• Anonym (Uttråkad)

En vanlig vardagskväll?

Halloj! Är bara nyfiken på hur ni har det hemma en vanlig vardagskväll? Gör ni saker tillsammans? Med barnen? Hos oss jobbar min man väldigt mycket och ofta rätt sent. När han kommer hem orkar han äta, busa med barnen en kvart och sedan hamnar han framför iPaden... inte kul :( Vi har många år tillsammans och tre barn, så tristessen börjar smyga sig på... för ofta...
    Jag skulle åtminstone vilja att vi gjorde något tillsammans ibland, spelade ett spel med barnen, fixade i huset tillsammans (en massa renovering på gång), men han hamnar i soffan med iPaden och där blir han kvar :(
    Hur gör man för att få en fungerande och något så när rolig vardag...?
    //uttråkad

• Svar på tråden En vanlig vardagskväll?
  • Anonym (Uttråkad)
    Anonym (humle) skrev 2014-10-13 11:54:25 följande:
    Jag har själv hamnat i en ond cirkel ibland, man mår dåligt, man jobbar och man orkar ingenting, han man väl börjat slöa så går det inte sluta. Jag tror han är beroende av ipaden, bara koppla bort alla måsten. Alla måsten med jobbet. Alla måsten med er relation. Alla måsten med barnen. Allt dåligt samvete bedövar han säkert med ipaden också. Det blir ett knark för han att ligga där och blippa. Sedan är det en ond cirkel :( till slut är det bara en känsla av att man inte ids något. Ipdaen blir en nödlösning för att må bra här och nu. Men i botten tror jag det finns mycket han hellre velat orka göra.
    Om ni pratar om detta tillsammans, tror du att han hittar motivationen till att börja göra annat. Även om man är toktrött en dag så kan det vara värt investerignen att hitta på något tillsammans, man kan känna sig glad efteråt, att man tagit tid för varann. Åk och handla? Plocka bär/svamp. Spela ett sällskapsspel. Gå ut och kratta hela högen. EN stund bara, sedan gör ni varm choklad och mackor och planerar julen eller något annat mysigt. Varför inte ha ipad/dator/tv förbud 19-21 tre dagar i veckan till exempel?

några tips iaf
    Mitt i prick...visst är han beroende, visst finner han sitt "lugn" i den, det blir lite av snuttetrasa... precis som du säger, koppla bort och koppla av... han har ett väldigt krävande och stressigt jobb, egen företagare och jobbar massor... det här har blivit hans återhämtning... men nåt annat måste man kunna kräva av honom!! Ska försöka få med honom på att göra en annan sak varje kväll, om det så får blir nåt litet till att börja med... fixa fika, spela spel med barnen och annat jag kan komma på, får fundera...
  • Anonym (Uttråkad)
    Anonym (inget) skrev 2014-10-13 12:25:25 följande:

Lagar mat, äter mat, tar hand om disken, sedan somnar min fru och min dotter någonstans mellan 19-20.

Vi gör med andra ord inget alls tillsammans mer än att äta middag...

Somnar frun så tidigt?! Är hon uppe tidigt på morgonen/tar hand om dottern på natten?! Låter också trist....
  • manfrsthlm
    Anonym (Uttråkad) skrev 2014-10-13 12:50:46 följande:
    Somnar frun så tidigt?! Är hon uppe tidigt på morgonen/tar hand om dottern på natten?! Låter också trist....
    om du bor i en större stad borde det va lätt att du kan skaffa aktiviteter som passar dig
    KIK: KRILLESTHLM1
  • sofiashem

Våra vardagar ser ut ungefär som följer (tiderna kan diffa m någon timme hit eller dit):

15:00 Mannen hämtar barnen på förskolan och åker hem alt åker till biblioteket, lekparken, handlar eller liknande.

16:30  Kommer jag hem. Har inte mannen och barnen hittat på något innan så kanske vi åker iväg någonstans ihop, handlar lite, går ut i skogen eller liknande.

17.30 Börjar laga mat. Ofta hjälps vi åt, alternativt delar upp oss så att den lagar mat med barnen och den andra städar, eller tvärtom.

18:00 Äter mat, sitter ofta ganska länge och pratar om dagen mm

19:00 Vi går upp allihop tillsammans, borstar tänder, läser böcker mm sen lägger vi varsitt barn

19:30 Barnen sover oftast och jag och mannen städar kanske undan det sista i köket osv så att det är städat innan vi sätter oss ned.

20:00 Vi tittar på en film, någon serie eller tv-program, spelar spel (brädspel), tittar upp något/planerar något tillsammans.

23:00 Vi går och lägger oss tillsammans (alltid).

• Anonym (Ella)

Jag förstår lite mer nu när du skriver att ni varit separerade. Då vet ni hur det känns och där vill kanske ingen av er hamna igen? Ändå kan jag inte sluta förundras över hur många kvinnor som bara köper läget liksom. Tänk om jag skulle komma hem och bara göra minsta minsta och sedan slänga mig i soffan med en iPad?

• Anonym (Uttråkad)
    Anonym (Ella) skrev 2014-10-13 13:15:42 följande:

Jag förstår lite mer nu när du skriver att ni varit separerade. Då vet ni hur det känns och där vill kanske ingen av er hamna igen? Ändå kan jag inte sluta förundras över hur många kvinnor som bara köper läget liksom. Tänk om jag skulle komma hem och bara göra minsta minsta och sedan slänga mig i soffan med en iPad?

Nej, det skulle ju inte funka, eller hur ;) Nu är det ju så att eftersom min man jobbar så mycket längre än jag om dagarna, så har jag (tyvärr) redan hunnit det mesta av alla "måsten" innan han ens kommit hem... det  här med städningen har vi dock tjaffsat massor om (dvs det som inte bara är allmänt plock mm) och det slutade med att han nu betalar för städhjälp.

Fast jag skulle ändå vilja att vi gjorde något tillsammans, något med barnen, att han gjorde mer hemma...

Men som sagt, just nu hade jag inte tänkt att detta skulle sluta med separation (igen), utan nu skulle jag gärna vilja lösa... så massor av tips på enkla och roliga aktiviteter att göra tillsammans en vanlig vardagskväll, med eller utan barnen...
  • Anonym (Ella)

Jag förstår att du "hunnit med" det mesta redan. Men så här:
    Du kommer hem från jobbet, fixar mat åt barnen. Mannen har inte kommit hem ännu. Egentligen behöver någon dra igång en tvättmaskin och det skulle behöva dammsugas på nedervåningen. Och köket är inte iordningplockat riktigt efter middagen heller.....meeeeen du har en grymt spännande bok som ligger på soffbordet som du gärna vill läsa nån timme innan du blir trött. Så du gör det helt sonika. Mannen får göra sin bit när han kommer hem.
    Att min man la väldigt mycket tid på sitt arbete skulle inte vara ok med mig om det innebar att han gav mig och familjelivet noll prio. Då fick han dra ner på arbetstiden och vi fick dra ner på familjens budget i så fall för det skulle det inte vara värt för mig.

• Anonym (Uttråkad)
    Anonym (Ella) skrev 2014-10-13 15:14:22 följande:

Du kommer hem från jobbet, fixar mat åt barnen. Mannen har inte kommit hem ännu. Egentligen behöver någon dra igång en tvättmaskin och det skulle behöva dammsugas på nedervåningen. Och köket är inte iordningplockat riktigt efter middagen heller.....meeeeen du har en grymt spännande bok som ligger på soffbordet som du gärna vill läsa nån timme innan du blir trött. Så du gör det helt sonika. Mannen får göra sin bit när han kommer hem.
    Att min man la väldigt mycket tid på sitt arbete skulle inte vara ok med mig om det innebar att han gav mig och familjelivet noll prio. Då fick han dra ner på arbetstiden och vi fick dra ner på familjens budget i så fall för det skulle det inte vara värt för mig.

Jo du, den här är svår... djäkligt svår... Hans prio har alltid varit jobbet (eget företag och förutom hans jobb även hans intresse...) Det var ju detta som gjorde att vi separerade sist...  Han har ändrat sig,  men enligt mig inte tillräckligt mycket... Jag ska iaf försöka testa ditt tips ovan, att "spara" lite till honom... risken är ju dock att han inte ser det och att tjata att han ska göra saker är inte riktigt min grej... Vill gärna ha fler tips också på små roliga saker att göra tillsammans...
  • Anonym (Uttråkad)
    Anonym (Ella) skrev 2014-10-13 15:14:22 följande:

Jo du, den här är svår... djäkligt svår... Hans prio har alltid varit jobbet (eget företag och förutom hans jobb även hans intresse...) Det var ju detta som gjorde att vi separerade sist...  Han har ändrat sig,  men enligt mig inte tillräckligt mycket... Jag ska iaf försöka testa ditt tips ovan, att "spara" lite till honom... risken är ju dock att han inte ser det och att tjata att han ska göra saker är inte riktigt min grej... Vill gärna ha fler tips också på små roliga saker att göra tillsammans...
  • Anonym (Ella)

Tips på saker att göra tillsammans är svårt. Ofta har man något gemensamt, kanske anledningen till att man blev i hop från första början? Eller så har man ändå kul och trivsamt och sina hobbies har man för sig själv.

Men exempel på saker, gå ut och plocka svamp, ta en promenad ihop eller träna tillsammans, lägga pussel, lösa korsord, laga mat eller baka, spela tv-spel (såna där man kan vara två spelare, gamla Nintendo exempelvis ). Eller att man gör hushållsysslorna ihop. Att städa upp i köket efter maten är helt ok om man är två tycker jag. En torkar av lite disk, en annan rengör spisen, under tiden som man pratar.

Svar på tråden En vanlig vardagskväll?