Inlägg från: Kofot |Visa alla inlägg
  • Kofot

FÖR ELER EMOT ABORT?

Jag är för gällande abortlagstiftning. Det är kvinnans val. Hur hon än väljer.

• Kofot

Varför kan vi inte bara lita på att majoriteten av oss kvinnor faktiskt själva kan avgöra om vi vill göra en abort eller inte?
    Tidsspannet regleras ju redan av vår abortlagstiftning.

• Kofot
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-14 10:32:35 följande:
    Ibland, inte så sällan faktiskt, utövar män påtryckningar och mer eller mindre driver fram en abort.

Omständigheter kan alltid ändras och ibland förvandlas ett oplanerat barn till ett
    önskat. Tillvaron är inte ödesbestämd på det sätt som en del ser det. Det kan alltid göras något.

Lagstiftningen är en sak men även om det är fri abort i 18 veckor innebär inte det i sig att det faktiskt måste göras aborter (om det  inte är i medicinska nödfall).
    Det kan alltid göras ett abortförebyggande arbete och ett abortförebyggande arbete värt namnet saknas i Sverige.

I princip menar jag att en abort alltid är ett misslyckande och om man kombinerar att 1) förebygga graviditeter och 2) öppna möjliga vägar till olika alternativ till abort när graviditet redan är ett  faktum.
    Visst kan det vara så att en kvinna gör abort p.g.a. en mans önskan. Då är det ju viktigt att det finns ett bra stöd för kvinnor så att de kan välja helt själv utan påtryckningar. Men- det jag menar är att om en kvinna valt att göra en abort så är det hennes val. Hon behöver å andra sidan inte heller påtryckningar från människor som inte vill att hon genomför sin abort.

En oönskad graviditet är alltid ett misslyckande. Men det är inte säkert att en abort utifrån den aspekten är misslyckad. Likväl som det inte behöver vara en katastrof att bli mamma efter en oplanerad graviditet.
  • Kofot
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-14 11:22:53 följande:
    Jag kan inte fysiskt hindra någon från att göra abort , men å andra sidan kan jag skriva abortkritiskt på ett forum där det är frivilligt att läsa det jag skriver och där jag följer reglerna. För mig är utgångspunkten icke-vålds-principen även gentemot ofödda. Det är min etiska utgångspunkt.

En oönskad graviditet är ett misslyckande, men det självklara svaret är inte abort. Att döda ser jag alltid som negativt , men jag invänder inte etiskt mot en abort om det gäller ett medicinskt nödfall.
    Självklart är det bra med diskussioner och debatter.
    Jag delar inte dina åsikter men jag tycker det är kul och intressant att läsa dem.
    Abort är bara ett av flera val en kvinna kan fatta i samband med en oönskad graviditet. Vad hon väljer är upp till henne och jag ser inte en abort som ett misslyckande. För mig hade det varit ett misslyckande om en kvinna känner sig tvingad att fortsätta graviditeten trots att hon inte vill och att det i förlängningen leder till att ett barn riskerar att fara illa.
  • Kofot
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-14 12:10:44 följande:

Tillägg till inlägget: vid abort försvinner alla möjligheter att påverka.

På vilket sätt då?
    Det ger ju kvinnan möjlighet att påverka sitt liv i den riktning hon känner är rätt.
    Hon har möjlighet att fortsätta graviditeten och bli förälder men hon har också rätten att avbryta den.
  • Kofot
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-15 09:39:47 följande:
    Vid en abort dödas fostret och då finns inga som helst mer möjligheter att påverka den individens liv.
    Inte om du endast fokuserar på embryot. Det är sant men jag väljer att lägga mitt fokus både på kvinnan och embryot. Kvinnan vet vilka förutsättningar hon har och vad hon önskar för sitt liv- och därför har hon också möjlighet att fatta ett beslut som passar henne vid en eventuell graviditet.
  • Kofot
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-15 15:05:19 följande:
    Alla aborter görs inte på embryon. En del görs på foster också. Att framställa det som att det bara är på embryon tycker jag är fel.

Visst kan man fatta beslut som "passar" en , men för fostret, om det är ett sådant, handlar det direkt om liv och död.
    De flesta aborter utförs vid den tidpunkt då det rör sig om embryon. Och resterande majoritet när det handlar om väldigt unga foster. Bara en liten bråkdel aborter genomförs senare i graviditeten och då beror det oftast på fosterskador eller väldigt starka skäl.

Man kan vända på det och säga att möjligheten till en legal och säker abort minskar risken för att barn och kvinnor far illa.
  • Kofot
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-16 17:39:57 följande:
    Gränsen går officiellt vid typ 8 veckor.

Har vi diskuterat juridiken? Jag föreslår inte en lagstiftning som innebär ett fullständigt avskaffande av fri abort MEN DÄREMOT anser jag de flesta aborter etiskt fel: Jag är alltså etiskt emot flertalet aborter. Budskapet är bla att inte göra abort även om det är lagligt.
    Jag vet och de flesta aborter sker i vecka 7-8 och resterande fram till vecka 12.
    Förstår hur du resonerar men jag håller inte med dig. För vad är det som säger att du eller jag vet vad som är bäst för varje enskild kvinna?
    För mig är inte abort ett felaktigt val så länge som det är kvinnan själv som väljer det.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?