• Leja

    Tvillingar maj 2015

    Hej!

    Vi fick häromdagen viaett UL i v 7+2 veta att vi väntar tvillingar. Vi såg två foster där hjärtanen slog på båda. Jag var beredd på detta då vi gjort IVF och fick två ägg tillbaka, men faktum är ändå svårt att ta in. Jag är samtidigt glad men också nervös över hur allt ska bli. Jag har en son sedan tidigare som är 2 år och 4 månader, med en annan pappa. Är det fler här inne som väntar tvillingar och känner sig lite nervösa? Vore skoj att få kontakt.

    Jag bor i Skåne

  • Svar på tråden Tvillingar maj 2015
  • Leja

    Oj vad roligt med lite svar. =) Så det är första barnen för er alla? För mig blir det ju plötsligt tre barn, vilket innebär att vi måste flytta igen inom kort och att vi nog måste skaffa större bil. Det är mycket man får tänka om kring när det visat sig vara två =). Syns era magar än? Jag går i i vecka 9 idag och magen syns lite...

  • Leja

    Jag har berättat för fler och fler nu. Magen växer så det knakar och det syns verkligen nu. Så det är likabra, men poängterar också att det är tidigt.

    Lufti, våra är tvåäggs då vi fick tillbaka två ägg vid IVF. Det var liten risk och ingen trodde väl det skulle bli två, men det blev det.

    Jag mår JÄTTEILLA! Har testat åksjukeband som lindar lite, men kan få kräkattacker ändå. Är trött hela tiden också. Jobbar på än så länge, men vet ej hur länge till det går. Man läser lite överallt att många tvillinggravida blir sjukskrivna tidigt av olika skäl.

  • Leja

    Vad sa dom till er om riskerna efter tidiga VUL? Vi såg två ganska jämnstora foster o båda med hjärtan, så det lugnade mig lite. Men ibland känner jag mig jätterädd att något ska hända. Men läkaren sa att riskerna minskat efter det dom sett.. känns ju alltid bra.

    Jag kommer på fler o fler saker om blir krångligare med 2. Bara en sån sak som att sätta barnet i kundvagnen i affären.. hur gör man med två? Hehe.

    Nåja, det är väl småbarnsåren som är mest praktiskt krångliga.. ska bli så kul o få två. =)

  • Leja

    Nej vad roligt att se era magar! =) Jag håller med er om att hela graviditeten är lite oroande bara för det är två. Men man får väl som tidigare skrevs vara glad o njuta av att det ser bra ut än så länge.

    Denna veckan blev jag sjukskriven, plus två veckor till. Inte poppis på mitt nya jobb, men vad gör man. Jag mår otroligt illa och kräks hur mycket som helst, Har huvudvärk som liknar migrän. Fick Lergigan utskrivet. Nu är jag i v 10+2 så hoppas det ska vända med illamåendet snart. Vill gärna kunna jobba.

  • Leja

    Oj, plopp, det var dramatiskt. Skönt bebisarna mår bra, det är det viktiga. Förstår dock att det är vila om gäller för dig nu. Fint också att personalen visar omtanke och hör av sig =). Jag har haft väldigt mycket sammandragningar också de senaste veckorna, dock inget blod eller så.

    På måndag ska jag göra KUB-test, ska bli kul o se de små liven. =)

  • Leja
    Skinny Mie skrev 2014-11-26 06:17:59 följande:

    Hej! Väntar också tvillingar, är i vecka 11+3, beräknad BF är egentligen 16/6-15 men det är ju beräknat på 40 fullgångna så de tror att jag kommer få i maj ändå.

    Detta är min andra tvilling graviditet(min tredje totalt), och dessa små är tydligen tvåäggs då de ligger väl separerade i magen ;) Mina första killar är enäggs födda med akut kejsarsnitt i v 29+3, men är idag välmående killar på nio år!

    Ska på KUB den 9/12 och längtar som attan efter att få se de små igen :)

    Mitt värsta illamående har gett med sig, men har fått sluta med multivitaminerna då de orsakade en del av illamåendet, står också på Lergigan Comp.


    Men så roligt, med två tvillingpar!! Så det kan bli! Vad är oddsen liksom?

    Allt såg finfint ut på KUB-testet. =) Jättekul o se dem båda. Nästa ultraljud är 29/12, då är det RUL.

    Hur mår ni alla?
  • Leja

    Välkommen alla nya! =) Och Jelun, härligt att ni lyckades till slut! Vi gjorde IVF pga manlig faktor, så därav ökad risk för tvillingar. Och det blev det!

    Åh så fin mage plopp! =)

    Jag var hos barnmorskan idag allt såg bra ut! Gjorde glukosbelastning för att se så jag inte har grav diabetes.

    Jag har redan gått upp 12 kilo och är i v 14. Gick upp 20 sammanlagt med sonen. =/

  • Leja
    Lufti skrev 2014-12-15 21:16:31 följande:

    Hej!


    Hur mår ni alla?


    Jag mår rätt så bra, precis gått in i vecka 18. Mår nästan som vanligt förutom att jag har ont i rygg och höfter på natten och svårt att sova på grund av det.


    Idag var vi hos ny barnmorska, vi ville ju byta. Hon var strålande, känns så bra nu! Dock åkte jag på att äta järntabletter trots mitt höga hb, hon sa att depåerna visade på att jag behövde det och särskilt som det är två. Bättre att börja i tid sa hon. Hoppas att magen klarar av det bara.


     
    Varför ville ni byta BM? Skönt ni trivs med nya. =)

    Jag mår hyfsat, inget illamående längre men börjar känna av foglossning och börjar få svårt att röra mig. Får ont i fötterna med pga min snabba viktuppgång.

    Ska dock inte klaga. Snart julledigt och RUL den 29/12 =)
  • Leja
    Jelun skrev 2014-12-26 11:54:18 följande:

    Känner ni några fosterrörelser ännu? Jag är i vecka 18, går in i vecka 19 på måndag och jag känner inget ännu. Inte som jag vet exakt är fostrena. Det bubblar en hel del i magen dock, inte sådant bubbel som när man är dålig i magen, utan mer kittlande bubblor. Svårt att förklara :)

    Jag hoppas att sparkarna snart känns, för jag längtar så!


    Är i v 18 nu, går in i 19 på måndag och jag känner dem båda jättetydligt! Har känt av dem ett par veckor men nu är det absolut ingen tvekan om vad det är och vilken tvilling det är =). Jag fick ju veta på KUB Ul att jag har båda moderkakorna i bakvägg, säkert därför jag känner dem så tidigt.

    På måndag RUL, hoppas på att vi kan få se könen! =)

  • Leja

    Vilken fin mage Lufti! Verkligen jättefin!

    Grattis Jelun till flickorna! Skönt allt såg bra ut. =)

    Vi var med på RUL igår. Allting såg bra ut och det är två pojkar vi ska få, tvåäggs. Så min son sen innan får två småbröder, det blir roligt men samtidigt säkert tufft emellanåt =).

    Har ni börjat köpa grejer och så? Jag har köpt lite kläder... sparat en del från sonen men med tvillingar vill man ju ha lite likadant oxå. ;) Så har börjat handla lite.

  • Leja
    Lufti skrev 2015-01-04 16:38:50 följande:

    Idag har vi varit på TUL igen. Allt såg fortsatt bra ut, får fortfarande måtten i dagar. De låg på -4 resp -5 dagar jämfört med en enling. Får ni några avvikelser i procent eller liknande?Är också lite spänd på när de börjar mäta SF-måttet, kul att veta hur det ligger till jämfört med bara en i magen. Haha, är nog lite siffernörd.


    Jag är fortfarande sjuk och har en fruktansvärd hosta, känns jobbigt för både mig och bebisarna. Verkar vara lite svårare att bli frisk nu som gravid.


    Hur har ni andra det? Det är så stillsamt i tråden, men vi ska väl vara en 10 stycken om jag räkna rätt.


    Vad skönt att det ser bra ut. Sa de inga vikter? Vi har också bara fått veta i dagar, den ena låg på +1 och den andra på -2 på RUL.

    Jag har börjat få mycket sammandragningar, som gör ont, och väldigt mycket mensvärk. Börjar jobba på torsdag, får se hur det går...
  • Leja

    Skönt det såg bra ut lottenkotten =)

    För oss går det bra jag började jobba en dag förra veckan, gick över förväntan. Har rätt ont av foglossning men det får gå. Känner MYCKET rörelser nu och exakt vilken tvilling det är.

    Lufti ja dina små växer på bra ju, skönt o veta. =) Man är ju lite orolig de ska växa mindre.

    Jag tittade på en unge i minuten, där det var en tvillingförlossning, med planerat KS. Såå häftigt.

    Jag hoppas innerligt kunna föda vaginalt dock. Vad vill ni andra?

  • Leja

    Välkomna alla nya!

    emelianna jag går in i v 22 i morgon och undrar detsamma. Känns som jag tyvärr måste gå ner rejält i tid redan nu... ska träffa en läkare på tisdag. Har märkt att min kropp behöver vila minst en timme mitt på dagen för att orka... går ju inte när man jobbar heldagar. =/

  • Leja
    Joss81 skrev 2015-01-26 15:26:23 följande:

    Men vet ni om magen växer lika mkt ända fram till v 40 eller stämmer det som jag har hört att tillväxten bli långsammare efter v 30?


    Det är nog så att det kommer en tillväxtperiod precis i slutet, om jag minns rätt. Men tvillinggraviditeter brukar ju inte bli fullgångna...

    Hur har ni andra gjort med försäkringar? Har ni tecknat och när och vilken?
    Vi tecknade Trygg Hansa gratis i v 17 ca men funderar på att ta den man betalar för...
  • Leja
    Mamma20/5 skrev 2015-02-13 08:42:40 följande:

    Måste ni gå upp o kissa på nätterna? O i så fall sen när?


    Jag har fått gå upp o kissa sen jag plussade faktiskt. Gör det fortfarande och går in i v 26 i morron.
  • Leja

    Hej på er alla, hur är det med er? Snart är maj här! =)

    Jag har varit en runda på förlossningen, pga påverkad livmodertapp. Måste verkligen ta det lugnt nu och vila. Gjort tillväxtultraljud som visar att pojkarna växer som de ska, som väl är.

Svar på tråden Tvillingar maj 2015