Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

FÖR ELER EMOT ABORT?

Helenmedh skrev 2014-10-08 20:23:07 följande:
    "Preventivmedelsyfte" då. För trott eller ej, vissa resonerar så. 

Nej, jag kan väl aldrig tänka mig att det är för nöjes skull. Det skulle ju bara vara sadistiskt. Men för vissa kvinnor, märk vissa, så är det lite: Äsch, det är bara en abort i mängden. 
    Och jo, jag har hört folk resonera så. Både i min bekantskapskrets och här på Fl bla. 
    Det som blir värre är alltså när kvinnan inte tar sitt ansvar, dvs skyddar sig om hon inte vill ha barn. Om detta upprepas otaliga gånger med en axelryckning så tycker jag personligen att det är rent förkastligt och i just såna situationer är jag mot abort som sagt. Straffa kvinnan är det väl ingen som gjort, hon har ju ett val lika mycket som jag har ett val att kunna tycka och tänka precis som jag vill.

Din sista fråga då. Har aldrig skrivit slarv, det är DIN tolkning av mitt inlägg då jag skrev att kondomen spricker eller liknande. Dvs ingenting man kan förutse eller förutspå eller förhindra. Möjligtvis med ett dagen efter piller men då ska inte ägglossningen varit. Återigen så är det alltså ingenting att göra åt saken om "olyckan" är framme och man absolut inte har några som helst förutsättningar för att kunna ta hand om ett barn. 
    Om man vill? Ja det skrev jag ju, om man upprepade gånger gör det för att man är oaktsam och väljer att inte skydda sig trots att man vet att man blir gravid av sex (dom allra flesta iallafall) så är jag mot abort ja. 

Hoppas du fått ditt svar nu för mycket mer utförlig än så här vet jag inte om jag kan. 

Dvs FÖR abort i syften där kvinnan blivit våldtagen/preventivmedel inte fungerat/lever i en dysfunktionell värld med droger eller alkoholmissbruk/ låg ålder eller om kvinnan är så pass psykiskt instabil att hon inte kan ta hand om ett barn eller bära ett barn. 

MOT abort när det kommer till "preventivmedelsyfte" - alltså att med en axelryckning kunna ta bort embryo/foster med en axelryckning då man inte "orkar" skydda sig. 
    Och vissa resonerar på andra konstiga vis. Varför ska "vissa" -dvs få människor ens tas med i beräkningen?

Får man fråga hur du känner att vissa kvinnor tänker/känner "asch, bara en abort i mängden"? Och där handlar det ju också i så fall om "vissa" - få personer. Ska deras attityd ge en helhetsbild av kvinnor som gör abort?

Ja, du får tro och tänka som du vill. Men det kan ju vara bra med lite välgrundade argument också. För oavsett hur många/få aborter någon gjort, oavsett av vilken anledning aborten görs och oavsett i vilken situation kvinnan befinner sig i är utgången den samma. Handlingen är den samma, det förändrar ingenting för fostret. Så då handlar det inte om aborten i sig längre. Det skulle vara ungefär som att påstå att fostret som aborterades som nummer tre i ordningen har lite större värde eller rätt att leva än nummer ett i ordningen. Eller som att påstå att fostret som aborteras av en stabil kvinna i en stabil situation har lite mer rätt att leva och är lite mer värd än fostret som aborteras efter exempelvis en våldtäkt(där de flesta verkar tycka att det är okej med abort). Vilken människosyn är det?
    Och jo, kvinnan straffas på ett sätt pga attityder som dessa. Hon skambeläggs mer och vi går bakåt när det gäller attityder kring sex.

Och till sist, vem är det som straffas mest egentligen? Jo, barnet. Nu säger jag inte att just du är för ett totalförbud av aborter i "stabila" situationer eller efter slarv, men om det skulle vara så så använder man barnet(som får komma till världen ovälkommen och kanske oönskad) som ett straff mot kvinnan. Är det verkligen för barnets bästa?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

100% för abort och säger inte cellklump för det utan foster eller barn.

• fluu
    saragranberg skrev 2014-10-09 00:15:03 följande:
    Jag är både för och emot! Allt beror på vilken anledning man har!

Har man blivit gravid genom en våldtäkt så är det helt ok att göra abort.

Använder man abort som preventivmedel så är det inte ok! (Då menar jag att man struntar i att skydda sig och gör abort fler än 1 gång för att man "råkar" bli gravid)!
    Barnet som kommit till genom slarv är alltså mer värt?
  • fluu
    mammatill3underbara skrev 2014-10-09 07:06:26 följande:
    Det beror väl på situationen... Blir man våldtagen och det resulterar i att kvinnan blir gravid är det enligt mig helt ok med en abort! Men aldrig annars!
    Varför är barnet som kom till genom våldtäkt värd mindre? Och vad tänker du blir skillnaden för fostret om hen kommit till genom våldtäkt? Är det verkligen att värna om barnet att använda det som ett straff mot modern?
  • fluu
    Randig skrev 2014-10-09 08:12:33 följande:
    Jag blir inte förvånad att det är just MÄN som ärt emot abort i denna tråden. Männen som alltid tar sig rätten att bestämma över vad kvinnan ska göra med sin kropp!

Hade männen kunnat bli gravida hade det funnits drive-in abort. Helt övertygad.

• fluu
    mammatill3underbara skrev 2014-10-09 08:17:17 följande:
    Jo självklart!!! Vissa lägen är det ok men annars inte! Man vet vad man ger sig in på när man har oskyddat sex och blir man gravid (PÅ NORMALT VIS) så är abort helt fel!
    Om man blir gravid trots skydd då?  Och vad menar du blir skillnaden för fostret hur hen kom till?
  • fluu
    mammatill3underbara skrev 2014-10-09 08:40:32 följande:
    För att man dödar inte ett liv!

Självklart är det ok att göra en abort om risken att mamman eller barnet dör under graviditeten är större än att man kan klara hela graviditeten
    Varför är det ett mindre värt liv om det kommit till genom våldtäkt? Är livet verkligen så (sken)heligt då? Varför är den levandes rättigheter bara större än den oföddes ibland?
  • fluu
    mammatill3underbara skrev 2014-10-09 09:02:39 följande:
    Jag tänker inte sitta och förklara mina åsikter för er! Jag har min åsikt, ni har er! 

Men du förväntar dig att vi ska ta din åsikt på allvar när du inte kan argumentera för den eller ens verkar veta varför du tycker som du gör?
  • fluu
    plop skrev 2014-10-09 09:34:17 följande:
    Blir väl påhoppad nu men min åsikt är (är inte en SD anhängare) att abort innan vecka 12 ska vara ok men. Inte efter om inte moderns liv är i fara. Våldtäkt eller inte. Har man blivit våldtagen ta ett dagen efter piller. Testa dig så du kan abortera fostret innan vecks 12. Jag är dock väldigt kluven i frågan. Och är nog mer i emot än vad jag är för abort. Men som sagt väldigt kluven därför satte jag gränsen vid vecka 12.
    Vad för magiskt är det som händer efter vecka 12? Och vilka specialklausuler ska finnas för de kvinnor som inte kunnat veta att de varit gravida? För du kan väl ändå inte påstå att alla sexuellt aktiva kvinnor bör testa sig en gång i månande? Hur skulle det funka, statliga subventioner?
  • fluu
    Minx skrev 2014-10-09 11:41:30 följande:

Verkligen. Är man våldtagen och gravid har embryot helt plötsligt inga rättigheter, trots att livet redan har börjat. Hur kan man som abortmotståndare resonera så? Är det för att det då inte längre handlar om en kvinna som är "befläckad och får skylla sig själv"? Det borde väl inte spela någon roll för embryots rätt till sitt liv?

Självklart är jag för resten för fri abort. Något annat är helt otänkbart. 

• fluu
    saragranberg skrev 2014-10-09 12:03:27 följande:
    Så du menar att en graviditet som uppstår av en våldtäkt är slarv? Hur är du funtad människa?
    När sa jag det?
  • fluu
    saragranberg skrev 2014-10-09 12:19:55 följande:
    Jag syftade mest på att man medvetet använde abort som preventivmedel och struntade i P-piller, P-stav osv. Då är det inget "slarv"!
    Ja... och det kan man ju inte. Du har också missat innebörden med PREVENTIVmedel?
  • fluu
    kakkia skrev 2014-10-09 12:12:15 följande:
    Jag är för abort samtidigt som jag är emot det.
    Vuxna friska kvinnor (över 18) med ett friskt foster borde inte få göra abort då det är totalt onödigt. Men ett sjukt foster som ändå inte kommer klara sig borde man få göra abort.
    Ungdomar under 18 borde det vara abort lag på nästan så omogna vissa är. Inte alla kanske men barn ska inte ha barn oavsätt mognad och ingen vill nog frivilligt att ens dotter på 14-15 år ska komma hem och kläcka den nyheten.. Grattis mamma du ska bli mormor!! Njää ingen dröm kanske...
    Varför är det totalt onödigt att barn ska få komma välkomnade? Och till förhoppningsvis bra hem och föräldrar? Varför är fostret till en 17-åring värd mindre än det till en 25-åring?
    Vad menar du det är för magiskt som händer så fort man passerar 18? Man mognar? Ofelbart varje gång? Okeeej...
  • fluu
    IsaStardust skrev 2014-10-13 16:04:07 följande:
    ja det är nog ytterst få som ångrar ett barn när barnet väl kommer, men desto fler som ångrar en abort.
    Fast å andra sidan är det långt mycket värre att ångra ett barn än att ångra en abort. Och så ovanligt att ångra sina barn är det inte, var ju en stor tråd om det för inte så länge sedan. Däremot är det nog väldigt ovanligt att faktiskt erkänna det öppet.
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?