• spöke

Kända svenskar som talar dialekt?

Hej!

Jag har precis börjat undervisa i svenska som andraspråk och mina elever (vuxna) tycker att det är jättespännande med olika svenska dialekter. Jag har bra koll på min egen hemdialekt, men istället för att köra dåliga imitationer tänkte jag spela upp videoklipp för dem med olika kända svenskar (så att de samtidigt får koll på fler kända svenskar). 
    Skulle gärna få tips av er om olika kända människor som talar dialekt. Inte någon som imiterar, utan äkta snack.

Spöke
  • Svar på tråden Kända svenskar som talar dialekt?
  • Duckan

..och nej, det är inte finska de bryter på!!!!

Förslag på dialekt:
    Mikael Niemi, tornedalsmål

• Alana

När någon säger dialekt så tänker jag alltid på Bengt Alsterlind som var programledare för barnprogrammet Hajk som jag kollade när jag var liten. Värmländska pratar han.

• Stårschan

Mikael Tornving pratar inte jamska, men åtminstone rikssvenska med jämtländsk intonation.

• spöke
    Stårschan skrev 2014-10-15 13:59:35 följande:
    Mikael Tornving pratar inte jamska, men åtminstone rikssvenska med jämtländsk intonation.
    Finns det fler kändisar från Jämtland?
  • Duckan

Spöke oh ja, den hetaste av alla kommer från Åre, Henrik Lundqvist!!!

• Stårschan
    Duckan skrev 2014-10-15 14:08:01 följande:

Spöke oh ja, den hetaste av alla kommer från Åre, Henrik Lundqvist!!!

Nu fick jag googla, eftersom sportnissar inte är min grej. Men han såg onekligen sanslöst fräsch ut! Åtminstone i civila kläder.

Vill man ha bred jamska kan man kolla in Dunderklumpen eller lyssna på Jämtländsk vaggvisa av Allan Edwall.

Du är likens en sauan
    når du knip med auga
    ha inte stånnan sôva
    bell inte stret emot.

Mjuk och fin lik tussan
    som du sir på floan
    söt o go som mylta
    du jet sôva nu.

A'mamma sôv me kuan
    pôjkan sôv me stoschan
    n'far han sôv med ittnå
    och nu sôver du.
  • Stårschan
    Duckan skrev 2014-10-15 15:21:02 följande:

Stårschan, hur kan du ha missat honom?!

Han håller ju på med hockey, något som jag håller mig så långt undan som det bara går!
  • annzah

Jag lyssnade på Patrik Sjöbergs Sommarprogram från 2011 imorse, han pratar ganska redig göteborgska :) 

Svar på tråden Kända svenskar som talar dialekt?