Du måste logga in för att svara i en tråd.

• lilly

Testamentsvittne

Hej! En släkting har nyss gått bort och efterlämnade sig ett testamente. Saken är den att ett av testamentsvittnena var sambo med min släkting när hon dog men när testamentet skrevs var de bara vänner, eller ja dejtade. Jag motsätter mig inte testamentet men min syster (som inte har haft kontakt med släktingen på många år) kommer förmodligen att försöka ogiltigförklara testamentet. Jag undrar om det är möjligt? Det måste ju ändå vara giltigt med tanke på att de inte var sambos vid upprättandet. Och ja, släktingen borde ändrat det, jag vet.

• Svar på tråden Testamentsvittne
  • Kjell2
    lilly skrev 2014-10-14 18:01:15 följande:

Hej! En släkting har nyss gått bort och efterlämnade sig ett testamente. Saken är den att ett av testamentsvittnena var sambo med min släkting när hon dog men när testamentet skrevs var de bara vänner, eller ja dejtade. Jag motsätter mig inte testamentet men min syster (som inte har haft kontakt med släktingen på många år) kommer förmodligen att försöka ogiltigförklara testamentet. Jag undrar om det är möjligt? Det måste ju ändå vara giltigt med tanke på att de inte var sambos vid upprättandet. Och ja, släktingen borde ändrat det, jag vet.

Står sambon med i testamentet som förmånstagare?
  • lilly

Nej, hon har testamenterat till en organisation och jag och systern är legala arvingar.

• Kjell2

Jag blir plötsligt osäker på exakt vad som gäller. Kolla med någon annan.

• lillaponnyn

jag blir också osäker testamente brukar man skriva hos en advokat

• lilly

Min släkting skrev sitt själv, och det var ju inget 'olagligt' när hon skrev det. Är bara lite rädd att de kan inverka på giltigheten eftersom relationerna ändrades senare. Vad jag har förstått det som är de inte olagligt att en Särbo/Pojkvän eller flickvän är vittne?

• Ensam hemma

Ärvdabalken 10 kap 4§, men för en lekman kan lagstiftningen vara svår att förstå. Lawline kanske kan ge dig vägledning.

• lilly

Har kollat i det lagrummet, därför fick jag halv hjärtinfarkt när jag läste att det kunde bli ogiltigt om sambo bevittnade testamentet. Tack för tipset, hoppas Lawline kan hjälpa mig!

• studentska

Kan inte personbevis bevisa när de blev sambo och att testamentet skrevs innan dess?

• lilly

Vet inte om de registreras när man flyttade in där. Gör det det?

• Ensam hemma
    lilly skrev 2014-10-15 22:25:08 följande:
    Vet inte om de registreras när man flyttade in där. Gör det det?
    Om ett eventuellt inflyttningsdatum är viktigt kanske hans tidigare adressuppgifter kan vara av värde, eller de kanske skaffat ett gemensamt bankkonto.

När min partner avled och jag skulle "bevisa" att vi varit sambos och bott ihop länge så hade t ex Folksam inga problem att få fram tidigare adressuppgifter.

Han kanske har uppgifter på äldre dokument?
  • lilly

Tack så mycket! Ska kolla upp detta, har inte tänkt på de själv. Egentligen lättare om de varit gifta eftersom sånt registreras, hade kunnat bevisas annorlunda då. Men tack så mycket!

• Näckrosen

Folkbokföringshändelser registreras på skattemyndigheten. Där går att få fram tidigare adresser och när en person flyttat.

• lilly
    Näckrosen skrev 2014-10-15 23:43:40 följande:

Folkbokföringshändelser registreras på skattemyndigheten. Där går att få fram tidigare adresser och när en person flyttat.

Då litar jag på det! Tackar!
  • ad hoc
    Ärvdabalken 10 kap. 4 § 1 st. lyder:
    Den som är under femton år eller på grund av en psykisk störning
     saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen får inte vara testamentsvittne. Inte heller testatorns make, sambo  eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testatorn eller är hans eller hennes syskon får vara vittne.

Rimligen torde paragrafen ta sikte på förhållandet vid testamentets tillkomst. Dvs. vem som, just vid tillfället för bevittnandet, får vara vittne.
    Av vad jag har förstått var de vid denna tidpunkt inte sambos. Att de senare blev sambos borde inte ha någon betydelse. 

Det som gör mig osäker är att du säger att de dejtade vid tidpunkten. Möjligen skulle en analogitolkning (som betyder typ: en bred/vid (extensiv) tolkning) av paragrafen leda till att denna dejting ska likställas med samboskap. Det vill säga att trots att de haft olika bokföringsadresser ska de ändå  ses som "sambor". Har för mig att det ska finnas vissa rättsfall på detta...

Vidare bör bevisbördan för att bevittnandet var ogiltigt ligga på din syster. Det är alltså hon som ska visa att sambon inte var ett giltigt vittne. Om hon lyckas visa det har den som motsätter sig detta möjlighet att bevisa att sambon visst var ett giltigt vittne.I så fall ska systern på nytt visa att sambon inte var ett giltigt vittne osv.

Allt som allt tror jag inte att din syster kommer att lyckas få testamentet ogiltigförklarat på grund av ogiltigt vittne. 
Svar på tråden Testamentsvittne