• Anonym (Uttråkad)

En vanlig vardagskväll?

Halloj! Är bara nyfiken på hur ni har det hemma en vanlig vardagskväll? Gör ni saker tillsammans? Med barnen? Hos oss jobbar min man väldigt mycket och ofta rätt sent. När han kommer hem orkar han äta, busa med barnen en kvart och sedan hamnar han framför iPaden... inte kul :( Vi har många år tillsammans och tre barn, så tristessen börjar smyga sig på... för ofta...
    Jag skulle åtminstone vilja att vi gjorde något tillsammans ibland, spelade ett spel med barnen, fixade i huset tillsammans (en massa renovering på gång), men han hamnar i soffan med iPaden och där blir han kvar :(
    Hur gör man för att få en fungerande och något så när rolig vardag...?
    //uttråkad

• Svar på tråden En vanlig vardagskväll?
  • manfrsthlm

prata?

KIK: KRILLESTHLM1
  • Anonym (Uttråkad)

Det gör vi under middagen, kollar hur barnen haft det under skoldagen, hur vi haft det under arbetsdagen, men inte mera. Pratar ni hela kvällarna? Sitter ner och diskuterar eller vad? Vad pratar ni om då?

• nozpa

Just nu är det inte så spännande hemma hos oss. Jag är dödstrött på kvällen och lägger mig i soffan vid 19 och där ligger jag tills jag orkar transportera mig till sängen framåt 23 typ.. Men är höggravid så det ändras nog snart.

I vanliga fall, efter att barnen lagt sig så brukar vi dricka en kopp kaffe i lugn o ro och prata om hur dagen varit. Kollar av om någon av oss ska träna osv, om vi inte har någon träning eller ska iväg på annat så brukar vi hitta på något tillsammans. Antingen något mindre renoveringsprojekt, spela kort, tv-spel, ta ett långt bad, sitta och prata eller kolla film. På sommaren donar vi i trädgården, eller sitter på altanen och pratar/dricker vin/kaffe, äter något gott, badar, sitter o tjattrar med grannarna eller dyl. Våra kvällar är faktiskt väldigt bra. Barnen lägger sig runt kl 18 så vi har hela kvällarna på oss.

• Anonym (Wildrat)

Prata med honom om hur du vill ha det. Han är ingen tankeläsare...

• manfrsthlm
    Anonym (Uttråkad) skrev 2014-10-13 11:08:32 följande:

Det gör vi under middagen, kollar hur barnen haft det under skoldagen, hur vi haft det under arbetsdagen, men inte mera. Pratar ni hela kvällarna? Sitter ner och diskuterar eller vad? Vad pratar ni om då?

nu menade jag mer att du ska prata med din man om hans sätt att sätta sig med paddan i soffan...låter sjukt tråkigt..lever själv med mina ungar så har gudskelov inte dom problemen
    KIK: KRILLESTHLM1
  • nozpa
    Anonym (Uttråkad) skrev 2014-10-13 11:08:32 följande:

Vi kan planera upp saker, prata om grejer vi gjort eller ska göra och saker som inte en 3 åring ska höra och återberätta på förskolan. :-P Ungefär så. Går ju inte o sitta o prata om sådant 7 dagar/veckan förstås. Eller inte för våran del.

• Anonym (Ella)

Hamnar framför iPaden? Låter kul *ironisk*

En vanlig vardagkväll kan se ut så här hos oss.
    Mannen hämtar barn på skolan kl 14 (när skoldagen slutar)
    Man och barn ritar, gör läxor, leker, spelar spel, går till fotbollsplanen
    Mamma kommer hem 16:15 och lagar maten
    17:00 är det matdags
    Efter maten går barnet ut och leker med grannbarnen, vi föräldrar fixar lite i hemmet med tvätt, dammsuger en sväng i hallen, snackar. Om någon av oss vill dra och träna gör man det.
    Vid 18-18:30 kommer barnet in, duschar, äter eventuellt en smörgås och tittar på  barn-tv alternativt så får han spela lite FIFA på sin iPad.
    Vid 19-19:30 är det läggning, någon av oss vuxna läser bok. Vid 19:45-20 är det släckt på barnets rum.
    Igår såg vi en film tillsammans vid 21, sen gick vi och la oss.
    Andra kvällar kanske jag bakar och så fikar vi, pratar om saker och ting.
    Vi har också ett par tv-serier som vi båda gillar som vi kollat ganska intensivt på under en period, House of Cards och Game of Thrones är ett par exempel. Då kan man hinna med 2-3 avsnitt på en kväll.

Min man gillar att kolla blocket och tradera på sin iPad men det gör han bara om jag typ sitter och bläddrar i en tidning eller läser bok. Då sitter vi tillsammans i soffan även om man inte gör exakt samma sak. Men det kanske vi gör i 30-45 minuter, sen gör vi något tillsammans.

Vi har det så pass fiffigt ordnat att han jobbar både kvällar, nätter och helger väldigt varierat så han får sina kvällar när han gör vad han känner för och jag å min sida har kvällar hemma då han jobbar då jag kan göra vad jag vill. Det är skönt, samtidigt som man värdesätter den tid vi har gemensamt väldigt mycket!

• Anonym (Uttråkad)
    manfrsthlm skrev 2014-10-13 11:12:23 följande:
    nu menade jag mer att du ska prata med din man om hans sätt att sätta sig med paddan i soffan...låter sjukt tråkigt..lever själv med mina ungar så har gudskelov inte dom problemen
    Ok, då är jag med ;) Det har jag gjort, många gånger.... Hans svar är att han är så trött efter en arbetsdag att han i princip inte orkar något annat... och att han ska bättra sig förståss... men icke. Hans stora intresse kollar han på på nätet och kan bli sittande hur många timmar som helst...medan jag fixar och pysslar hemma... vi har inte alls samma intressen heller, vi är väldigt olika :(
  • Flisan79

Jag hämtar barnen runt 16. Vi brukar antingen åka och handla inför middagen eller åka direkt hem. Väl hämma börjar vi med att varva ner i soffan tillsammans. Sen börjar jag med maten och barnen leker/ser på tv/spelar tv/dataspel mm.
    Mannen kommer hem någon gång mellan 17-19. Han har adhd och jobbar 7 dagar i veckan så han är väldigt trött då. Precis som din karl hamnar han direkt i soffan med sin dator. Det får honom att varva ner.
    Barnen läggs runt 19:30-20:00 men somnar sällan före 21. Oftast runt 21:30. Efter det är jag ganska trött och sätter mig med min man i soffan. Vi pratar, gosar/har sex, ser film eller något program på tv. Vi båda är helt nöjda med det.

• Anonym (Ella)
    Anonym (Uttråkad) skrev 2014-10-13 11:26:07 följande:
    Ok, då är jag med ;) Det har jag gjort, många gånger.... Hans svar är att han är så trött efter en arbetsdag att han i princip inte orkar något annat... och att han ska bättra sig förståss... men icke. Hans stora intresse kollar han på på nätet och kan bli sittande hur många timmar som helst...medan jag fixar och pysslar hemma... vi har inte alls samma intressen heller, vi är väldigt olika :(
    Men är det ok? Han kan vara så trött efter en dag och orkar inget annat. Men du då? Allt i hemmet som måste göras, allt kring barnen, är det bara du som ska göra det? Det hade jag aldrig accepterat.
    Nu har jag en hyfsat "självgående" man som ser vad som behöver göras och ofta gör det också. Nu ringde han mig precis tex. för han är ledig idag och ska jobba inatt och så frågar han om det är nåt särskilt som behöver fixas hemma eller inhandlas. Me like!
Svar på tråden En vanlig vardagskväll?