• Anonym (TS)

"För gammal för kanin"

Jag och min sambo skaffade en kanin igår.
    Vet med säkerhet några som kommer säga "KANIN??!" Och tycka vi är för gamla för det! Men det bryr vi oss inte om. Den åsikten har inte vi!

Men jag blir nyfiken på vad andra anser och framförallt varför. Vad tycker du?

• Svar på tråden "För gammal för kanin"
  • Stårschan

Eftersom jag också instinktivt tycker att kanin är något man skaffar när man har barn som är i värsta husdjursåldern så skulle jag tycka att det var skithäftigt att ni gick emot strömmen och vågade tänka själva! För varför skulle ett vuxet par få ha hund eller undulater men inte kanin?

• Påven Johanna

Jag tycker att man ska ha husdjur som smälter in i den livsstil man har. Passar det er med kanin så kan i alla fall inte jag se några åldersrelaterade hinder. 

• LaLola

För gamla? Märkligt argument för man skaffar väl de djur man vill ha oavsett ålder? Jag ser liksom inga åldersgränser beroende på husdjur....

• Anonym (proximas)

Jag tycker att kanin är ett fantastiskt husdjur, särskilt för vuxna! Har fött upp kaniner under 20 års tid och rekommenderar sällan kanin till barn under 7 år (om inte föräldrarna är väldigt intresserade), däremot är det ett roligt och socialt husdjur för den som flyttat hemifrån men som kanske inte har tid och möjlighet att ha en hund.

Ni kommer få stor glädje av eran kanin! :)

• mona83

Med tanke på att kanin inte är ett djur för yngre barn utan för lite äldre barn och även att jag själv äger två stycken så skulle jag inte tycka det var ett dugg konstigt. 
    Den sista hämtade jag i december förra året, han skulle bli utsläppt.
    Har även börjat lite smått med kaninutställning och skulle gärna börja med avel mot utställning eftersom jag sitter här med en bra hane som fått fina poäng.

Kort och gott, man är aldrig för gammal för att skaffa kanin :). 

L.O.V.E
  • vampyria2

Nä jag fattar inte heller, varför skulle folk ens ha åsikter om vad andra skaffar för husdjur så länge de tar väl hand om dem?

• dejan9209
    Jag tycker att man kan skaffa  husdjur när som oavsett om man är 50plus och vill ha en kanin eller ödla! helt okej ,
    Anonym (TS) skrev 2014-10-13 12:05:01 följande:

Jag och min sambo skaffade en kanin igår.
    Vet med säkerhet några som kommer säga "KANIN??!" Och tycka vi är för gamla för det! Men det bryr vi oss inte om. Den åsikten har inte vi!

Men jag blir nyfiken på vad andra anser och framförallt varför. Vad tycker du?

• Påven Johanna
    LaLola skrev 2014-10-13 12:20:00 följande:

För gamla? Märkligt argument för man skaffar väl de djur man vill ha oavsett ålder? Jag ser liksom inga åldersgränser beroende på husdjur....

Det tycker jag att det finns (eller borde finnas i alla fall). Jag ser en del hundar som kräver mycket motion men som bor hos väldigt gamla människor som inte kan möta deras behov. Men det är i och för sig inte bara ålderrelaterat, det är förstås lika olyckligt när djur hamnar fel av andra anledningar. 
  • Anonym (TS)

Vi har velat skaffa katt men eftersom vi bestämt oss för att bo kvar i vår 2:a ett bra tag till kände vi att det blir för mycket med båda hund och katt :)

En kanin ska ju faktiskt inte bara sitta i sin bur och komma ut bara för att sitta i knäet. De behöver ordentlig motion varje dag.

Vill man så kan man ha de lösa i lägenheten (om man säkrar med sladdar osv) och så har de sin kaninlåda de gör sina behov i, precis som katter.

Vi har byggt en egen snygg bur av en gammal byrå så det blir även en snygg inredningsdetalj. Jag tänkte, de som har fiskar bör inte säga något ;) Jag har hellre en kanin som är supersöt att titta på och som man dessutom kan umgås med!

Just att de är lättskötta och intelligenta om man umgås och lär dem trick osv avgjorde faktiskt vårt beslut :)

• Anonym (TS)

Vad skönt/roligt/bra ni är positiva!

I min omkrets är det ju tyvärr inte så.

När jag hade marsvin för några år sen tyckte många det var lite komiskt.

Deras förlust tycker jag! Och djurets om de skulle skaffa (och låta det sitta i sin bur...)

Har ni några tips till oss som nya kaninägare då?! :D

Svar på tråden "För gammal för kanin"