Inlägg från: dejan9209 |Visa alla inlägg
  • dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Aniiee skrev 2014-10-08 14:59:49 följande:
    "Inte ha någon debatt, på FL."

FL är ett DEBATT/DISKUSSIONSFORUM. Vill du inte ha någon debatt, skriv på din blogg. Och kan du inte ta debatten på ett bra sätt, så överge tråden. Sorry darlig, men dagens sanning är grym.
    Jo Aniiee det förstår jag, men om jag klargjort tydligt, att jag bara är ute, efter att ta reda på vilka som är för och emot, utan att skapa ett  debatt om ett sådan känsligt ämne, så måste jag ju kunna göra det.  
    Som jag skrev tidigare så respekterar jag andras åsikter.
  • dejan9209
    Morsan 027 skrev 2014-10-08 15:07:27 följande:
    I så fall kanske du skulle gjort en undersökning istället. Din tråd är ju utformad som en diskussion.
    haha ja man lär sig av sina misstag  :)
  • dejan9209
    Stårschan skrev 2014-10-08 15:25:04 följande:
    Hm. Om frågan var "vad är en människa" och du svarar med genom att ge mig hänvisning till en wikipediaartikel som förklarar vad en cell är så undrar jag hur det är ställt med intelligensen faktiskt.

Du är en 22 år gammal man, så jag förstår att din insikt i vad det innebär att bära, föda och i 20+ år ta hand om ett barn inte riktigt är på samma plan som en kvinnas. Hur man än vrider och vänder på det så kommer du aldrig att hamna i den sitsen att du måste göra ett personligt val om huruvida du ska behålla ett oönskat foster i din kropp eller inte. Det gör naturligtvis inte att du inte har rätt till en åsikt, men den bör väga ungefär lika tungt som en sexårings åsikt i ett riksdagsval tycker jag.  

Abortfrågan handlar om kvinnors rättigheter, men också om barns rättighet till kärleksfulla föräldrar. 
    Det var menat till personer som säger att det bara är en liten fettklump
    när vi människor faktiskt består av flera miljoner celler
    men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

En abort tar ett mänskligt liv och det kan aldrig vara en människas rättighet att av vilket skäl som helst få ta en annan människas liv. Det är en logisk och moralisk omöjlighet.

"Huruvida kvinnan äger rätten till sin kropp är inte avgörande för huruvida det är moraliskt rätt eller orätt att döda den entitet som finns i  en gravid kvinnas livmoder. Kvinnor äger, precis som män, rätten till sina kroppar ? det är inte det frågan handlar om"
    troochtankande.se/2014/01/25/abortfragan-handlar-inte-om-kvinnors-ratt-till-sina-kroppar
  • dejan9209
    UCharlotte skrev 2014-10-08 15:09:07 följande:
    Det är inte känsligt om du lägger din energi på annat än att bry dig om vad andra kvinnor gör med sina kroppar. 

Den ekonomiska aspekten får du gärna bry dig om då det är allas skattepengar som slösas, men var kvinnan bestämmer själv över sin kropp. 
    En abort tar ett mänskligt liv och det kan aldrig vara en människas rättighet att av vilket skäl som helst få ta en annan människas liv. Det är en logisk och moralisk omöjlighet.

"Huruvida kvinnan äger rätten till sin kropp är inte avgörande för huruvida det är moraliskt rätt eller orätt att döda den entitet som finns i  en gravid kvinnas livmoder. Kvinnor äger, precis som män, rätten till sina kroppar ? det är inte det frågan handlar om"
    troochtankande.se/2014/01/25/abortfragan-handlar-inte-om-kvinnors-ratt-till-sina-kroppar
  • dejan9209
    Stårschan skrev 2014-10-08 15:58:30 följande:

OK, så du är även religiös. Men jo, det handlar om kvinnors rätt till sina egna kroppar. En förslösad spermie är också ett liv som hade kunnat bli något, men som inte fick chansen.

Du har fortfarande inte svarat på hur du ställer dig till preventivmedel.

Jag har aldrig hört någon (förutom du) referera till ett embryo som en 'fettklump', utan som en cellklump. Så länge den inte är född, eller är tillräckligt utveckad för att klara sig utanför moderns kropp, är fostret i mina ögon inte en människa.

Ja, ett embryo är liv. Det är även en mängd andra organismer som vi utan att blinka dödar varje dag, antingen för att äta upp dem, för att vi anser att de är skadedjur eller för att vi är rädda att de ska sprida smitta. Hur långt ska vi gå i vår iver att rädda allt liv? Anser du att abort/missfall är att jämställa med mord? Anser du på fullt allvar att en två centimeter lång krumelur ska ha lika mycket att säga till om som en sexåring? Är en äggula samma sak som en höna i dina ögon?
    MEN SNÄLLA DU den så kallade människovärdesprincipen. Den kan man tro på oavsett om man tror på någon religion eller inte.
    VILKEN ATTITYD DU HAR.

Så är det i dina ögon ja, väldigt tur att alla är olika då.
    Spädbarn är också oerhört beroende, men det minskar väl inte deras värde som människor? Om människovärdet hänger på beroendegrad, så bör man kunna vara konsekvent med den principen. Då är den starke och oberoende mer värd än den svage och beroende. Detta är ett fruktansvärt förakt för svaghet som vi bestämt tar avstånd ifrån. Vi menar att ingen människa kan mista sitt människovärde därför att hon är för svag eller för beroende. Det ofödda barnets stora beroende av modern kan därför aldrig rättfärdiga att man dödar det.

Livsduglighetskravet är för det första godtyckligt. Den tekniska utvecklingen gör att vi idag kan vi rädda ofödda barn runt vecka 24. Förr kunde vi inte det. Om livsduglighet är grunden för människovärde innebär det alltså att människovärdet ändrar sig i takt med den tekniska utvecklingen. Det skulle även innebära att människovärdet är olika i olika länder. I fattiga länder där man inte kan rädda ofödda barn i vecka 24 saknar de ett människovärde de annars skulle haft om de fötts i Sverige. Men ofödda barn utvecklas inte annorlunda i olika tider eller på olika platser. Därför är livsduglighet inte en trovärdig gräns för människovärde.
  • dejan9209
    Centurione skrev 2014-10-08 16:26:24 följande:
    Jag förstår i alla fall vad du menar med människovärdesprincipen. Dock måste jag säga, att farhågorna som fanns då när detta debatterades i början på 1970-talet, att abort skulle öppna dörrarna för ett slippery slope. Som skulle kunna fortsätta med t.ex. avlivning av oönskade fullgångna barn, t.ex. om de var handikappade, eller dödsstraff eller dödshjälp... har ju kommit på skam. Aborträtten har diskuterats fram och tillbaka, men ingen har i Riksdagen lagt fram någon motion om att den skulle utökas långt upp i veckorna... utan livsdugligheten som absolut högsta tillåtna gräns har alltid accepterats.
    Ja så är det ju, Vill ändå att Stårsc­han ska förstå att  Den så kallade människovärdesprincipen. Den kan man tro på oavsett om man tror på någon religion eller inte.
  • dejan9209
    Stårschan skrev 2014-10-08 15:58:30 följande:

OK, så du är även religiös. Men jo, det handlar om kvinnors rätt till sina egna kroppar. En förslösad spermie är också ett liv som hade kunnat bli något, men som inte fick chansen.

Du har fortfarande inte svarat på hur du ställer dig till preventivmedel.

Jag har aldrig hört någon (förutom du) referera till ett embryo som en 'fettklump', utan som en cellklump. Så länge den inte är född, eller är tillräckligt utveckad för att klara sig utanför moderns kropp, är fostret i mina ögon inte en människa.

Ja, ett embryo är liv. Det är även en mängd andra organismer som vi utan att blinka dödar varje dag, antingen för att äta upp dem, för att vi anser att de är skadedjur eller för att vi är rädda att de ska sprida smitta. Hur långt ska vi gå i vår iver att rädda allt liv? Anser du att abort/missfall är att jämställa med mord? Anser du på fullt allvar att en två centimeter lång krumelur ska ha lika mycket att säga till om som en sexåring? Är en äggula samma sak som en höna i dina ögon?
    Hej jag skulle gärna uppskatta ett svar.

MEN SNÄLLA DU den så kallade människovärdesprincipen. Den kan man tro på oavsett om man tror på någon religion eller inte.
    VILKEN ATTITYD DU HAR.

Så är det i dina ögon ja, väldigt tur att alla är olika då.
    Spädbarn är också oerhört beroende, men det minskar väl inte deras värde som människor? Om människovärdet hänger på beroendegrad, så bör man kunna vara konsekvent med den principen. Då är den starke och oberoende mer värd än den svage och beroende. Detta är ett fruktansvärt förakt för svaghet som vi bestämt tar avstånd ifrån. Vi menar att ingen människa kan mista sitt människovärde därför att hon är för svag eller för beroende. Det ofödda barnets stora beroende av modern kan därför aldrig rättfärdiga att man dödar det.

Livsduglighetskravet är för det första godtyckligt. Den tekniska utvecklingen gör att vi idag kan vi rädda ofödda barn runt vecka 24. Förr kunde vi inte det. Om livsduglighet är grunden för människovärde innebär det alltså att människovärdet ändrar sig i takt med den tekniska utvecklingen. Det skulle även innebära att människovärdet är olika i olika länder. I fattiga länder där man inte kan rädda ofödda barn i vecka 24 saknar de ett människovärde de annars skulle haft om de fötts i Sverige. Men ofödda barn utvecklas inte annorlunda i olika tider eller på olika platser. Därför är livsduglighet inte en trovärdig gräns för människovärde.
  • dejan9209
    kivirush skrev 2014-10-08 16:32:35 följande:

Är helt FÖR abort.

Jag anser att kvinnans rätt till sin kropp väger tyngst. Och att ett foster inte ska tilldelats rättigheter ingen annan har. Dvs livnära sig på någon annans kropp utan individens godkännande.

Ett foster är en människa först när det är livsdugligt utanför kvinnans kropp. Dvs v22-23.

Så länge det är beroende av kvinnans kropp så är det en del av hennes kropp och därmed hennes rätt att bestämma.

VI pratar om fostrets värde....
  • dejan9209
    Stårschan skrev 2014-10-08 16:34:07 följande:
    Jag medger att jag var rätt otrevlig och ber om usäkt för min attityd.

Alla drar vi våra gränser för vad som är rätt och fel. Min åsikt är alltså att så länge fostret de facto är en del av modern (=är inuti hennes kropp) så är det inte en egen person med egna mänskliga rättigheter.
    Tack, kände att det börja hetta till där ett tag.

Det är verkligen en egen person!!!
     Det har ju förtusan sitt egna unika DNA-kod, ett eget blodomlopp (ofta en annan blodgrupp än modern) och i ca 50 procent av fallen ett annat kön än modern. Att de är två separata individer visas också därigenom att det ofödda barnet kan dö utan att modern dör, eller att modern kan dö utan att barnet dör. Att vara inuti en annan människa är inte detsamma som att vara en del av den människan. En människas uppehållsplats (livmodern) och starka beroende (av modern) ändrar inget av den människans värde.
  • dejan9209
    Aniiee skrev 2014-10-08 16:42:27 följande:
    Att bara kopiera text från någon annan anses väldigt oärligt i diskussioner, och tas oftast som att debattören (i det här fallet du) inte är så säker på sin sak att debattören kan diskutera på egen hand. Debattören skriver vad andra redan skrivit för att debattören haltar i sin övertygelse och sina kunskaper.

Så min fråga till dig är: Vad tycker DU? (är det också därför, månne, du inte svarat på frågan om vad du tycker om preventivmedel? Du hittar helt enkelt inget svar du kan copy-paste:a, och kan således inte svara?)
    Jag stödjer hemsidan, och har gjort i väldigt länge, eftersom att jag anser ha samma väderingar som de.

Jag är väldigt säker på min sak, jag anser att ett liv är ett liv och det börjar redan vid befruktningen, jag anser att inget liv bör släckas oavsett vad.
    Människovärdet hänge inte på om ett embryo inte är vid medvetande ännu, utan att det faktiskt har ett eget  Dna och blodomlopp.

Gällande preventivmedel, så är jag nog för, hittar inga argument till varför jag bör vara mot.
  • dejan9209
    Chrysabelle skrev 2014-10-08 16:57:27 följande:
    Vilka preventivmedel är du för då? P-piller? Spiral?
    Eftersom att jag knappt är påläst om det, och inte vet för eller nackdelar, så antar jag att jag inte är den mest ultimata personen att svara på dina frågor gällande preventivmedel. 
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?