• lilly

Testamentsvittne

Hej! En släkting har nyss gått bort och efterlämnade sig ett testamente. Saken är den att ett av testamentsvittnena var sambo med min släkting när hon dog men när testamentet skrevs var de bara vänner, eller ja dejtade. Jag motsätter mig inte testamentet men min syster (som inte har haft kontakt med släktingen på många år) kommer förmodligen att försöka ogiltigförklara testamentet. Jag undrar om det är möjligt? Det måste ju ändå vara giltigt med tanke på att de inte var sambos vid upprättandet. Och ja, släktingen borde ändrat det, jag vet.

• Svar på tråden Testamentsvittne
  • lilly

Nej, hon har testamenterat till en organisation och jag och systern är legala arvingar.

• lilly

Min släkting skrev sitt själv, och det var ju inget 'olagligt' när hon skrev det. Är bara lite rädd att de kan inverka på giltigheten eftersom relationerna ändrades senare. Vad jag har förstått det som är de inte olagligt att en Särbo/Pojkvän eller flickvän är vittne?

• lilly

Har kollat i det lagrummet, därför fick jag halv hjärtinfarkt när jag läste att det kunde bli ogiltigt om sambo bevittnade testamentet. Tack för tipset, hoppas Lawline kan hjälpa mig!

• lilly

Vet inte om de registreras när man flyttade in där. Gör det det?

• lilly

Tack så mycket! Ska kolla upp detta, har inte tänkt på de själv. Egentligen lättare om de varit gifta eftersom sånt registreras, hade kunnat bevisas annorlunda då. Men tack så mycket!

• lilly
    Näckrosen skrev 2014-10-15 23:43:40 följande:

Folkbokföringshändelser registreras på skattemyndigheten. Där går att få fram tidigare adresser och när en person flyttat.

Då litar jag på det! Tackar!
Svar på tråden Testamentsvittne