• Tom Araya

Läxor på hans helger

Anonym (Moder) skrev 2014-10-11 15:43:39 följande:

Jag är ensam vårdnadshavare och barnen bor hos mig och har helgumgänge med pappan var tredje helg.
    Min fråga gäller läxor som barnen får på fredagen och som sen ska vara färdiga till tis/tors veckan därpå, ofta med förhör så att det behövs pluggas under helgen. Pappan har tidigare gnällt om att barnen får sköta sina läxor hemma hos mig men hur ska det hinnas med när fre-sön går bort så att dom bara har måndagkväll på sig att träna när läxan är till tis?
    Kan tillägga att den ena har stora inlärningssvårigheter och kräver att man lägger ner mycket tid, något som pappan tidigare varit med på att öva med men tappade intresset efter en helg då det är så krävande och hen sitter och gråter och skriker. Kan jag kräva att han ska hjälpa till med läxan när dom ska till honom? Självklart så fattar jag att det inte är något som han vill syssla med när han träffar dom så sällan men skolan är viktig och läxan var tredje helg ska inte bara struntas i.

Generellt sett har han som förälder samma skyldighet som dig i detta. Vad det gäller just helg och just hans helger så anser jag att behovet vid varje enskilt tillfälle styr.

Säg åt honom att antingen skärper han till sig eller så får han stå över umgänge de helgerna.
  • Tom Araya
    MogenKvinna26 skrev 2014-10-11 20:50:11 följande:
    Du kan kräva att ditt barn ska få längre tid på sig med sina läxor, samt ingen läxa över helg och lov.
    Eller så kräver du särklass/särskola/assistent till barnet.
    Dock räknas läxa man får på fredag till tisdag inte som läxa över helg, eftersom både fredag och måndag är vardagar.
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 04:29:44 följande:
    De helgerna? Du menar att det skulle vara för barnets bästa att a l d r i g träffa sin pappa, som barnet bara träffar 2 dagar av 27?
    Ja, det anser jag, om föräldern brister i omsorg. Fast nu tror jag ju inte att pappan alltid kommer få dessa tillfällen då behov föreligger på sina helger, så det blir nog aldrig aktuellt.
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 04:51:45 följande:
    Han brister inte i omsorg. Ansvaret för barnets skolgång är enbart Ts.
    Vad förklarar du det med?
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 04:51:45 följande:
    . Skolan kan anpassa och låta barnet lämna in läxor senare när barnet har varit hos pappa.
    Varför ska skolan göra det? Behövs det om pappan tar sitt ansvar?

• Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 11:23:02 följande:
    Skolan har skyldighet att anpassa undervisningen efter barnets behov så ja, om de är så sällan som 2 dagar av 27 med den andra föräldern.

Du skriver själv att det är läxor till v a r j e tisdag. = Aldrig umgänge.
    Fast först måste ju föräldrarna anpassa sig efter sitt barns behov, om det inte räcker kan du gå på skolan. Här är det ju uppenbart att föräldrarna kan göra mer.
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 16:57:34 följande:
    Som förälder u t a n vårdnad har man inga skyldigheter så det kan man.
    Dumheter! Klart man har skyldigheter som förälder.
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 18:31:20 följande:
    Inte att se till att skolan fixas. Gör ungen inbrott eller slår andra ungar så är det bara vårdnadshavaren som kan stå till svars.
    Föräldrar har samma ansvar och skyldigheter som just förälder, att det sedan finns juridiska delar där man inte belastar en icke vårdnadshavare är en helt annan sak. Skola handlar om utveckling för barnet. Blanda inte ihop det.
  • Tom Araya
    vampyria2 skrev 2014-10-12 18:15:30 följande:

Visst det är förjäkligt att pappan inte kan ställa upp på det lilla men jag undrar hur skolan tänker som ger läxor på det viset, de flesta skolor brukar väl ge barnen en vecka i vilket fall, är ju inte säkert att barnen kan plugga just de dagar som skolan har bestämt tex

Fredag till tisdag är rätt lång tid för en läxa. Alldeles beroende på hur schemat ser ut så kan den ges från ena dagen till den andra eller med 3, 5 eller 7 dagars framförhållning.
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 18:31:20 följande:
    Inte att se till att skolan fixas. Gör ungen inbrott eller slår andra ungar så är det bara vårdnadshavaren som kan stå till svars.
    Ansvar för minderåriga gäller 24/7. Om pappan inte kan ta ansvar så får han ju inget umgänge.
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 19:52:07 följande:
    Enbart vårdnadshavare har föräldraansvar. En förälder utan vårdnad tar hand om omsorg/vård rörande barnet när barnet är hos denne.
    Förälder= föräldransvar, finn t.o.m. i ordet. Ange källa som säger något annat.
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 19:46:24 följande:
    Nej. Precis, bara vårdnadshavare har det juridiska ansvaret. En förälder som träffar barnet 2 dagar av 27 har inget speciellt åtagande för barnets utveckling.
    Ansvaret som förälder har inte med det juridiska ansvaret som vårdnadshavare att göra.
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 21:28:45 följande:
    Det har det. "Vårdnad är ett juridiskt begrepp som kan översättas med föräldraansvar, till skillnad från vård, som syftar på den faktiska omvårdnaden om ett barn."
    Har du någon tillförlitlig källa på det?
  • Tom Araya
    Mening tagen ur texten:
    "Gemensam vårdnad innebär att föräldrarna gemensamt har ansvar och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnet."

Enligt mig motsäger inte detta att föräldrar oavsett om de är vårdnadshavare eller ej har ansvar utöver vad som här nämns. Att bestämma i frågor som rör barnet är ju bara en del av det ansvar en förälder har.
  • Tom Araya
    Anonym (nej) skrev 2014-10-13 11:10:25 följande:

kräva nej.
    fråga ja.
    han kan såklart säga nej, sen kan du tycka vad du vill om det.
    spontant hade jag pratat med läraren.
    läxor över en helg känns inte helt okej, visste inte ens att skolan fick göra så.

Från fredag till måndag räknas som helg, inte från fredag till tisdag, eftersom där finns minst en vardag (och egentligen två vardagskvällar) mellan.
  • Tom Araya
    Anonym (Lärare) skrev 2014-10-13 15:20:14 följande:
    Det beror ju på vilken insats läxan kräver, är det nåt man ska lära sig utantill så krävs det oftast att man övar flera dagar och då är läxan över helgen. Är det några uppgifter som ska göras på kort tid så räcker det med en dag.
    Det brukar väl framgå när läxan ges. Det förstnämnda ger intryck av att vara någon slags prov och det brukar man ju anmäla i god tid innan.
Svar på tråden Läxor på hans helger