Sven Erik Johansson skrev 2014-10-10 15:01:48 följande:
Man kan vara "för" eller "emot" juridiskt och man kan vara "för" eller "emot" etiskt och man kan vara lite "1/2-för"/"1/2-emot juridiskt och man kan vara lite "1/2-för" /"1/2-emot" etiskt". Det finns många dimensioner/bottnar.
Vad gäller att förebygga aborter handlar det dels om att förebygga graviditeter , men inte enbart. Alternativ till abort är också viktigt som ett komplement till det och vi kan också göra mycket för varandra. Om jag tex hade en gravid vän eller släkting som kunde få ett bättre liv och andra perspektiv genom mig så skulle jag gärna ställa upp tex.
Det finns lägen där jag skulle föredra att abort gjordes framför alternativ jag ser som värre. Om min fru tex fick läkarbesked på att hon hade att välja mellan att dö i medicinska komplikationer eller att göra abort skulle jag hoppas att hon valde aborten . Det finns också lägen där barnet /fostret inte kan överleva.
Det finns alternativ jag i o för sig ser som etiskt fel MEN SAMTIDIGT så är det också så att människor befinner sig i olika lätta/svåra lägen och naturligtvis skall man inte sätta sig på sina höga hästar och hävda att man själv skulle handla etiskt rätt i alla lägen, speciellt inte om man är pressad.
Samtidigt har jag en instinktiv motvilja mot allt som är att döda. Jag valde att vara vapenfri-inte bära vapen på värnpliktens tid och jag är mot dödsstraff och jag är till och med vegetarian och jag bär en sorg över att antalet aborter i mitt land är ca 40 000 på ett år.
Ja det har du ju såklart rätt i, det är fel av mig att säga att jag är för abort. För det finns olika nyanser, men om jag måste välja så är jag för och skulle aldrig kunna stå bakom ett förbud. Fast det är klart att det säkert finns aborter som skulle kunna lösas på andra sätt.
Jag utgår mycket ifrån mig själv och har därför svårt att döma andra, för man vet aldrig vad som har hänt i livet som gör att dom hamnade där dom är.
Och jag ser hellre att man gör en abort en föder ett barn som sedan far illa under sin uppväxt.