• Chrizzzy

Lämna Ragdoll 8 timmar?

Hej!

Om en vecka får vi hem vår Ragdoll och vi längtar såå!
    Det som jag tänker mycket på är om han kommer att bli väldigt ensam och understimulerad de dagar jag jobbar? 4 dagar i veckan kommer han vara ensam mellan kl.8-16.... Är det taskigt?
    Har två barn som älskar djur så när vi kommer hem om dagarna kommer det vara full rulle.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lämna Ragdoll 8 timmar?
  • cirkusmusen
    nemo1 skrev 2014-10-09 09:39:20 följande:

En kattunge som är ensamkatt bör inte lämnas ensam så många timmar. Jag tycker personligen att det är egoistiskt att bara köpa en kattunge. Just kattungar har ett sånt enormt behov av en kattkompis.

Jag håller med här ovan. Speciellt en ragdoll som helst inte ska vara själv även fast den är vuxen. Jag har en ragdoll på 16 v. Han har en kattkompis och dom fungerar väldigt bra tillsammans. Men jag kan inte ens stänga in mig i ett rum för då står ragdollen utanför och jamar, och då har jag ändå en väldigt trygg katt annars.

Så nej, oavsett vad andra har svarat i den här tråden. Du kan inte lämna en ragdoll-unge helt själv så många timmar. Oerhört elakt!

Vet uppfödaren om detta? Jag tror inte någon seriös uppfödare hade sålt katten till ett sådant hem heller.

Säger inte detta för att vara elak, tänker på den stackars katten.
  • Majsan70

En kattkompis rekommenderar även jag. Jag har 6 katter och lämnar dem ytterst sällan ensamma så mycket som 8 timmar. Jag föder själv upp katter och hade inte sålt om jag fått reda på att den lilla katten skulle vara ensam så mycket.

• WinterDawn
    cirkusmusen skrev 2014-10-09 09:51:27 följande:
    Jag håller med här ovan. Speciellt en ragdoll som helst inte ska vara själv även fast den är vuxen. Jag har en ragdoll på 16 v. Han har en kattkompis och dom fungerar väldigt bra tillsammans. Men jag kan inte ens stänga in mig i ett rum för då står ragdollen utanför och jamar, och då har jag ändå en väldigt trygg katt annars.

Så nej, oavsett vad andra har svarat i den här tråden. Du kan inte lämna en ragdoll-unge helt själv så många timmar. Oerhört elakt!

Vet uppfödaren om detta? Jag tror inte någon seriös uppfödare hade sålt katten till ett sådant hem heller.

Jag kan inget om ragdolls, med mitt svar antog jag att ts tagit reda på tillräckligt mycket av rasen och att man kunde ha dem ensamma eftersom hon bara skaffat en.
    Jag har själv katter som inte ska vara ensamma, men då skaffade vi flera på en gång.
  • jenny99

Kattkompis rekommenderar jag.Jag hade inte lämnat katt ensam i 8 timmar regelbundet,speciellt inte en liten.Jag har 2 katter på ca 14 veckor,hanar.Dom leker,springer,jagar varann,myser och tvättar varann och sover ihop.Vi är inte borta länge från dom för då skriker dom på oss när vi kommer hem.Däremot har dom varann så det går alldeles utmärkt vara borta då och få i några timmar.

• Micki

Kattkompis tror jag på. Har själv 2 Ragdoll, när vi köpte våra så fick jag till mig att ragdoll oftast inte trivs som ensamkatt (finns självklart undantag). Våra katter ligger inte jättenära varandra men det är sällan de befinner sig i olika rum.

♥ Amanda 090331♥Philip 110204 ♥
  • Chrizzy

Ååh, hmm, hur ska jag göra? Kanske testar och ser hur det går... Om han verkar må dåligt på något vis så får jag försöka övertala mannen att skaffa en kompis...

• nemo1
    Chrizzy skrev 2014-10-09 21:34:30 följande:
    Ååh, hmm, hur ska jag göra? Kanske testar och ser hur det går... Om han verkar må dåligt på något vis så får jag försöka övertala mannen att skaffa en kompis...
    Men det är ju framför allt i början den behöver en kattkompis då den har flyttat ifrån sin mamma och syskon, en stor stress för en så liten. Och det ska mycket till för att du ska se om den lille mår dåligt. Det är dessutom svårare att sätta ihop två katter vid ett senare tillfälle då den första katten redan har ert hem som revir. Smidigast för alla parter är att skaffa två samtidigt.

Jag är jourhem till hemlösa katter och de allra flesta som köper katt från mig har nyligen köpt en katt och märkt att det inte är optimalt för den lille att vara ensam.
  • nemo1
    cirkusmusen skrev 2014-10-09 09:51:27 följande:

Att det skulle gälla framför allt Ragdoll är konstig kommentar och gäller givetvis alla kattungar, ingen skillnad om det är ras eller huskatt. Det är skillnad på att skaffa en vuxen katt som är van sedan tidigare att vara ensam. Alla KATTUNGAR vill ha en kattkompis då de är vana vid det med mamma och syskon.
  • Majsan70
    Chrizzy skrev 2014-10-09 21:34:30 följande:

Att ha en katt eller två är inget du märker av direkt så varför inte skaffa två? Köp en ragdoll o ta en kattunge eller katt på ett djurhem?

Normalt sett ser jag inga problem med att lämna katter ensamma längre
    stunder då de inte är att jämföra med hundar, men just små katter och dessutom ensamkatter tycker jag verkligen inte skall lämnas.

Tänk dig själv...du är 12-14 veckor gammal och tas från din mamma och ev. kullsyskon bara för att komma till nytt ställe o lämnas ensam?
  • Chrizzzzy

Hej på Er!

Jag förstår hur ni menar men tror ni inte ändå att det räcker med att känna efter hur det går till en början? De flesta skaffar väl ändå bara en katt och sålänge katten är över 12 veckor så borde väl den må okey även om jag förstår att det är en stor oro att lämna sin familj.
    De flesta katter som kommer ensamma till ett nytt hem vid 12 veckor klarar väl sig utmärkt om den får mycket kärlek och gos?

Men ser vi minsta tecken på att den inte mår bra får vi helt enkel skaffa en kattkompis (om jag övertalar min man...)

Vad tror ni?

Svar på tråden Lämna Ragdoll 8 timmar?