• Anonym (TS)

"För gammal för kanin"

Jag och min sambo skaffade en kanin igår.
    Vet med säkerhet några som kommer säga "KANIN??!" Och tycka vi är för gamla för det! Men det bryr vi oss inte om. Den åsikten har inte vi!

Men jag blir nyfiken på vad andra anser och framförallt varför. Vad tycker du?

• Svar på tråden "För gammal för kanin"
  • Jag är bara jag

Alla oavsett ålder får ha vilket djur de vill,jag kunde inte bry mig mindre. Vill du ha kanin så varsågod! Glad

• Stårschan
    Anonym (TS) skrev 2014-10-13 12:39:30 följande:

Vad skönt/roligt/bra ni är positiva!

I min omkrets är det ju tyvärr inte så.

När jag hade marsvin för några år sen tyckte många det var lite komiskt.

Deras förlust tycker jag! Och djurets om de skulle skaffa (och låta det sitta i sin bur...)

Har ni några tips till oss som nya kaninägare då?! :D

Sånt beror ju på vad man har för jargong med sina kompisar. Upplever du att de retas med dig lite på skoj bara för att det här med kaninen är något som sticker ut och som särskiljer er från övriga i gänget på ett lattjo sätt, eller att de seriöst tycker att du är konstig och själva skulle skämmas om de gjorde något liknande?
  • Stella was a diver

Jag älskar alla djur och har haft kaniner i vuxen ålder. Nu har jag katt och hamster. Jag tror vissa tycker att det är lite konstigt (jag är 32) men ingen säger något, jag har för väluppfostrade vänner.

• Stårschan
    Stella was a diver skrev 2014-10-14 17:57:17 följande:

Jag älskar alla djur och har haft kaniner i vuxen ålder. Nu har jag katt och hamster. Jag tror vissa tycker att det är lite konstigt (jag är 32) men ingen säger något, jag har för väluppfostrade vänner.

Som kanske tycker väldigt mycket om djur, men inte känner att de kan möjlighet/ork att själva ta hand om husdjur. Då kan det vara skönt att få komma till en vän och klappa lite på hennes katt... Katt
  • Skuld

Jag tycker personligen att kaniner är rätt meningslösa husdjur, men whatever floats your boat.

• Anonym (AnnaMaria)

Kaniner är fantastiska husdjur! Många hade roligt åt när vi (jag & sambo i 30-årsåldern) skaffade kanin för några år sedan. Men alla som träffat vår kanin förundras över hur social, charmig, kelig och rolig han är. Han är som en liten katt, med stark personlighet och karaktär! Kaniner är känsliga djur som trivs bäst i lugna miljöer. Det är ju då de utvecklar sin potential. Bland högljudda och livliga barn blir de ofta skygga, "tråkiga" och tillbakadragna. Vi har vår kanin utsläppt i lägenheten då vi är hemma. Han har en kattlåda som han går på. Då jag var gravid var han extra omtänksam och "omhändertagande" mot mig. Han ville gärna ligga ovanpå min mage, tvättade mig ofta och började bygga bo av höet i sin bur, som en förberedelse antar jag ????. Han ser sig som en fullvärdig familjemedlem, vi är hans flock. Vi var lite oroliga att han skulle bli svartsjuk på tillskottet i familjen, eftersom han alltid varit vår "bebis". Men han fann sig snabbt i att inte längre vara nr 1, och han är enbart nyfiken på vår lilla dotter.

• Common sense

Ser hellre att vuxna skaffar kanin än att man skaffar kanin för "barnens skull". De flesta barn må tycka kaninen är det gulligaste som finns, men det betyder inte att de är bra vårdare av en kanin. Dessutom tröttnar kidsen fort och intresset går vidare till andra saker.

Ni vuxna vet mer vad ni gör och lär ta hand om er fina kanin hela dess liv. Glad

• fluu
    LaLola skrev 2014-10-13 12:20:00 följande:
    För gamla? Märkligt argument för man skaffar väl de djur man vill ha oavsett ålder? Jag ser liksom inga åldersgränser beroende på husdjur....
    Och om någon skulle kommentera, är det något att ens ta notis om?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym ((alltime))

Jag är 33 och har haft kaniner i drygt 20 år och även fött upp några kullar. Det är ett jättebra husdjur och behandlas de på rätt sätt så är de väldigt roliga att ha som husdjur. De jag har idag är alla stora personligheter och inte på något sätt tråkiga.

Det du kan tänka på är att de alltid ska ha hö att äta och undvik foderblandningar som kraftfoder. Kaninen mår bäst av vanlig, "tråkig" pellets. Jag vet inte vad för ras du har skaffat, men små raser ska inte ha mycket pellets alls. En dvärgvädur på ca 2 kg behöver som vuxen inte mer än max 2 msk/dag. Som liten unge kan man ge lite mer, men det är höet som är det viktigaste!!

Mina går alla på låda och har i de flesta fallen gjort det sen de var små. De flesta är av naturen renliga och vill ha en hörna att göra sina behov på så det brukar inte vara jättesvårt att få dem att förstå. Tänk också på att skaffa en bur som håller måttet. JBV har på sin hemsida minimimåtten för kaninburar beroende på storlek på kanin. Tyvärr är burarna i djuraffärerna oftast för låga. (minmihöjd oavsett kaninras är 50 cm, de är ofta bara 45 cm).
    Ska ni inte ha den till avel rekommenderar jag kastration både för hona och hane, det brukar kunna göras från ca 6 månader (olika veterinärer säger olika saker). Honor blir gärna lite bitchiga vid könsmognad och många utvecklar livmodercancer om livmodern är kvar. Hanar skvätter för att markera revir och blir även de lugnare av kastrering.

Kloklippning måste göras. Jag klipper ungefär va 6e vecka, men det beror lite på kaninen och vilket underlag den hålls på. Klorna växer hela tiden. Lättaste sättet att göra det är att linda in kaninen i en handduk och klippa. Kaniner med mörka klor kan vara lite knepiga eftersom de har en pulpa i klon som om man klipper i den börjar blöda. Känner ni er osäkra kan en djuraffär eller en veterinär hjälpa er.

Lycka till med ditt nya husdjur, och tänk på att de lever 6-10 år

• Anonym (TS)
    Anonym ((alltime)) skrev 2014-10-18 07:47:44 följande:

Jag är 33 och har haft kaniner i drygt 20 år och även fött upp några kullar. Det är ett jättebra husdjur och behandlas de på rätt sätt så är de väldigt roliga att ha som husdjur. De jag har idag är alla stora personligheter och inte på något sätt tråkiga.

Det du kan tänka på är att de alltid ska ha hö att äta och undvik foderblandningar som kraftfoder. Kaninen mår bäst av vanlig, "tråkig" pellets. Jag vet inte vad för ras du har skaffat, men små raser ska inte ha mycket pellets alls. En dvärgvädur på ca 2 kg behöver som vuxen inte mer än max 2 msk/dag. Som liten unge kan man ge lite mer, men det är höet som är det viktigaste!!

Mina går alla på låda och har i de flesta fallen gjort det sen de var små. De flesta är av naturen renliga och vill ha en hörna att göra sina behov på så det brukar inte vara jättesvårt att få dem att förstå. Tänk också på att skaffa en bur som håller måttet. JBV har på sin hemsida minimimåtten för kaninburar beroende på storlek på kanin. Tyvärr är burarna i djuraffärerna oftast för låga. (minmihöjd oavsett kaninras är 50 cm, de är ofta bara 45 cm).

Ska ni inte ha den till avel rekommenderar jag kastration både för hona och hane, det brukar kunna göras från ca 6 månader (olika veterinärer säger olika saker). Honor blir gärna lite bitchiga vid könsmognad och många utvecklar livmodercancer om livmodern är kvar. Hanar skvätter för att markera revir och blir även de lugnare av kastrering.

Kloklippning måste göras. Jag klipper ungefär va 6e vecka, men det beror lite på kaninen och vilket underlag den hålls på. Klorna växer hela tiden. Lättaste sättet att göra det är att linda in kaninen i en handduk och klippa. Kaniner med mörka klor kan vara lite knepiga eftersom de har en pulpa i klon som om man klipper i den börjar blöda. Känner ni er osäkra kan en djuraffär eller en veterinär hjälpa er.

Lycka till med ditt nya husdjur, och tänk på att de lever 6-10 år

Tack för jätte bra tips!!!

Ska kolla upp mer angående kastrering!

Vi ger den obegränsat med hö och ca 2msk pellets/dag (men den hade gärna ätit hela påsen :) sen får den en liten bit morot också.

Jag har även ställt in en toalettlåda. MEN det ligger pluttar i hela buren. Väljer den ut en hörna efter ett tag eller hur ska vi gå tillväga??

Hade varit skönt om den använde sin låda så vi kan ha den ute när kaninen får skutta fritt. Den gillar att hoppa upp i soffan men den bajsar överallt och hela tiden så känns inte så fräscht :P
  • Anonym ((alltime))

Det där med pluttar är individuellt och jag tror tyvärr att det är svårt att lära dem på samma sätt som att de ska kissa i en hörna (oftast kissar de bara i en hörna med eller utan låda). Mina två hanar (en kastrerad oich en okastrerad) är väldigt duktiga på att lägga allt i lådan, den kastrerade honan pluttar överallt i buren (men merparten hamnar i lådan). De två okastrerade honorna är duktiga på att gå på lådan i buren, men pluttar hejvilt när de går lösa.

Generellt tror jag att okastrerade djur lämnar spår efter sig mer än kastrerade, det är en doftsignal för dem och inte bara "bajs". Lite som revirmarkering tror jag. Okastrerade hanar skvätter ju gärna kiss också, och även mina okastrerade honor kissar utanför buren när de är brunstiga.

Svar på tråden "För gammal för kanin"