• Forumvärd

    Den 1 november dör Brittany. Aktiv dödshjälp: För eller mot?

    Brittany Maynard är 29 år gammal och obotligt sjuk i en hjärntumör. Den 1 november kommer Brittany att dö hemma omgiven av sin familj. Hon har valt att ända sitt liv med hjälp av aktiv dödshjälp.

    Hur ställer du dig till detta?
    Ska dödshjälp vara tillåtet och i så fall varför?
    Rösta och diskutera i tråden.

    Här kan du läsa en längre artikel om Brittany och även höra henne berätta sin historia.
    www.familjeliv.se/foralder/1.3492236

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Den 1 november dör Brittany. Aktiv dödshjälp: För eller mot?
  • Anonym (för)

    Jag är för, en person som är svårt sjuk och inte kan bli frisk eller kommer kunna leva ett normalt liv utan bara ligger och plågas ska kunna få hjälp att avsluta sitt liv men det ska vara noggrant planerat och genomtänkt av alla inblandade, läkare, anhöriga, och personen själv.

  • LaLola

    För - efter att ha tvingats se mina föräldrar ligga o tyna bort i obotlig cancer med 7 månaders mellanrum.
    Så jävla sjukt att proppa de fulla med mediciner för att de skulle slippa smärta o ångest. Se de ligga där o vänta på döden som skulle befria de.
    Vi avlivar sjuka djur men människor ska vi hålla vid liv till varje pris. För vems skull undrar jag?

  • vampyria2

    Ja det ska absolut vara tillåtet, är för jäkligt att vi i dag låter månniskor ligga och lida när man vet att de helt klart inte har lång tid kvar men djur ger vi en spruta så de får somna in och slippa det onda.

    Jag har jobbat inom äldrevården och även sett hur palliativ vård går till och det är inte okej någonstans, att låta våra gamlingar ligga och svärta och törsta ihjäl är vidrigt och så fel, låt dessa människor få somna in i lugn och ro med alla sina nära och kära där när det händer.

    Jag kan ärligt talat inte se några problem med det alls med bra regler så är det en lätt lag att skapa till och med.

  • fluu

    För. Är det barmhärtigt att avliva sjuka djur är det väl i så fall också barmhärtigt att göra det med människor.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • vampyria2
    LaLola skrev 2014-10-13 10:14:41 följande:

    För - efter att ha tvingats se mina föräldrar ligga o tyna bort i obotlig cancer med 7 månaders mellanrum.
    Så jävla sjukt att proppa de fulla med mediciner för att de skulle slippa smärta o ångest. Se de ligga där o vänta på döden som skulle befria de.
    Vi avlivar sjuka djur men människor ska vi hålla vid liv till varje pris. För vems skull undrar jag?


    Exakt!  Min pappa blev också väldigt sjuk, han fick en hjärnblödning och de sa att han skulle inte överleva för hans hjärna var helt svart, skulle han överleva så skulle han bli en grönsak...han överlevde och det livet var inte värt att leva, han hade aldrig velat leva så...efter tre månader får han EP-anfall och de söver ned honom i 18 dagar, sen måste de väcka honom för han klarar inte av att vara nedsövd längre.
    De säger att de måste göra en track (andningshål i halsen) på honom så han får en slang där att andas igenom, vi sa alla att de skulle låta bli för pappa hade aldrig velat ha det så och vi ville att han skulle få somna in i lugn och ro istället...de körde ändå för såna var lagarna i Sverige...han levde två dagar med tracken innan han kvävdes till döds helt ensam på ett rum på sjukhuset...nej det är fan inte rätt någonstans, låt folk få dö i frid istället :-/
  • gaymarrige

    är man helt mentalt frisk så är det en självklarhet att själv kunna bestämma om man vill tyna bort eller inte.

  • Nr 3 på G

    Jag är helt klart för... såg min storasyster lida varje dag i ett par års tid pga sin MS innan hon äntligen somnade in. Vi pratade om det flera gånger och hon ville dö men kunde inte själv ta livet av sig, fattar ni hur maktlös man känner sig??? 
    Två år innan hon blev så dålig försökte hon ta livet av sig men då hindrade jag henne men hade jag vetat hur sjuk hon skulle bli och hur mycket hon skulle få lida hade jag låtit henne fullfölja det då.


    Ett djur avlivar man av humana skäl men en människa dom ska vi hålla liv i kosta vad det kosta vill.


    Så klart ska det finnas regler och restriktioner, är du inte själv "klar i knoppen" och kan be om hjälp så ska det vara flera oberoende läkare som ska göra en samlad bedömning i samråd med anhöriga och om du själv kan be om hjälp så ska du ändå genomgå någon form av psyktest för att utesluta ev depressioner

  • Ingram

    Jag är absolut för aktiv dödshjälp eftersom jag aldrig sett ett vettigt argument varför man inte skulle tillåta det.
    Det borde vara en mänsklig rättighet att få bestämma över sin egen död!

  • Coruscant

    Jag är FÖR dödshjälp - det är vår rättighet som människor att få välja att slippa plågas och tyna bort! Det är humanitära skäl som överväger, när friska kan begå självmord, men sjuka kan ibland inte ens det...

Svar på tråden Den 1 november dör Brittany. Aktiv dödshjälp: För eller mot?