• Penida

    Köper ni leksaker till era barn annat än på deras födelsedagar och julafton?

    Frågan står i rubriken.

    Händer det ofta? Vad brukar det röra sig om för saker? Har barnen veckopeng eller månadspeng?

    Om ni håller er bara till födelsedag och jul, finns det någon speciell anledning?


    Avskyr CIO-metoder
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-15 19:58
    TILL deras födelsedagar och till julafton kan vi väl säga att det står i rubriken;)
  • Svar på tråden Köper ni leksaker till era barn annat än på deras födelsedagar och julafton?
  • Loriyana

    Ibland. Jag är ensamstående med ett barn och det skänker mig så mycket glädje att ge henne saker och se henne glad. Men jag försöker låta bli för jag vill hennes bästa vilket innebär att försöka att inte skämma bort henne.

  • Majsan70

    Nu är vår dotter 11 år och har inte leksaker längre. Mestadels får hon till jul o födelsedag, men vi köper en del emellanåt ändå. Hon har egen ponny och det behövs en del till den som vi hjälper till med. Ja även sånt som egentligen inte behövs. Dottern ber ytterst sällan om saker så det är extra roligt att köpa till henne. Hon har varken vecko eller månadspeng. 

  • mammalovis

    Självklart, det är så lite affärer öppna på julafton att handla i  ...

    Skämt åsido, självklart behöver inte ena barnet vänta ett helt år på att få nya saker, det är ju bara idioti att hon skulle få allt från julafton till nyårsafton för ett år framöver. Vi får ändå plocka undan lite av grejerna då hon har roligare om hon kan upptäcka lite saker i taget, då hon får minst 11 paket vid varje firande på 4 dagar ...

    Av mig får hon för ca 200 kr per gång och sedan får hon naturligtvis sommarleksaker vid rätt årstid och pussel och spel mm när hon behöver det i utvecklingen. Det är på tok för svårt att förutse hur mycket duktigare hon kommer bli på att pussla med mera. Dessutom är det roligt att ge henne nya saker då och då. Hon har ingen veckopeng, då hon fyller 4 år.

    Lillasyster som fyller på sommaren kommer ändå få saker efter behov, även om det vore lättare att ge "allt" vid två tillfällen.

  • Phillippa

    Ja, tyvärr så får de det ibland men jag försöker hålla mig till jul och födelsedagar.

    Femåringen får veckopeng och den får hon använda "nästan" hur hon vill. Hon får inte köpa godis för dem och inte hur mycket appar som helst.

    Ettåringen har fått de flesta av storasysterns leksaker så honom köper vi sällan till. Får dottern något av oss ( utöver det hon köpt för egna pengar) så får han också oftast något.

  • PennyLane

    Ja vi handlar småsaker till våra barn mellan födelsedagar och jul. Exempelvis såpbubblor, en leksaksbil, nåt spel som vi alla kan spela och om vi är på resa, tex kryssning så tycker vi det är roligt att låta barnen få nån leksak som en extragrej för att man är på semester.

    Vår äldsta fick också en cykel i våras utan att det var någon speciell dag. Hon fyller år i december och var så nyfiken på att lära sig cykla. Hon var tre år då och lärde sig på en timme :) Lite ot men jag blev så glad och stolt.

  • beccagranen

    7åringen får saker då och då, men under året har han fått 20kr i veckopeng. Så varannan mpnad har han köpt något, iftast ny skylandergubbe eller fotbollskort. Större saker får han önska sig till födelsedagar och jul. Han är inte mycket för leksaker längre, då det är nest utelekoch sport numera. Men skulle behlva något för pyssel,målning, sport etc så skulle jag köpt det, annars sparar han själv. Tvååringen brukar få något samtidigt som vi köper till 7åringen. Blir pyssel eller smådjur i plast dyl. Jag tycker det är viktigt att hitta en bra balans, man kan få önska sig, vänta spara tillkostsamma ting samtidigt som man ibland kan få bli överraskad för att sätta lite "guldkant" på vardagen. Men det viktugaste är att barnen lär sig värdet i pengar/saker och accepterar ett nej, och det tycker jag att den äldsta hanterar bra :)

  • Harmagedon

    Barnen är 6 och 3 och har ingen månadspeng. De får grejer i den takt vi tycker de "behöver" dem. Tex cyklar o skridskor när det är årstid för det. Nya pussel när de gamla blivit för lätta och pysselsaker när det tagit slut. Men de får också en del onödigt bara för att det är kul att ge dem grejer eller som muta när vi reser. Nån legogrej, kulor smådjur inget stort.

  • Harmagedon
    Harmagedon skrev 2014-10-15 21:37:34 följande:

    Barnen är 6 och 3 och har ingen månadspeng. De får grejer i den takt vi tycker de "behöver" dem. Tex cyklar o skridskor när det är årstid för det. Nya pussel när de gamla blivit för lätta och pysselsaker när det tagit slut. Men de får också en del onödigt bara för att det är kul att ge dem grejer eller som muta när vi reser. Nån legogrej, kulor smådjur inget stort.


    Böcker köper vi också hej vilt när man känner för att ha något bra att läsa.
  • Natulcien

    Ja, visst gör vi det. Inte ofta och inte några stora saker, men nån liten grej ibland.
    Å andra sidan är vi väldigt sparsamma med julklappar och födelsedagspresenter istället.

    Vi går ganska ofta på second hand-butiker, så oftast handlar det om att sonen får några nya böcker om vi hittar nåt kul, eller ja, de är ju begagnade men nya för honom. Ibland hittar han kanske nån fin bil där också. Så egentligen är det inte så mycket nytt, utan mest begagnade saker.

    Han är för övrigt bara 4 år, så han har ingen vecko- eller månadsgpeng.

  • Zuzanne

    Nu är vår dotter bara ett år, så då blir det att hon får nya saker kanske varje månad, i takt med hennes utveckling. Vore ju stört att hålla inne på utvecklingsleksaker.

  • uglygodcilla81

    Japp! Pysselgrejor tex o böcker är inget jag sparar till speciella tillfällen, de köps när intresset o behovet finns! 4-åringen fick också en present när hon hade opererats. Cyklar, balanscyklar, badleksaker o Liknande köps vid behov, viktigt att uppmuntra rörelse o vattenvana tycker jag, inget att spara till speciella dagar. Vår hjärnskadade tvååring får begagnade leksaker lite då och då, allt för att hålla honom sysselsatt eftersom man nog unnar denna otålige, lätt uttråkade lille pojke mer av ngn anledning...

  • lövet2

    Nej, det har vi i allmänhet inte gjort. Undantag har gjorts vid smärtsamma läkar- eller tandläkarbesök.

  • Mascaraklumpar

    Sonen får runt 200 i månaden att använda till vad han vill. Utöver det betalar vi för saker vi anser är bra för honom men som han egentligen inte vill ha (exempelvis rullskridskor, fotboll, färgpennor).

  • Mrs Green

    Det har hänt, men oftast köper vi bara förbrukningssaker som rit-/ målar-/ pysselgrejer. Och sommarleksaker innan sommaren (eftersom hon fyller i slutet av augusti).

  • Vinterlykke

    Nja, väldigt sällan då jag tycker att de har allt för mycket leksaker redan. Det skulle vara något säsongsbetonat då, t.ex. pulka, strandsaker osv... :)


  • Alexi

    Ja det gör vi. Tex något kul att ha med på en resa, sommarleksaker köps ju på sommaren (båda är vinterbarn) osv. Har svårt att förstå hur man klarar av att bara köpa en gång om året.

  • Common sense

    Min dotter är vuxen nu, men när hon var liten hände det absolut att hon fick leksaker även när det inte var födelsedag eller julafton.

    Eller leksaker och leksaker... böcker och gosedjur handlade det mest om. :)

    När det gäller böcker anser jag att det kan ingen få för många av!

  • Alexi

    Böcker, pussel, målarböcker, pulkor, skidor, skridskor och liknande är ju en del av uppväxten/utvecklingen och inget vi ser som presenter över huvud taget.

Svar på tråden Köper ni leksaker till era barn annat än på deras födelsedagar och julafton?