• Anonym (Moder)

Läxor på hans helger

Jag är ensam vårdnadshavare och barnen bor hos mig och har helgumgänge med pappan var tredje helg.
    Min fråga gäller läxor som barnen får på fredagen och som sen ska vara färdiga till tis/tors veckan därpå, ofta med förhör så att det behövs pluggas under helgen. Pappan har tidigare gnällt om att barnen får sköta sina läxor hemma hos mig men hur ska det hinnas med när fre-sön går bort så att dom bara har måndagkväll på sig att träna när läxan är till tis?
    Kan tillägga att den ena har stora inlärningssvårigheter och kräver att man lägger ner mycket tid, något som pappan tidigare varit med på att öva med men tappade intresset efter en helg då det är så krävande och hen sitter och gråter och skriker. Kan jag kräva att han ska hjälpa till med läxan när dom ska till honom? Självklart så fattar jag att det inte är något som han vill syssla med när han träffar dom så sällan men skolan är viktig och läxan var tredje helg ska inte bara struntas i.

• Svar på tråden Läxor på hans helger
  • Anonym (Z)

Då får du läsa mer när ungen kommer hem på sö, kontakten barn pappa är lika viktig som läxa

• Anonym (Moder)
    Anonym (Z) skrev 2014-10-11 15:47:05 följande:

Då får du läsa mer när ungen kommer hem på sö, kontakten barn pappa är lika viktig som läxa

Så du menar att det är ok att inte kunna sin läxa eftersom man varit hos pappan?
  • Anonym (läxor)

Om jag vore du skulle jag bli mer upprörd över att ungarna får läxor med sig hem att kämpa med på helgen, deras lediga tid de behöver för att orka med skolan. Väldigt få vuxna tar med sig jobbet hem och sitter och skriker och gråter förtvivlat under lördagarna, fattar inte alls varför vi kräver detta övertidsarbete av våra barn, speciellt om de nu har det kämpigt. Skulle inte riktigt påstå att metoden är lyckad om barnet sitter och skriker av frustration. Det finns en anledning till att läxfria skolor har jäkligt höga betyg...

• Anonym (Z)
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-11 15:51:31 följande:

Så du menar att det är ok att inte kunna sin läxa eftersom man varit hos pappan?

Vad jag menar är att deras tid med pappan är lika viktig och då ska inte timmar gå till läxor utan du får läsa hårdare med ungen när den är hemma igen, du är boförälder och har ev det är ditt ansvar när ug är så sällan som var 3:e vecka bara
  • Anonym (lagligt?)

Är det ens tillåtet att ge läxa med så kort tid att läsa dem?

Läxor över helger eller lov är inte tillåtet så en läxa från fredag till tisdag ges det i praktiken bara en dag, möjligen två om de räknar med fredagen också som icke helg.

Du kan inte kräva något alls av vad som ska ske hos pappan nämligen. Det enda är att de inte ska fara illa och det verkar de inte göra.

Det du kan göra är att försöka få skolan att inse att deras tilltag förstör helgerna för er och/eller att barnen kommer hem tidigare till dig på söndagen.
    Du kan också kräva hjälp för barnet med inlärningssvårigheter, det finns massor med hjälpmedel samt att skolan SKA se till att alla barn får det de behöver i skolan för att nå målen.

• Anonym (Idiot)
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-11 15:51:31 följande:
    Är det vad du läser ut av inlägget? Snacka om inlärningsproblem.
  • Anonym (Svårt)

Jag har inget bra svar.

För några jag känner, där två döttrar är två veckor hos dem och en vecka hos mamman, där låter mamman barnen strunta i läxorna jämnt, det har inte hjälpt att de eller skolan försökt säga till henne att barnen behöver göra läxor även på hennes veckor. Det har slutat med att skolan ser till att ge barnen ALLA läxor till dessa döttrar i tillräckligt god tid för att göra dem på pappans veckor. Dålig lösning, men alternativet var ännu sämre (33% ogjorda läxor.)

OM du och pappan inte kommer överens om detta, kanske du kan prata om det med barnens lärare och fråga ifall det finns möjlighet för dem att få läxorna några fler dagar i förväg innan pappans helger? Dålig lösning, jag vet... Svårt också om läraren vill gå igenom läxan i skolan på fredagen innan de ska öva hemma över helgen...

• Anonym (Moder)
    Anonym (läxor) skrev 2014-10-11 15:54:42 följande:

Om jag vore du skulle jag bli mer upprörd över att ungarna får läxor med sig hem att kämpa med på helgen, deras lediga tid de behöver för att orka med skolan. Väldigt få vuxna tar med sig jobbet hem och sitter och skriker och gråter förtvivlat under lördagarna, fattar inte alls varför vi kräver detta övertidsarbete av våra barn, speciellt om de nu har det kämpigt. Skulle inte riktigt påstå att metoden är lyckad om barnet sitter och skriker av frustration. Det finns en anledning till att läxfria skolor har jäkligt höga betyg...

Det ena barnet har ett flertal diagnoser som gör det extra svårt och pga att närminnet är påverkat så kan någonting som övades på fredagen vara som bortblåst på måndagen, därav krävs det kontinuerlig träning även på helgen. Det är ett evigt kämpande med andra ord.

Ja en läxfri skola hade varit skönt men tyvärr kan vi inte välja det själva.
  • Kerubmamman

Jag håller med om att läxor inte ska ges över helgen på det viset. Det är en sak om det är fredag-fredag, men definitivt inte fre-tisdag. 

Sen bör du ta ett ordentligt snack med lärare, specpedagog mm om kraven som ställs på barnet med inlärningssvårigheter. Vilka anpassningar görs i dagsläget? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Moder)
    Anonym (Idiot) skrev 2014-10-11 16:00:17 följande:

Är det vad du läser ut av inlägget? Snacka om inlärningsproblem.

Vilket onödigt inlägg.
Svar på tråden Läxor på hans helger