Inlägg från: Donum |Visa alla inlägg
  • Donum

FÖR ELER EMOT ABORT?

Jag är mot abort men det var jag inte som tonåring. Då tyckte jag att det är väl ingenting; på sin höjd en cellklump. Efter två barn, ett tredje på väg och fem missfall däremellan så har min syn förändrats. Livet känns för "heligt" på något vis för att jag någonsin medvetet ska kunna ha ihjäl min avkomma. Om risken är att mina barn blir moderlösa så skulle jag överväga abort, men annars inte.

• Donum
    EnAnonumius skrev 2014-10-09 14:32:17 följande:

Ja och abortlagen ger ju dig utrymme, som individ, att anse att livet är för helig att aborteras.

Ja?
  • Donum
    EnAnonumius skrev 2014-10-09 17:33:18 följande:

Aha, så om jag gissa/tolkar (av ditt vsar här att döma)  rätt så är du emot för "privata skäl" men inte att lagstiftningen skall bort?

Ja, jag är mot av "privata skäl". Jag tycker att det var väldigt uppenbart i mitt inlägg eftersom jag beskrev mina personliga bevekelsegrunder. Tyckte du inte det?
  • Donum
    Jennie med ie skrev 2014-10-09 18:29:46 följande:

Som vanligt tycker jag det är trist att "abortmotståndarna" klumpas ihop till en homogen grupp. Grundåsikten att abort är fel må vara gemensam men den bygger på olika grunder och argument. Det blir tokigt när man liksom får försvara sig mot åsikter och synsätt man ö h t inte har eller gett uttryck för. Argumentationen brister minst sagt på flera abortkritiska håll och jag är inte sen att utmana och ifrågasätta resonemang som jag inte ställer mig bakom, i gengäld förväntar jag mig att få svara för MINA åsikter och MINA grunder för de åsikterna, inte andras.

Agreed. Det blir en massa pseudodiskussioner när man ska bemöta ifrågasättanden av åsikter som man aldrig har uttryckt.
  • Donum
    Randig skrev 2014-10-09 19:34:09 följande:

Jag misstänker också skarpt (utifrån vad jag läst) att de flesta (inte alla, men många) abortmotståndare dessutom är låginkomsttagare, lågt utbildade, kanske har lite lägre intellekt och egenskapen att se saker ut ifrån det fulla spektrat och sist men inte minst.... röstar/gillar SD.

Alltid retar väl detta inlägget någon? Att det sticker lite i ögat sådär. Nice, my work is fulfilled.

Jag blev uppriktigt förvånad nu. Min erfarenhet är den motsatta. Jag tror inte att jag har träffat en enda lågutbildad abortmotståndare faktiskt.
  • Donum

Jag har grunnat lite på argumentet där man gör en koppling mellan att barn är oönskade och att barn far illa. Jag har jobbat med barnavård i ett decennium och jag ser ingen koppling alls mellan de två. Tvärtom, så är min erfarenhet att en överväldigande majoritet av de barn som far illa var både önskade och planerade. En följd av detta är rimligen att de barn man "hoppas" ska aborteras inte blir det eftersom föräldrarna vill ha dem, trots sin bristande föräldraförmåga. Och då faller rimligen också argumentet att abort är av godo för att dessa barn då "slipper" födas. Det tål att tänkas på.

• Donum
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-10-10 18:59:56 följande:

Eller hur...visst har du de (lol)

Ja, det är 2014 nu, så vitt jag vet.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?