• Anonym (ninni)

Kan inte göra abort när det är två. Vad är det för fel på mig?

Hej.

Jag vill väl mest skriva av mig egentligen och få lite stöd och bolla tankar.
    Det är så att jag är gravid, det var inte planerat då vi använde kondom. Vi bestämde tidigt att vi skulle göra abort. Jag visste inte hur långt gången jag var så jag fick göra ett vul igår. Jag skulle inte titta på skärmen, men jag kunde bara inte låta bli. Jag såg två blurrar på skärmen och frågade(dumt nog...) om det är tvillingar? Det är det.
    Nu känner jag mig jättekonstig. Innan var jag helt 100 på att göra abort och nu känner jag plötsligt inte att jag kan. Bara för att det är tvillingar. Jag vet inte varför jag känner såhär och jag vet inte vad jag ska göra?! Hjälp?!

• Svar på tråden Kan inte göra abort när det är två. Vad är det för fel på mig?
  • fluu
    Anonym (Lättarebeslut) skrev 2014-10-20 00:10:25 följande:
    Sjukdomar är normala ur en biologisk synvinkel. Att en depression "i de flesta fall" går över betyder inte nödvändigtvis att relationen till barnet blir normal. Biologiskt är det normalt att ha de känslor man har, oavsett om de är positiva eller negativa och människor liksom alla andra djur kan ha varierande känslor för sin avkomma.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mickan76
    fluu skrev 2014-10-20 11:02:55 följande:

En normal människa och förälder kan ångra sitt barn, men är man vettig i huvudet så tar man ändå hand om barnet på ett bra sätt. Du borde läsa tråden jag snackade om: www.familjeliv.se/forum/thread/73442326-vi-finns-vi-som-angrar-barn

Sedan kan jag berätta att en av kvinnorna jag känner som ångrar sitt barn är min mamma och hon är nog den normalaste människa jag känner. Älskat mig(otroligt mycket) och vårdat mig har hon också gjort. Och inte har hon varit en dålig mamma för det, tvärtom. Inte heller märkte jag av hur hon kände. Jag hade inte vetat det  ens nu om hon inte berättat det.

Du kanske skulle sluta vara så dömande.

Otroligt onödigt att berätta för sitt vuxna barn att man ångrade att man fick det. Vad kommer det för gott utav att berätta det? Jag skulle ta oerhört illa vid mig om mina föräldrar berättade nåt sånt för mig.
  • fluu
    Mickan76 skrev 2014-10-20 12:20:28 följande:
    Otroligt onödigt att berätta för sitt vuxna barn att man ångrade att man fick det. Vad kommer det för gott utav att berätta det? Jag skulle ta oerhört illa vid mig om mina föräldrar berättade nåt sånt för mig.
    Tycker jag inte. Och jag tog inte illa vid mig, det vet min mamma att jag inte skulle göra, annars hade hon ju inte berättat. Jag tog inte illa vid mig pga det jag skrev ovan. Jag har aldrig märkt något, jag har alltid känt mig otroligt älskad(och det är jag som sagt. Att önska att man inte skaffade barn är nödvändigtvis inte samma sak som att inte älska sitt barn) och har haft en bra och trygg uppväxt och har en trygg relation till min mamma.
    När jag själv skulle bli förälder pratade jag och mamma mycket om livets stora frågor och föräldraskap, då kom det upp. Jag tog som sagt inte illa vid mig. Jag respekterar bara min mamma mer nu när jag vet att hon önskat ett liv utan barn, men ändå gett mig den barndomen hon gjorde.
  • fluu
    Mickan76 skrev 2014-10-20 12:20:28 följande:
    Och det goda som kom av det: Jag gick in i mitt eget föräldraskap med känslan av att vad som än väntar mig så kommer det gå bra. Jag får känna hur jag vill, alla känslor är okej och inget att skämmas över. Det var skönt att veta under de första veckorna när känslorna sprutade åt alla håll och kanter. Det var lättare att ta sig ur den lilla baby blusen när jag inte kände några skamkänslor.
  • Dixie
    Anonym (hmm) skrev 2014-10-19 22:31:08 följande:

Hur tusan lyckas man bli gravid med kondom, används den rätt, alltså under hela samlaget är säkerheten minst 99%. Min man och jag har använt kondom i fyra år och aldrig blivit gravida.

så du menar att eftersom du och din man inte blivit gravida genom att använda kondom så kan ingen annan heller bli det!? 
  • Anonym (hmm)
    fluu skrev 2014-10-20 11:06:44 följande:
    Det är inte så ovanligt att bli gravid med kondom. Du kanske skulle gå över till ett annat preventivmedel om du är så naiv att du tror så blint på kondom.
    Jag har blivit gravid vid nitiskt kondomanvändande. Inte ett slarv och(vad vi märkte) inga kondomer som gick sönder.
    Hur är det det lättaste att göra abort?
    Enligt min gynekolog finns det ingen anledning för mig och min man att byta preventivmedel, eftersom vi använder den på rätt sätt. Använder man kondom på rätt sätt är risken att bli gravid minimal, på gränsen till obefintlig enligt henne.

För det första ska snoppen inte vara i närheten av slidan när den inte har kondom på sig, förbjudet!
    Man tar ut kondomen försiktigt ur paketet, kollar så att man håller den åt rätt håll, sedan rullar man på den.
    Man klämmer försiktigt på toppen för att höra om det pyser eller om man märker om luften går ur.
    Mannen håller fast kondomen när han kör in snoppen, sedan kollar man lite då och då att kondomen sitter.
    När han känner att han är på väg att komma håller han fast kondomen och så fort han kommer drar han ut snoppen medan han fortsätter att hålla fast kondomen.

Men du kanske tror att spermierna biter hål på kondomen och tar sig in på så vis??

Vi har testat att fylla en kondom med vatten, sedan slängt den stenhårt i väggen, och den har hållit, inte en skråma. En kondom är otrolig tålig. Och självklart ska man använda sig av ett märke som uppfyller kraven om kvalitet. Vi brukar köra med Rfsu "grande", den är tjockare.
  • fluu
    Anonym (hmm) skrev 2014-10-21 09:33:20 följande:
    Enligt min gynekolog finns det ingen anledning för mig och min man att byta preventivmedel, eftersom vi använder den på rätt sätt. Använder man kondom på rätt sätt är risken att bli gravid minimal, på gränsen till obefintlig enligt henne.

För det första ska snoppen inte vara i närheten av slidan när den inte har kondom på sig, förbjudet!
    Man tar ut kondomen försiktigt ur paketet, kollar så att man håller den åt rätt håll, sedan rullar man på den.
    Man klämmer försiktigt på toppen för att höra om det pyser eller om man märker om luften går ur.
    Mannen håller fast kondomen när han kör in snoppen, sedan kollar man lite då och då att kondomen sitter.
    När han känner att han är på väg att komma håller han fast kondomen och så fort han kommer drar han ut snoppen medan han fortsätter att hålla fast kondomen.

Men du kanske tror att spermierna biter hål på kondomen och tar sig in på så vis??

Vi har testat att fylla en kondom med vatten, sedan slängt den stenhårt i väggen, och den har hållit, inte en skråma. En kondom är otrolig tålig. Och självklart ska man använda sig av ett märke som uppfyller kraven om kvalitet. Vi brukar köra med Rfsu "grande", den är tjockare.
    Då borde du byta gynekolog. Inte för att hon är pro kondom, men för att hon kallar risken obefintlig. Sedan är du ganska naiv om du tror att bara för att ni inte blivit gravida vid korrekt användande så förekommer det inte och statistiken ser inte ut som den gör. Läser jag på kondompaketet som jag har kvar hemma står det 97% säkerhet.

Angående ditt andra stycke... Ja, det är precis så jag också definierar "korrekt användande", alltså så vi gjorde.  Och de två gånger som kondomen faktiskt hade spruckit tog jag självklart ett dagenefter-piller.
    Så sluta mästra.
  • Anonym (hmm)
    fluu skrev 2014-10-21 09:38:16 följande:
    Då borde du byta gynekolog. Inte för att hon är pro kondom, men för att hon kallar risken obefintlig. Sedan är du ganska naiv om du tror att bara för att ni inte blivit gravida vid korrekt användande så förekommer det inte och statistiken ser inte ut som den gör. Läser jag på kondompaketet som jag har kvar hemma står det 97% säkerhet.

Angående ditt andra stycke... Ja, det är precis så jag också definierar "korrekt användande", alltså så vi gjorde.  Och de två gånger som kondomen faktiskt hade spruckit tog jag självklart ett dagenefter-piller.
    Så sluta mästra.
    Oj, det var visst ett känsligt ämne. "Sluta mästra", då får jag väl säga detsamma till dig!

Sedan mitt barn föddes för 8 år sedan har jag alltid använt kondom (på rätt sätt) vid sexuella kontakter utan att ha blivit gravid, det är bevis nog för mig!
  • Anonym (inte lätt)

Hej TS

Inget lätt beslut! Det är ju lite utvalt att få tvillingar! Precis som du känner.

Hur gammal är du?

Har du och pappan är en stabil relation? Planerar ni barn senare? I så fall ska du nog fundera på att behålla, kan jag tycka. 

Tänker att om skälet till att du vill göra abort är att du vill bort från ditt yrke så är det ju ganska passande att få barn. Det blir ju liksom en paus. Kanske kan du börja en utbildning när barnen är lite större och går på dagis. 

När det gäller nätverk så är ju det något man kan bygga mens man är föräldraledig. Gå på kyrkans aktiviteter, öppna förskolan mm. Kanske finns någon som är i liknande situation eller som saknar barn-barn på orten?

• fluu
    Anonym (hmm) skrev 2014-10-21 09:45:21 följande:
    Oj, det var visst ett känsligt ämne. "Sluta mästra", då får jag väl säga detsamma till dig!

Sedan mitt barn föddes för 8 år sedan har jag alltid använt kondom (på rätt sätt) vid sexuella kontakter utan att ha blivit gravid, det är bevis nog för mig!
    Känsligt med kondom? Eum..?
    Funkar "jag har gått över gatan utan att se mig för varje dag i 60 år så trafiken är inte så farlig alls" eller "Min mamma rökte två paket om dagen i hela sitt vuxna liv och blev ändå 102 år så rökning är inte så farligt som de säger" som argument också då enligt dig?
Svar på tråden Kan inte göra abort när det är två. Vad är det för fel på mig?