närmare på vilken sorts liv man räddar barnet till? Som jag har förstått så är det ett ganska begränsat liv, eftersom det finns funktioner som inte hunnit utvecklas som de ska. Barnen som överlever är ofta multihandikappade, och det förekommer att föräldrar till dessa barn efter några år säger att de önskar att de hade valt annorlunda då, att man kanske inte till varje pris borde räddat deras barn. För att de ser det enorma lidandet som barnet aldrig kan komma undan.

Som mamma till ett fullt friskt barn född i v.23 för tio år sedan kan jag bara säga att det var värt det! Det hade varit värt det om hen fått funktionshinder, multihandikapp osv, hen är min hjälte!
  • MxMeNow
    Aniiee skrev 2014-10-09 13:43:19 följande:

För det funkade ju så bra för mig....

Du använde kondom OCH ett annat skydd och blev ändå gravid?
  • MxMeNow
    Stårschan skrev 2014-10-09 14:07:09 följande:

Hur tänker du nu? Jag är för abort och har gjort en abort och är glad och tacksam över att den möjligheten fanns.

Menar du att jag ska försöka vrida tillbaka tiden och be mamma abortera mig när hon äntligen blivit gravid efter sju års försök? JAG hade väl inte  brytt mig om jag inte hade blivit född, för jag hade ju inte märkt något, men mamma hade det varit synd om, för då hade hon ju blivit helt barnlös.

Men förklara gärna om du tänker.

Jag tyckte också det var en konstig formulering och tanke.
  • MxMeNow
    Chrysabelle skrev 2014-10-09 14:41:53 följande:

En sak jag finner intressant är att många som är emot abort även är för dödsstraff. Det rimmar väldigt illa i mina öron, men men. Det kanske man borde diskutera någon gång.

Hur kan det rimma illa? En vuxen som begår ett såpass grovt brott att denne kan dömas till döden har förbrukat sin rätt att leva. Ett foster som är helt oskyldigt och aborteras får ingen liv. Det
  • MxMeNow
    Chrysabelle skrev 2014-10-09 14:50:33 följande:

Hur gör man om personen var oskyldig när denne dömdes? Shit happens eller?

Nej, precis, det är inget liv det handlar om när man gör abort. De är inte medvetna.

Ja, shit happens. Högst ovanligt dock.

Ett liv utanför magen har de aldrig fått, så någon skuld och anledning att ta deras liv finns inte, de är oskyldiga.

Det går inte att likställa dödsstraff med abort. Oskyldigt foster är inte detsamma som kriminell vuxen.
  • MxMeNow
    Tom Araya skrev 2014-10-09 15:00:14 följande:

Fast snacket om att vara för liv blir ju rent skitsnack då.

Mitt motstånd mot dödsstraff handlar mycket om rättssäkerhet, något förespråkare sällan talar om.

Alla som är mot abort är inte "för liv" rent generellt. Jag är absolut inte det.
  • MxMeNow
    Tom Araya skrev 2014-10-09 15:07:40 följande:

Du likställer ju oskyldigt foster med oskyldig vuxen.

Nej, du lägger in egna värderingar i det jag skriver. Oskyldiga vuxna döms ytterst sällan till dödsstraff, foster i Sverige dödas på löpande band, en stor skillnad.
  • MxMeNow
    Tom Araya skrev 2014-10-09 15:12:37 följande:

Men det händer och du godkänner det. Det är en tydlig gränsdragning för att oskyldiga liv får tas.

Nej det "får" inte hända, men det händer. Precis som att oskyldiga människor blir mördade, det "får" inte hända men det händer. Att ta ett fosters liv "får" hända enligt svensk lagstiftning.
  • MxMeNow
    Aniiee skrev 2014-10-09 15:11:12 följande:

Svar ja.

Då måste du/ni ha slarvat! För det finns inte en möjlighet att man använder p-piller/p-spruta/spiral OCH kondom som man ska, och ändå blir gravid. Att ett preventivmedel failar kan hända men inte två korrekt använda i kombination. Slarv eller fel använt!
  • MxMeNow
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 18:29:46 följande:

Som vanligt tycker jag det är trist att "abortmotståndarna" klumpas ihop till en homogen grupp. Grundåsikten att abort är fel må vara gemensam men den bygger på olika grunder och argument. Det blir tokigt när man liksom får försvara sig mot åsikter och synsätt man ö h t inte har eller gett uttryck för. Argumentationen brister minst sagt på flera abortkritiska håll och jag är inte sen att utmana och ifrågasätta resonemang som jag inte ställer mig bakom, i gengäld förväntar jag mig att få svara för MINA åsikter och MINA grunder för de åsikterna, inte andras.

Jag brukar generellt inte dela dina åsikter, men i just det här inlägget är vi helt överens!
  • MxMeNow
    Snutten6 skrev 2014-10-10 09:21:51 följande:

FÖR FÖR FÖR FÖR FÖR FÖR FÖR 

KVINNAN SKALL ALLTID HA ENSAMRÄTT ATT BESTÄMMA, MANNEN SKALL ALDRIG KUNNA NEKA KVINNAN ABORT , ALDRIG ALDRIG !!!!

KVINNANS KROPP KVINNANS BESLUT.

Kvinnans kropp, kvinnans beslut, kvinnans försörjningsplikt om man ska resonera på ditt sätt. Men ofta sitter kvinnan och bestämmer att mannen ska försörja barnet, ett barn mannen inte ville ha. Så på samma sätt som att kvinnan har rätt att bestämma enskilt om aborten bör mannen få bestämma om han vill bli far. Men nån sån lagstiftning finns inte.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?