• MammaPethra

Magont hos 7-årig flicka

Vår dotter fick plötsligt väldigt ont i magen i går en stund efter middagen, lite längre ner i magen säger hon. Det höll i sig hela kvällen men hon kunde ändå äta kvällsmat, hon verkade väldigt hungrig trots att hon hade ätit en bra portion till middag. Sedan somnade hon och har sovit gott hela natten och när jag väckte henne i morse hade hon fortfarande ont i magen.

Detta är en tjej som aldrig har ont i magen, förutom vid magsjuka men då brukar hon alltid bli illamående först och inte kunna äta något. Jag blir lite orolig eftersom hon aldrig har ont i magen annars. Har pratat med henne och stämt av så att hon inte är orolig eller går och tänker på något, om allt är bra i skolan och dylikt. Inget sådant säger hon. Hur ter sig magsjukor egentligen, jag har en enorm fobi för just kräkningar och vill väl kunna utesluta det. Normalt att ha ont i magen i mer än 12 timmar utan det händer något?

• Svar på tråden Magont hos 7-årig flicka
  • Yonndax

Vid magkatarr får man ont mitt i magen precis under revbenen inte långt ner. Är det på nån speciell sida långt nere eller "över allt" ?

• dejan9209
    Yonndax skrev 2014-10-16 08:50:03 följande:

Vid magkatarr får man ont mitt i magen precis under revbenen inte långt ner. Är det på nån speciell sida långt nere eller "över allt" ?

Jag hade magkatarr, och det behöver inte alls vara mitt på magen jag hade en smärta som var både i mitten och på sidorna längre ner, det skifta lite när som fick gå Omeprazol  innan man blev bättre
  • MammaPethra

Tack för era svar!

Hon hade ont i buken i går men nu pekar hon mer mitt på magen, inte högre upp där man oftast får ont vid oro. Verkar vara tarmarna som är påverkade. Hon vaknade hungrig nu och har aptit men ändå ont. Obestämd

• cosinus

Avvakta och se säger jag, kan hon sova har hon ju inte så ont så jag hade låtit det vara någon dag och sen ringt hälsocentralen och rådfrågat.

• MammaPethra

Tack, ja jag skall avvakta. Hon berättade nu att det känns bättre när hon äter och att det gör lite mindre ont efteråt men sedan kommer det tillbaka så jag tolkar det som att det är oro av något slag, magsyra verkar vara boven. Jag har det själv så när jag har magkatarr.

• cosinus

Kan ju vara en mild form av magsjuka, det vet man ju inte föränn (om) någon fler blir drabbad.

Vi har haft några såna där kanske ett av barnen kräkts en gång, 2 andra fått magont något dygn och resten klarat sig.

Svar på tråden Magont hos 7-årig flicka