Jag förstår att du står inför ett svårt val ts. Hur du i slutänden ska göra vet bara du. Vad du än väljer så är det ett stort beslut du ska ta.
Jag vill bara ge lite input på det här med att inte ha något kontaktnät som kan ställa upp när man behöver avlastning. Vi har inte det till våra barn. Farmor och farfar som var tänkta att kunna hjälpa oss blev båda svårt sjuka när våra barn var nästan nyfödda. Mormor och morfar bor 35 mil bort så dom kan inte träda in med kort varsel, även om dom kommer hit och tar barnen då och då. Vi har stått helt själva. Jag var rädd att det skulle bli ett stort problem att inte ha någon som kunde ställa upp och hjälpa till, någon som tillhörde familjen, så man med gott samvete kunde lämpa över ungarna i bland bara, kanske bara för att få en timmes andhämtning.
10 år senare med facit i hand så har det inte varit några problem alls. Visst har det varit tunga dagar och visst har man fått försaka en hel del som man "missat" på grund av att vi inte haft barnvakt, men inget som egentligen spelade någon roll. Vi har varit 2 vuxna och det har räckt mer än väl. Jag tänkte när barnen låg i magen, att det är så mycket som vi inte kan göra längre, som vi får försaka. Jag såg barnen ungefär som 2 varelser som skulle vara lika i vägen på det vi ville göra, som ungefär 2 husdjur som man inte kan dra med sej överallto. Dålig jämförelse, men jag hoppas du förstår ungefär vad du menar. Så vad det inte alls. Barnen är del av familjen och så självklara att ha med, likväl som man har med sin partner. Det är ibland lite mer krångel och oftast lite omständligare, men alltid så mycket mer kul.
När det gäller jobbet. Om du skulle välja att få dina barn så innebär inte det att du är fast där för alltid. Det går att påbörja utbildningen när mammaledigheten är slut i stället. Jag har några väninnor som gjort så, och för alla har det gått utmärkt. Dom säger alla att det till och med är lättare att läsa med småbarn. Man tvingas vara effektiv på dom få timmar man har i stället för att som innan kunna dra ut på det i flera dagar. Fördelen är också att när man är nyutbildad så vill man jobba några år för att komma in i jobbet ordentligt. Du kan göra det direkt efter utbildningen. När du söker nya jobb efter utbildningen behöver inte arbetsgivaren heller fundera på om du ska se till att bli gravid direkt (även om dom inte få tänka så, så gör många det), du har ju redan fixat det.
Förlåt om det blev ett inlägg som propagerar för att behålla. Jag vill inte påverka det till det, men jag ville bara berätta att det funkar alldeles utmärkt utan kontaktnät också. Lycka till vad du än väljer.