• spöke

Kända svenskar som talar dialekt?

Hej!

Jag har precis börjat undervisa i svenska som andraspråk och mina elever (vuxna) tycker att det är jättespännande med olika svenska dialekter. Jag har bra koll på min egen hemdialekt, men istället för att köra dåliga imitationer tänkte jag spela upp videoklipp för dem med olika kända svenskar (så att de samtidigt får koll på fler kända svenskar). 
    Skulle gärna få tips av er om olika kända människor som talar dialekt. Inte någon som imiterar, utan äkta snack.

Spöke
  • Svar på tråden Kända svenskar som talar dialekt?
  • Limus

Finns ju avsnitt av "Svenska språket" på webben som handlar om svenska dialekter. Kolla också swedia.ling.gu.se/ - kan vara roligt sen att göra ett test och så får de gissa vilken dialekt som talas och vad som utmärker de olika dialekterna. .

Två chamtroll, -07 och -11.
  • Stårschan

Bengt Alsterlind - värmländska
    Lena Philipsson - småländska

• BuoBä

Kolla in "Svenska dialektmysterier" med Fredrik Lindström. Han tar upp olika dialektala ord, och pratar med folk med "konstiga" dialekter. Finns snuttar på svtplay, och längre bitar om du googlar. Kanske även går att låna hem via nån central om det gäller utbildning?

Annars tänkte jag spontant på Gunde.

• hansine
    spöke skrev 2014-10-15 14:05:30 följande:
    Finns det fler kändisar från Jämtland?
    Lillbabs
  • hansine
    spöke skrev 2014-10-15 11:43:53 följande:
    Hej!

Jag har precis börjat undervisa i svenska som andraspråk och mina elever (vuxna) tycker att det är jättespännande med olika svenska dialekter. Jag har bra koll på min egen hemdialekt, men istället för att köra dåliga imitationer tänkte jag spela upp videoklipp för dem med olika kända svenskar (så att de samtidigt får koll på fler kända svenskar). 
    Skulle gärna få tips av er om olika kända människor som talar dialekt. Inte någon som imiterar, utan äkta snack.

Spöke
    David Batra - ädelskånska
  • hansine
    annzah skrev 2014-10-15 16:01:30 följande:

Jag lyssnade på Patrik Sjöbergs Sommarprogram från 2011 imorse, han pratar ganska redig göteborgska :) 

Det gör Pehr G. Gyllenhammar också, men på ett helt annat sätt. Intressant att jämföra olika delar av en stad och olika sociolekter i en stad.

Glenn Hysén också en bra dialekt.
  • Johan70

Stina Ekblad, Mark Levengood och mumintrollen talar finlandssvenska. Det kan nog vara intressant för invandrare att lära sig att svenska inte bara talas i Sverige utan att det finns som modersmål även för folk i Finland.

• spöke
    Johan70 skrev 2014-10-22 13:09:58 följande:
    Stina Ekblad, Mark Levengood och mumintrollen talar finlandssvenska. Det kan nog vara intressant för invandrare att lära sig att svenska inte bara talas i Sverige utan att det finns som modersmål även för folk i Finland.
    Japp, vi har pratat om språk i Norden.
  • fjanten

Mia Skäringer snackar ju värmländska :)

Svar på tråden Kända svenskar som talar dialekt?