• mcflurry

    Köpa ekologiskt? Varför? Eller e det mest spel för gallerian...??

    Jag har fött för mig att det där med ekologiskt är lite av ett spel för gallerian... kan någon berätta för mig varför jag ska gå o köpa ekologisk istället för "vanligt"?? Vad vinner jag på det?? Hur vet man att det går till så som det säger?? Vad är positivt / negatvit med att handla ekologiskt?? Vad är hela grejen??
    Spelar det vekrligen någon roll att handla ekologiskt?? 

    Övertyga mig gärna!

  • Svar på tråden Köpa ekologiskt? Varför? Eller e det mest spel för gallerian...??
  • K grrl

    Vi har övergått mer och mer till att köpa ekologiska produkter och majoriteten av det vi köper är ekologiskt. Till fördelarna hör att det inte bidrar till fortsatt förgiftning av markerna. Ta ekologiskt råris till exempel: där det produceras finns det fortfarande mycket växtgifter i marken, rester från annan produktion, som riset tar upp och som är ohälsosamt för människan. 

    Hur man vet att det går till som de säger är att köpa mat som har en kontrollerad märkning, till exempel KRAV.

    Vad som är positivt är att man får i sig mindre gifter och maten smakar väsentligt mycket bättre (ja, det gör den faktiskt, allt ifrån russin och bananer till havregryn och ägg). Det som möjligen är negativt är att det kan vara lite kortare hållbarhet på frukten och grönsakerna.

  • Rainbow Dash

    Vi köper i stort sett bara ekologiskt. Vet inte om det gör någon större skillnad men då vi har råd att göra det och smakar bättre ser jag ingen anledning till att sluta.

    Om vi kan bidra till en bättre miljö är det bra, om det är mindre gifter är det bra, om det inte gör någon skillnad har vi ju inte förlorat mer än några kronor. Så tänker jag.

  • Mandel

    Rent krasst så är det bättre för kroppen med ekologiskt och det är så klart även bättre för den som odlar och förädlar råvaran om så lite kemikalier som möjligt används.
    Dock ska man akta sig om man inte är van vid eko-råvaror för de bär på sina egna sjukdomar och bakterier som våra kroppar inte är vana vid. Vet folk som blivit riktigt rejält sjuka och nu inte kan äta vissa varor eko.
    Växtskyddsmedel används inte enbart för att få högre avkastning utan är även ett skydd för växten mot sjukdomar och skadeangrepp som den annars råkar ut för.

    Ur miljösynpunkt är jag mer skeptisk till om det verkligen är bättre. Eko ger mindre avkastning och kräver mer areal vilket bland annat då ger högre övergödning av våra sjöar och vattendrag då urlakningen blir större.
    Blir mer maskinkörning per kg råvara. Allt är inte lämpligt att odla eko över allt utan då får man börja begränsa vad som ska odlas vart och sedan ska resten transporteras jorden runt för att förse de områden som inte kan...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Dina08

    Köper du kravmärkt kött så undviker du att bidra till skövling av regnskog i Brasilien, ger djuren ett mer naturligt liv och undviker att bidra till antibiotikaresistens bland mycket annat.

  • amia01

    Ekologiska livsmedel enligt dagens regelverk är inget annat än ett sätt för oss i den rika delen av världen att köpa oss fria från vår oro för miljön. En succé för reklambranschen och lobbyorganisationerna och en jätteförlust för miljön och våra gemensamma resurser.
    Ekologisk produktion förbrukar mer råvaror och läcker mer näringsämnen än den konventionella svenska produktionen. I andra läder finns andra regelverk, som kan göra att det är bättre för miljön med ekologiskt i vissa fall. Men den verkligt hållbara produktionen finns i det konventionella svenska lantbruket. Här finns resurser, jordbruksmark och vatten, och kunskapen för en effektiv och hållbar produktion.
    Jag köper alltid svenskt konventionellt, och bara ekologiskt i de fall jag köper importerat, ex. kaffe och bananer.

  • amia01
    Dina08 skrev 2014-10-14 10:40:52 följande:

    Köper du kravmärkt kött så undviker du att bidra till skövling av regnskog i Brasilien, ger djuren ett mer naturligt liv och undviker att bidra till antibiotikaresistens bland mycket annat.


    I Sverige ges inte mer antibiotika till konventionella djur än till de som föds upp ekologiskt.
    Svenskt konventionellt naturbeteskött bidar inte heller till skövling av regnskogar. Gräsuppfödda djur hålls inte heller på något annat sätt än i konventionella besättningar om de är ekologiska eller inte.
    Ekologiskt är bara ett marknadsföringsjippo, som tvingar kunderna att betala mer, utan att miljön eller djuren tjänar på det.
    Jag är själv ekologisk nötköttsproducent, och det enda som hänt efter att jag ställt om till ekologiskt är att jag fått mängder av pappersarbete, lite mer i bidrag och mindre foder till mina djur eftersom åkermarken långsamt utarmas. Producerar därför mindre mängd kött med större insatser i form av diesel och energi, smutsar ner miljön med mer näringsläkage, och lämnar efter mig sämre jordar till mina barn. Men utan inkomst skulle jag inte överleva, så hellre ekologiskt var enda logiska beslutet, hur fel det än känns. Önskar att reglerverket kunde ändras så att det blev en verkligt hållbar produktion istället.
  • mcflurry
    amia01 skrev 2014-10-14 22:45:02 följande:
    I Sverige ges inte mer antibiotika till konventionella djur än till de som föds upp ekologiskt.
    Svenskt konventionellt naturbeteskött bidar inte heller till skövling av regnskogar. Gräsuppfödda djur hålls inte heller på något annat sätt än i konventionella besättningar om de är ekologiska eller inte.
    Ekologiskt är bara ett marknadsföringsjippo, som tvingar kunderna att betala mer, utan att miljön eller djuren tjänar på det.
    Jag är själv ekologisk nötköttsproducent, och det enda som hänt efter att jag ställt om till ekologiskt är att jag fått mängder av pappersarbete, lite mer i bidrag och mindre foder till mina djur eftersom åkermarken långsamt utarmas. Producerar därför mindre mängd kött med större insatser i form av diesel och energi, smutsar ner miljön med mer näringsläkage, och lämnar efter mig sämre jordar till mina barn. Men utan inkomst skulle jag inte överleva, så hellre ekologiskt var enda logiska beslutet, hur fel det än känns. Önskar att reglerverket kunde ändras så att det blev en verkligt hållbar produktion istället.
    Det var lite detta jag misstänkte.... att det mest är ett marknadsföringsjippo typ.

    Om man läser på livsmedelsverkets hemsida så står det oxå att det finns inga vetenskapliga belägg som säger att ekomat är nyttigare/hälsosammare, utan att det inte är någon skillnad alls..
  • Mandel
    mcflurry skrev 2014-10-15 07:07:05 följande:
    Det var lite detta jag misstänkte.... att det mest är ett marknadsföringsjippo typ.

    Om man läser på livsmedelsverkets hemsida så står det oxå att det finns inga vetenskapliga belägg som säger att ekomat är nyttigare/hälsosammare, utan att det inte är någon skillnad alls..
    Det finns gränsvärden för allting var för sig, men det finns ingen forskning på coctaileffekten som blir när man får i sig lite av varje.
    Ingen vet ju exakt vad någon annan äter och vilka kemikalier som just den maten innehåller så hur det påverkar hälsan går ju inte att få svar på...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Common sense
    mcflurry skrev 2014-10-14 07:31:46 följande:

    Jag har fött för mig att det där med ekologiskt är lite av ett spel för gallerian... kan någon berätta för mig varför jag ska gå o köpa ekologisk istället för "vanligt"?? Vad vinner jag på det?? 


    Jag ser ingen som helst anledning till att förtära gift. Jag föredrar obesprutad mat. 
  • Rataxes

    Att EKO-odlat ger mycket sämre skörd har varit känt länge. Skulle hela världen EKO-odla skulle miljarder svälta ihjäl.

    Detta överlagda mordförsök borde förbjudas.


    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • amia01
    Lisa1976 skrev 2014-11-17 16:03:23 följande:

    För att vi bara har en planet och en kropp.
    Så enkelt är det!


    För att vi har råd att tänka kortsiktigt och göra slut på jordens resurser för att följa trender satta av lobbyorganisationer som grundar sina argument på känsla istället för fakta.
    Underlättas av att vi slipper se de problem vi orsakar, eftersom vi exporterar dem, och att de flesta är för okunniga om matproduktion för att behöva försvara att de inte kan sätta sig in i fakta.
Svar på tråden Köpa ekologiskt? Varför? Eller e det mest spel för gallerian...??