-
Han vill förmodligen barnet väl eftersom han vägrar förstöra deras få timmar tillsammans med att barnet ska vara ledset och gråta.modsey skrev 2014-10-11 19:50:34 följande:I min värld skulle jag tycka det är naturligt att vilja sina barn väl, oavsett vilken form av umgänge man nu har. -
Det är en helt annan sak om man inte ger barn livsnödvändig medicin. Struntar han i vitaminer och kör McD hela helgen så är han ändå en tillräckligt bra pappa för att få ha umgängen hela helger.yodi skrev 2014-10-11 19:53:59 följande:och om barnet då har en nödvändig medicin som den inte vill ta utan att börja gråta är det ok att skippa den med för att barnet inte ska bli ledsen? -
De helgerna? Du menar att det skulle vara för barnets bästa att a l d r i g träffa sin pappa, som barnet bara träffar 2 dagar av 27?Tom Araya skrev 2014-10-12 04:04:51 följande:Generellt sett har han som förälder samma skyldighet som dig i detta. Vad det gäller just helg och just hans helger så anser jag att behovet vid varje enskilt tillfälle styr.
Säg åt honom att antingen skärper han till sig eller så får han stå över umgänge de helgerna.
-
Han brister inte i omsorg. Ansvaret för barnets skolgång är enbart Ts. Skolan kan anpassa och låta barnet lämna in läxor senare när barnet har varit hos pappa.Tom Araya skrev 2014-10-12 04:35:54 följande:Ja, det anser jag, om föräldern brister i omsorg. Fast nu tror jag ju inte att pappan alltid kommer få dessa tillfällen då behov föreligger på sina helger, så det blir nog aldrig aktuellt. -
Skolan har skyldighet att anpassa undervisningen efter barnets behov så ja, om de är så sällan som 2 dagar av 27 med den andra föräldern.Anonym (Moder) skrev 2014-10-12 08:13:20 följande:Gäller det alla barn då som bara är hos umgängesföräldern vissa helger att lärarna kan skjuta upp prov och dyl eller är det bara för att jag har ensam vårdnad som han inte ska behöva hjälpa till det minsta!? För om det t.ex är prov och helgen måste ägnas åt att plugga så borde ju jag som vårdnadshavare ha rätt att hoppa över/byta just den helgen om pappan vägrar att hjälpa till så att barnet inte får dåliga resultat och halkar efter ännu mer!? Det är ju som sagt mitt ansvar.
Du skriver själv att det är läxor till v a r j e tisdag. = Aldrig umgänge.
-
Det vet vi inte eftersom det är en hörsägen.yodi skrev 2014-10-12 16:30:53 följande:pappan ville inte ha mer utan snarare mindre umgänge.
och det är inte så enkelt som att mamman får lägga ner mer tid på barnets läxläsning utan pappan får lov att inse att barnet har speciella behov och får det tämligen mycket svårare och jobbigare om pappan inte tränar läxan med barnet på sin helg.
som förälder kan man inte vara så ego att man väljer bort det tråkiga.
Skolan får anpassa läxdagar eller så får mamman inse att barnets rätt till pappan är viktigare än att barnet pluggar 30 dagar per månad.
Som förälder u t a n vårdnad har man inga skyldigheter så det kan man. -
Inte att se till att skolan fixas. Gör ungen inbrott eller slår andra ungar så är det bara vårdnadshavaren som kan stå till svars.Tom Araya skrev 2014-10-12 17:30:49 följande:Dumheter! Klart man har skyldigheter som förälder. -
Eftersom barnet har mängder av diagnoser så behöver skolan anpassa skolarbetet och kanske förlänga barnets läxor.Anonym (Z) skrev 2014-10-12 18:34:55 följande:Inga konstigheter beror på hur gamla ungarna är bara
-
Nej. Precis, bara vårdnadshavare har det juridiska ansvaret. En förälder som träffar barnet 2 dagar av 27 har inget speciellt åtagande för barnets utveckling.Tom Araya skrev 2014-10-12 19:32:17 följande:Föräldrar har samma ansvar och skyldigheter som just förälder, att det sedan finns juridiska delar där man inte belastar en icke vårdnadshavare är en helt annan sak. Skola handlar om utveckling för barnet. Blanda inte ihop det. -
Det är inga spekulationer! Ts skriver om de 5 diagnoserna. Ts skriver att barnet behöver läsa läxor v a r j e dag. Det är galet och skolan måste justera inlämningar så att även hennes barn får vara ledig under helger.Anonym (Z) skrev 2014-10-12 19:46:14 följande:Spekulationer vilket ts redan gett motsvar på -
Enbart vårdnadshavare har föräldraansvar. En förälder utan vårdnad tar hand om omsorg/vård rörande barnet när barnet är hos denne.Tom Araya skrev 2014-10-12 19:38:49 följande:Ansvar för minderåriga gäller 24/7. Om pappan inte kan ta ansvar så får han ju inget umgänge. -
Att behöva jobba varje dag, och aldrig få vara ledig, är inte bra för någon. Det måste finnas en bättre lösning.Anonym (Moder) skrev 2014-10-12 19:58:43 följande:Tack för alla svar, själv så anser jag ju att han måste hjälpa till med läxan eftersom han har ett ansvar som förälder men han själv ser det som att han inte behöver göra någonting eftersom han i hans ögon var snäll och gav mig vårdnaden. Snäll och snäll, gör man ändå ingenting av det som förväntas utav en så är väl det knappast en schysst handling utan en självklarhet.
Oavsett så handlar det här varken om vad jag eller han anser utan handlar om att det finns ett behov hos vårat barn och läxor är inte något onödigt och frivilligt. Det skulle aldrig falla mig in att gå till läraren och be om uppskov för att pappan vägrar att göra det som krävs utav honom.
När han gav dig vårdnaden fick du allt föräldraansvar på dina axlar. -
Inte mer ansvar än vilken annan vuxen som helst som barnet kan tillbringa tid med.Anonym (Moder) skrev 2014-10-12 20:19:04 följande:Men på riktigt finns det inga riktlinjer gällande sånt här för då hade allting varit bra mycket lättare, har inte en förälder som inte är vårdnadshavare något ansvar för att barnet får den hjälp det behöver på den förälderns tid? Föräldern har ju ett ansvar för barnet så då borde ju behov vara en självklarhet, eller är det bara jag som tänker helt fel?
-
Skulle de vilja göra barnet hysteriskt och få bråka i evigheter över läxor när de sällan sågs? Menar du det? Jag hade inte tagit striden. Barn behöver även få vara lediga enligt min åsikt. Ingen orkar jobba varje dag i månaden.Anonym (Moder) skrev 2014-10-12 20:30:12 följande:Alla andra vuxna jag känner skulle hjälpa till speciellt om hen skulle tillbringa hela helgen där. -
Det har det. "Vårdnad är ett juridiskt begrepp som kan översättas med föräldraansvar, till skillnad från vård, som syftar på den faktiska omvårdnaden om ett barn."Tom Araya skrev 2014-10-12 21:25:12 följande:Ansvaret som förälder har inte med det juridiska ansvaret som vårdnadshavare att göra. -
www.nacka.se/web/familj/familjeratt/vardnad_boende/Sidor/Vardnadboendeochungangeforklaringavbegreppen.aspxTom Araya skrev 2014-10-12 23:43:06 följande:Har du någon tillförlitlig källa på det?