Anonym ((alltime)) skrev 2014-10-18 07:47:44 följande:
Jag är 33 och har haft kaniner i drygt 20 år och även fött upp några kullar. Det är ett jättebra husdjur och behandlas de på rätt sätt så är de väldigt roliga att ha som husdjur. De jag har idag är alla stora personligheter och inte på något sätt tråkiga.
Det du kan tänka på är att de alltid ska ha hö att äta och undvik foderblandningar som kraftfoder. Kaninen mår bäst av vanlig, "tråkig" pellets. Jag vet inte vad för ras du har skaffat, men små raser ska inte ha mycket pellets alls. En dvärgvädur på ca 2 kg behöver som vuxen inte mer än max 2 msk/dag. Som liten unge kan man ge lite mer, men det är höet som är det viktigaste!!
Mina går alla på låda och har i de flesta fallen gjort det sen de var små. De flesta är av naturen renliga och vill ha en hörna att göra sina behov på så det brukar inte vara jättesvårt att få dem att förstå. Tänk också på att skaffa en bur som håller måttet. JBV har på sin hemsida minimimåtten för kaninburar beroende på storlek på kanin. Tyvärr är burarna i djuraffärerna oftast för låga. (minmihöjd oavsett kaninras är 50 cm, de är ofta bara 45 cm).
Ska ni inte ha den till avel rekommenderar jag kastration både för hona och hane, det brukar kunna göras från ca 6 månader (olika veterinärer säger olika saker). Honor blir gärna lite bitchiga vid könsmognad och många utvecklar livmodercancer om livmodern är kvar. Hanar skvätter för att markera revir och blir även de lugnare av kastrering.
Kloklippning måste göras. Jag klipper ungefär va 6e vecka, men det beror lite på kaninen och vilket underlag den hålls på. Klorna växer hela tiden. Lättaste sättet att göra det är att linda in kaninen i en handduk och klippa. Kaniner med mörka klor kan vara lite knepiga eftersom de har en pulpa i klon som om man klipper i den börjar blöda. Känner ni er osäkra kan en djuraffär eller en veterinär hjälpa er.
Lycka till med ditt nya husdjur, och tänk på att de lever 6-10 år
Tack för jätte bra tips!!!
Ska kolla upp mer angående kastrering!
Vi ger den obegränsat med hö och ca 2msk pellets/dag (men den hade gärna ätit hela påsen :) sen får den en liten bit morot också.
Jag har även ställt in en toalettlåda. MEN det ligger pluttar i hela buren. Väljer den ut en hörna efter ett tag eller hur ska vi gå tillväga??
Hade varit skönt om den använde sin låda så vi kan ha den ute när kaninen får skutta fritt. Den gillar att hoppa upp i soffan men den bajsar överallt och hela tiden så känns inte så fräscht :P