• Malinka87

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Hej på er alla där ute i höstrusket!
    Äntligen har kallelsen inför ett första möte inför IVF på Sahlgrenska kommit och den 4 november är det dags. Mycket tankar som flyger i huvudet. Letar nu efter forum-kamrater som gör/kommer göra sin IVF på Sahlgrenska nu under hösten/vintern och vill följas åt.
    MVH

• Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15
  • Elba

Kul med en Sahlgrenska-tråd :)

Jag och min man är oförklarligt barnlösa och har fått vår remiss till IVF Sahlgrenska ivägskickad för två veckor sen. Ringde igår för att kolla status och då säger de att det nu är 5,5 månaders väntetid innan vi blir kallade till första besöket! Vi hade ju väntat med att få iväg vår remiss för vi var inte redo för ivf ännu. Men nu efter sommaren kände vi oss redo för nästa steg men då fick vi vänta tre månader efter slutsamtal där hon i princip bara sa "jaha det finns ju inget annat att göra än ivf, så jag skickar in en remiss"... Och nu 5,5 månader till! Känner mig lite halvknäckt just nu :( Men ser att flera av er blivit inkallade på avbokade tider, så jag tänker nog ringa igen och säga att jag kan komma in med kort varsel...

Men lycka till ni som är igång!

• MAD86
    Cegesi skrev 2014-12-02 21:59:04 följande:
    Grattis till 10 ägg! Skönt att det gick bra. Hoppas på många embryon nu. :)

Jag har berättat för min chef. Hon var förstående och det kändes så himla skönt att få sagt det. Har inte berättat det för min kollegor och vill helst inte göra det. Dock är det lite jobbigt när de undrar var jag tar vägen stup i kvarten men de har inte frågat än i alla fall. Har ju varit på 4 ultraljud på en vecka och varje gång på en vardag. Vet inte vad jag ska hitta på för vit lögn på fredag när det är dags för mitt äggplock. Tips?! =)
    Ja, jätte skönt att det gick bra :) Spänningens ögonblick blir imorgon.

Tyvärr är jag superdålig på vita lögner/ursäkter :( Skönt att din chef vet om i alla fall. Vet själv inte om jag ska jobba imorgon eller inte. I så fall behöver jag också en ursäkt till imorgon eftermiddag. Men här kommer några halvbra i alla fall:
    *Möte med banken
    *Begravning
    *Långhelg någonstans (bokat sedan länge)
    *Mindre kirurgiskt ingrepp
    *Ullared med mamma (bokat sedan länge)

Kanske inte dom bästa, men hoppas att du kommer på något :)
  • MAD86
    Elba skrev 2014-12-03 11:05:13 följande:

Jag och min man är oförklarligt barnlösa och har fått vår remiss till IVF Sahlgrenska ivägskickad för två veckor sen. Ringde igår för att kolla status och då säger de att det nu är 5,5 månaders väntetid innan vi blir kallade till första besöket! Vi hade ju väntat med att få iväg vår remiss för vi var inte redo för ivf ännu. Men nu efter sommaren kände vi oss redo för nästa steg men då fick vi vänta tre månader efter slutsamtal där hon i princip bara sa "jaha det finns ju inget annat att göra än ivf, så jag skickar in en remiss"... Och nu 5,5 månader till! Känner mig lite halvknäckt just nu :( Men ser att flera av er blivit inkallade på avbokade tider, så jag tänker nog ringa igen och säga att jag kan komma in med kort varsel...

Hej!

Ja det är supermed en Sahlgrenska-tråd :)

Det var samma sak för oss gällande väntetiden. Vi fick lapp om att vi skulle bli kallade inom 3 månader. Ringde ett par veckor senare och kollade status och då var väntetiden 5 månaders. Vi satte upp ss på en lista för avbokade tider. Ca två veckor senare ringde dom och vi fick en tid samma dag. S sätt upp er på listan om ni kan.

Lycka till!
  • Gweny
    Elba skrev 2014-12-03 11:05:13 följande:

Men vilka väntetider. Läst andra som sagt 5 mån också.

Nån som vet... om man ställer upp sig på kön med kort varsel... men måste ändå tacka nej när dem ringer, åker man längst bak i kön då eller står man kvar på sin plats i kön?
  • Elba
    MAD86 skrev 2014-12-03 11:10:28 följande:

Hej!

Ja det är supermed en Sahlgrenska-tråd :)

Det var samma sak för oss gällande väntetiden. Vi fick lapp om att vi skulle bli kallade inom 3 månader. Ringde ett par veckor senare och kollade status och då var väntetiden 5 månaders. Vi satte upp ss på en lista för avbokade tider. Ca två veckor senare ringde dom och vi fick en tid samma dag. S sätt upp er på listan om ni kan.

Lycka till!

Vad skönt att höra, då kanske det t o m finns en minimal chans att man blir inkallad innan jul... man får ju alltid hoppas :P Har iaf ringt nu och satt upp oss på kort-varsel-listan! Och lycka till i morgon förresten!

Gweny: hon jag pratade med sa även att man inte förlorar sin plats i vanliga kön om man tackar nej. De går bara på listan av de som vill bli uppringda med avbokade tider och först som svarar blir erbjuden tiden, oftast samma dag eller dan efter.
  • Gweny
    Elba skrev 2014-12-03 15:09:35 följande:
    Vad skönt att höra, då kanske det t o m finns en minimal chans att man blir inkallad innan jul... man får ju alltid hoppas :P Har iaf ringt nu och satt upp oss på kort-varsel-listan! Och lycka till i morgon förresten!

Gweny: hon jag pratade med sa även att man inte förlorar sin plats i vanliga kön om man tackar nej. De går bara på listan av de som vill bli uppringda med avbokade tider och först som svarar blir erbjuden tiden, oftast samma dag eller dan efter.
    åh vad bra, då vet jag. tack.
  • MAD86

Malinka87 skrev 2014-12-02 08:07:21 följande:
    Håller alla tummar o tår jag kan!
    Nu inväntar jag mensen som kommer någongång nästa vecka, diffar alltid på någon/några dagar för mig så jag vet aldrig exakt dag. Men det börjar närma sig iallafall :) En fråga, hämtade du ut alla dina recept på apoteket samtidigt eller tog du lite allt efterhand?
    Glömde ju svara på detta :)
    Jag hämtade först ut en förpackning spray. En förpackning innehåller två flaskor.  Sen hämtade jag ut allt jag hade fått på recept för jag trodde att jag skulle behöva det för att jag tänkte att jag behöver nog allt, men det behövde jag inte. Alltså ett paket spray (två flaskor) till, tre sprutor gonal-f  en ägglossningsspruta och 3 paket lutinus. Jag har nu över 2,5 flaskor spray och en full spruta gonalf- 300 ie. Lutinus ska man ju använda tills den tar slut. Men det är nog väldigt olika hur mycket man gör åt. Men tror gott att ett paket spray räcker. Räkna med att allt är beställningsvaror o du hämtar ut på ditt vanliga apotek. Det tar 1-2 dagar att få hem. Lycka till!

• Malinka87
    MAD86 skrev 2014-12-03 17:50:51 följande:

Glömde ju svara på detta :)
    Jag hämtade först ut en förpackning spray. En förpackning innehåller två flaskor.  Sen hämtade jag ut allt jag hade fått på recept för jag trodde att jag skulle behöva det för att jag tänkte att jag behöver nog allt, men det behövde jag inte. Alltså ett paket spray (två flaskor) till, tre sprutor gonal-f  en ägglossningsspruta och 3 paket lutinus. Jag har nu över 2,5 flaskor spray och en full spruta gonalf- 300 ie. Lutinus ska man ju använda tills den tar slut. Men det är nog väldigt olika hur mycket man gör åt. Men tror gott att ett paket spray räcker. Räkna med att allt är beställningsvaror o du hämtar ut på ditt vanliga apotek. Det tar 1-2 dagar att få hem. Lycka till!
    okej, tack så mycket för svaret :) har också  nu bara hämtat ut ett uttag med spray.  Sen också tänk att hämta allt samtidigt, känns på nått sätt bra att ha allt hemma. Spec nu när det är många röda dagar framöver :)
    har ni fått någon tid för återinsättning än?

• MAD86
    Malinka87 skrev 2014-12-03 18:20:39 följande:
    okej, tack så mycket för svaret :) har också  nu bara hämtat ut ett uttag med spray.  Sen också tänk att hämta allt samtidigt, känns på nått sätt bra att ha allt hemma. Spec nu när det är många röda dagar framöver :)
    har ni fått någon tid för återinsättning än?
    Ja det ä skönt att ha det mesta hemma:) Men det tar ganska stor plats i kylen.

Vi ska på återinsättning imorgon vid 14.45. Ska bli spännande. De sa att de alltid gör återinsättning på dag två vid första IVF:en.
  • Malinka87
    MAD86 skrev 2014-12-03 18:43:14 följande:
    Ja det ä skönt att ha det mesta hemma:) Men det tar ganska stor plats i kylen.

Vi ska på återinsättning imorgon vid 14.45. Ska bli spännande. De sa att de alltid gör återinsättning på dag två vid första IVF:en.
    SPÄNNANDE! Måste vara en del tankar som flyger runt ikväll kan jag tänka mig. Men sen får vi hålla alla tummar o tår vi har :)
Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15