Inlägg från: Neige Obskyr |Visa alla inlägg
  • Neige Obskyr

FÖR ELER EMOT ABORT?

Jag är för att människor har rätt till sin egen kropp, oavsett om de är gravida eller ej.

Det innebär rätt till abort så länge fostret inte är livsdugligt utanför livmodern, och rätt till igångsättning om man vill avsluta sin graviditet efter det.

Om man hävdade rätten till igångsättning när det är uppenbart att det inte är i fostrets bästa intresse skulle det dock antagligen innebära att det skulle omhändertas av sociala myndigheter direkt efter födseln.

• Neige Obskyr
    Jennie med ie skrev 2014-10-10 14:43:37 följande:

Jag behöver inte lösa något. Men du skrev att säger man att man är emot abort så har man inte tänkt så långt, och allt som tagits upp hittills har jag tänkt på (och är inte ensam). Så, inte tänkt så långt?

Vill man införa ett abortförbud trots att man förstår alla de där situationerna du radade upp så är min spontana reaktion att man måste vara empatistörd...

Men det kanske inte var det du menade?
  • Neige Obskyr
    Jennie med ie skrev 2014-10-10 14:43:37 följande:

Jag behöver inte lösa något. Men du skrev att säger man att man är emot abort så har man inte tänkt så långt, och allt som tagits upp hittills har jag tänkt på (och är inte ensam). Så, inte tänkt så långt?

Vill man införa ett abortförbud trots att man förstår alla de där situationerna du radade upp så är min spontana reaktion att man måste vara empatistörd...

Men det kanske inte var det du menade?
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-10 15:01:48 följande:

Man kan vara "för" eller "emot" juridiskt och man kan vara "för" eller "emot" etiskt och man kan vara lite "1/2-för"/"1/2-emot juridiskt och man kan vara lite "1/2-för" /"1/2-emot" etiskt". Det finns många dimensioner/bottnar.

Vad gäller att förebygga aborter handlar det  dels om att förebygga graviditeter , men inte enbart. Alternativ till abort är också viktigt som ett komplement till det och vi kan också göra mycket för varandra. Om jag tex hade en gravid vän eller släkting som kunde få ett bättre liv och andra perspektiv genom mig så skulle jag gärna ställa upp tex.

Det finns lägen där jag skulle föredra att abort gjordes framför alternativ jag ser som värre. Om min fru tex fick läkarbesked på att hon hade att välja mellan att dö i medicinska komplikationer eller att göra abort skulle jag hoppas att hon valde aborten . Det finns också lägen där barnet /fostret inte kan överleva.

Det finns alternativ jag i o för sig ser som etiskt fel MEN SAMTIDIGT så är det också så att människor befinner sig i olika lätta/svåra lägen och naturligtvis skall man inte sätta  sig på sina höga hästar och hävda att man själv skulle handla etiskt rätt i alla lägen, speciellt  inte om man är pressad.

Samtidigt har jag en instinktiv motvilja mot allt som är att döda. Jag valde att vara vapenfri-inte bära vapen på värnpliktens tid och jag är mot dödsstraff och jag är till och med vegetarian och jag bär en sorg över att antalet aborter i mitt land är ca 40 000 på ett år.

Du skriver att du gärna skulle hjälpa en släkting eller vän som blev gravid, och att detta på något sätt skulle ge henne ett alternativ abort. Exakt hur tänker du att du ska göra det? Pengar? En klapp på axeln?

Jag har många släktingar och vänner som har ungefär samma inställning till abort som du. Ingen av dem vet om att jag varit gravid eller gjort abort. De var de sista jag hade vänt mig till när gravtestet visade positivt.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?