• Meddelande borttaget
  • Svar på tråden Ni är EGOISTER!
  • Anonym (gråskalan)

Alltså, det finns de som inte vill ha barn men ändå blir gravida. I Sverige görs ca 35.000 aborter varje år. Tänk då hur det ser ut i ett land där tillgången på preventivmedel är mycket sämre och abort kostar pengar. Du föder ett barn, men vill inte ha det, det händer också.

Barnhemmen i många länder äv överfulla. Hade inte adoption funnits så hade många barn inte fått plats på ett barnhem, och hade antagligen inte överlevt på gatan som bebis. Att helt stoppa adoptioner skulle drabba många barn extremt hårt.

Sedan Haagkoversionen infördes på 90-talen ser reglerna för adoption helt annorlunda ut än tidigare. Nu måste myndigheterna i ett land 1. leta biologiska släktingar i ursprungslandet. 2. leta en adoptivfamilj inom landet. 3 internationell adoption. 4. bo kvar på barnhem. Därför är de flesta barn runt 2 år när de kommer till Sverige (det tar tid att utreda varje barn)

Det är såååå mycket okunnighet och faktafel som har dykt upp senaste tiden, inte minst i DN:s "granskning"

• Anonym (Ja)

Adoption är människohandel.

Punkt.

Det är ingen mänsklig rättighet att bli förälder.

Vad jag önskar att de som inte kunde få barn helt enkelt accepterade det och gjorde något annat bra av sina liv. Ingen kan få allt.

Det finns inga ursäkter till att barn är handelsvaror och ofrivilligt del i en fruktansvärt smutsig och kriminell industri där så många far illa.

• Vladdis
    Anonym (Ja) skrev 2023-06-21 20:46:24 följande:

Adoption är människohandel.

Punkt.

Det är ingen mänsklig rättighet att bli förälder.

Vad jag önskar att de som inte kunde få barn helt enkelt accepterade det och gjorde något annat bra av sina liv. Ingen kan få allt.

Det finns inga ursäkter till att barn är handelsvaror och ofrivilligt del i en fruktansvärt smutsig och kriminell industri där så många far illa.

Läs mitt svar i denna tråd. Du snackar i nattmössan med ditt dravel 
  • Anonym (Ja)
    Vladdis skrev 2023-06-22 13:22:53 följande:
    Läs mitt svar i denna tråd. Du snackar i nattmössan med ditt dravel 
    Du beskriver dock en tillvaro som i princip inget barn, adopterat eller inte, förutom du och din enäggstvilling ("en-ex tvilling" som du kallar det, så jag undrar hur det egentligen gick med den där påkostade utbildningen du pratar om) har. Din privilegierade uppväxt representerar inte andra adopterades livsvillkor. Lätt att säga att det inte finns problem när man själv inte är drabbad.
  • Anonym (Sila mygg)

Hur kan en ts som denna inte raderats  av mod eller anmälts av läsare och raderats? 

• Vladdis
    Anonym (Ja) skrev 2023-06-22 14:06:57 följande:
    Du beskriver dock en tillvaro som i princip inget barn, adopterat eller inte, förutom du och din enäggstvilling ("en-ex tvilling" som du kallar det, så jag undrar hur det egentligen gick med den där påkostade utbildningen du pratar om) har. Din privilegierade uppväxt representerar inte andra adopterades livsvillkor. Lätt att säga att det inte finns problem när man själv inte är drabbad.
    100%. Säger inte att det ikre finns problem. Säger inget annat än att jag är en anomali i sammanhanget. Det jag hakar upp mig på är offer-förklaringarna. Vi kan inte välja vårt ursprung eller vart vi hamnar, när man är 1-2-3 osv så är man i händerna på andra - som adopterad förstår jag känslan av att inte tillhöra, att vara annorlunda - att vara utanför. Att ifrågasätta vad man gör här, om ens "riktiga" föräldrar som kastade bort en. Att man aldrig riktigt duger, att man blivit resultatet av ett andrahandsval. Att man är på ett sätt rotlös då man egentligen inte har någon koll på de verkliga omständigheterna för ens adoption. Det är väldigt tuffa frågor att bemöta - speciellt när man växer upp. Det jag vänder mig mot är ondgörandet över något som nödvändigtvis inte innefattar människohandel osv. Att man alltid ska dra saker till sin spets istället för att se på situationen pragmatiskt.  Inprincip livet händer, saker gick ej som planerat, nu hamnade du här - gör det bästa av situationen. Det är ett bättre alternativ än att mata hjärnan med tankar som är omöjliga att få svar på, som inte kommer göra annat än att orsaka smärta. Bästa man kan göra är att begrava den smärtan & sörja det liv man aldrig fick - gå vidare & släpp det. Vi har bara kontroll över nuet (om äns det) så det är där fokus bör finnas. Det är så lätt att hamna i en negativ spiral & det hjälper ingen - inte minst en själv. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hmm)

Är det inte väldigt många trådar om adoption just nu?

• Anonym (w)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-04-06 22:54:58 följande:

Är det inte väldigt många trådar om adoption just nu?

Säger du och drar upp en tråd från 2014... Klickar man på adoption-kategorin så inte heller där är det något överflöd av nya trådar. Var är dom?
  • Anonym (Kom igen nu)
    AdoptionSucks skrev 2014-10-12 10:39:55 följande:
    Jag känner till hundratals adopterade. Är ofta på olika träffar med andra adopterade - dels adopterade från samma land som jag själv, men även från andra länder.
    Jag vet ingen som, om de fått välja, hade valt att slitas upp från sitt ursprung. Helt seriöst; INGEN!

Med det sagt, så tycker de flesta jag träffat väldigt mycket om sina adoptivföräldrar. Precis som man tycker om sina vänner.
    Jag tycker om mina adoptivföräldrar. Men jag hade hellre sett att jag aldrig behövt bli tagen från mitt ursprung.

Det går inte en dag utan att jag söker på internet efter mer information om mig, mitt barnhem samt mina biologiska föräldrar.
    Mitt mål är att finna min biologiska mamma (samt ev. även biologiska pappa, men det känns viktigare med mamma).
    'tagen från sitt ursprung' ... Alltså, alla invandrare delar ju den upplevelsen också, som kanske i dramatiska former tvingats fly. Jag som andra generationens invandrare har också alltid känt att jag inte har svenskt ursprung, jag har inte 'valt' att födas här (gör nån?), och viss känsla av att inte höra hemma i någon kultur alls, men ... man behöver inte vara så dramatisk. Res, ät exotisk mat, skaffa vänner med olika ursprung, inse att vi är alla världsmedborgare och man ska vara glad att man lever, har familj, är frisk och har tak över huvudet liksom. Ha dina relationer, jobba, bidra till samhället, var en bra person. Varför gör vissa livet så jäkla svårt för er själva. Folk går igenom värre saker! 
  • Anonym (L)

Efter allt det här som hänt är det på tiden att de adopterade får in röst hörd! många av de internationella adoptionerna gick inte rätt till och är i grunden till för att tillfredsställa barnlösa behov, snarare än barnens bästa.

Svar på tråden Ni är EGOISTER!