• Mysterium

Daglig huvudvärk, hjälp!

Som rubriken lyder, har daglig huvudvärk och haft det i 8 månader nu. Värken är konstant, från morgon till kväll men pendlar i smärtgrad under dagen. Sitter i tinningarna, bakom ögonen och "under" pannan, ej ensidig. Känner även att det strålar upp från nacken. (Kan vara pga en gammal whiplashskada) Är även ljus-, ljud- och doftkänslig.

Jag har varit hos läkare flertal gånger pga detta då värken även sätter sig psykiskt. Flera dagar i veckan ligger jag i sängen och bara gråter för det gör så ont och det känns så hopplöst, som att det aldrig kommer försvinna. Dessutom så påverkar det min prestation i plugget. Tog en paus från jobbet för att bli behörig till högskolan via stans folkhögskola. När jag väl är i skolan så gör det förbannat ont. Vissa dagar kommer jag inte ens iväg.

Det jag testat än så länge:
    -Massage och thaimassage
    -naprapat
    -akupunktur
    -magneisumtillskott
    -tigerbalsam i nacke och tinningar
    -voltarensalva i nacken
    -alla slags smärtstillande, såsom Alvedon, ipren osv
    -minskat på sockerintaget
    -spikmatta och spikkudde
    -värmekudde över huvudet
    -slutat röka (snusar dock)

Idag var på synundersökning där det visade sig att jag har ett brytningsfel som kallas astigmatism, dock inga jättesvåra fel så jag vet inte om jag ska vara alltför hoppfull. Beställde glasögon som kommer i veckan..

Nu behöver jag tips från er. Vad som helst. Det får kosta vad f*n det vill, står inte ut längre!

• Svar på tråden Daglig huvudvärk, hjälp!
  • Mysterium
    StevenDiese skrev 2014-10-20 20:51:24 följande:

Tror jag läst att betablockerare (blodtrycksänkare)kan funka. T.e.x propanolol eller vad den heter. Kolla med din läkare.

Tack, ska kolla upp det. Dock så har jag alltid haft lite för lågt blodtryck. Så då kanske det inte är att föredra att sänka det ännu mer. Kan lågt blodtryck ge huvudvärk kanske? Dock så är det inte ohälsosamt lågt
  • Anonym (?)

Varför föreslår ni olika mediciner?? Det är ju bättre att försöka ta reda på grundorsaken än att försöka dölja symtomen med en massa olika kemikalier, det är inte bra för kroppen att ta en massa piller (bortsett från livsnödvändiga mediciner såklart). 

Det TS beskriver låter som spänningshuvudvärk och inte migrän, det kan man få av b.la stress, dålig sömn och dålig syn.

De bästa förslag jag har är att använda glasögonen hela tiden, i början kan det vara jobbigt när man är ovan.

Ha fasta rutiner på när du ska vakna, sova, äta och plugga. Ha samma mat- och sömnschema varje dag, även på helgerna, och skjut inte fram läxorna så att det orsakar stress.

Om inget av de hjälper så gör en hälsokoll på vårdcentralen för att se om du har brist på något, och testa även gå till en dietist så att du får i dig rätt näring.

Känn efter hur du mår psykiskt, om man mår psykiskt dåligt så kan det även påverka dig fysiskt.

Är det någon energitjuv i din närhet så kanske du ska försöka att sluta umgås med denne.

Och om inte de heller hjälper så kanske det är dina bihålor som spökar.

• Mysterium
    Tow2Mater skrev 2014-10-20 20:57:30 följande:

Men vad säger läkaren då? Vilka tester har de gjort?

Jag har lämnat blodprov, urin och avföringsprov, gjort magnetröntgen om det skulle vara hjärntumör men det visade inget. Har nu varit på vanlig röntgen och väntar svar på resultatet
  • Mysterium
    Jag är bara jag skrev 2014-10-20 21:02:39 följande:

Och jag hoppas du inte äter värktabletter för huvudvärken varje dag för de i sig kan ge huvudvärk-rundgång s.a.s.

Jag är så illa tvungen.. Hade läkemedelshuvudvärk för några år sen pga ingen kunskap om ämnet. Frågade min doktor förra veckan hur ofta jag kan äta tabletterna (naproxen och paraflex) och hon sa "så länge som behövs, tills du blir bra igen".

är väldigt nojig att jag ska bli "beroende" av de för jag vill ju bli av med värken, inte få ännu mer huvudvärk :(
  • Anonym (sjukgymnast)

Det låter som spänningshuvudvärk. Gå till en sjukgymnast - de är BÄST för att få bukt med sådana besvär!

• Mysterium
    Anonym (?) skrev 2014-10-20 21:21:05 följande:

Varför föreslår ni olika mediciner?? Det är ju bättre att försöka ta reda på grundorsaken än att försöka dölja symtomen med en massa olika kemikalier, det är inte bra för kroppen att ta en massa piller (bortsett från livsnödvändiga mediciner såklart). 

Det TS beskriver låter som spänningshuvudvärk och inte migrän, det kan man få av b.la stress, dålig sömn och dålig syn.

De bästa förslag jag har är att använda glasögonen hela tiden, i början kan det vara jobbigt när man är ovan.

Ha fasta rutiner på när du ska vakna, sova, äta och plugga. Ha samma mat- och sömnschema varje dag, även på helgerna, och skjut inte fram läxorna så att det orsakar stress.

Om inget av de hjälper så gör en hälsokoll på vårdcentralen för att se om du har brist på något, och testa även gå till en dietist så att du får i dig rätt näring.

Känn efter hur du mår psykiskt, om man mår psykiskt dåligt så kan det även påverka dig fysiskt.

Är det någon energitjuv i din närhet så kanske du ska försöka att sluta umgås med denne.

Tack för ditt svar! Jag känner mig som sagt inte alltför hoppfull med glasögonen eftersom det inte var ett groct brytningsfel men jag vill ändå hoppas litegrann... Finns det risk att jag får ondare i början tills ögonen vant sig?

Psykiskt... Ja jag har en inre stress som troligtvis bottnar sig i en depression som jag idag har tagit mig ur, tror jag?! Ätit antidepressiva i ett par år och försöker nu trappa ner sen 3 veckor tillbaka.

Jag är bara så desperat och känner mig så trasig. Jag fyller 20 år om några månader och kan inte gära annat än att vara hemma för mig själv. Kan inte umgås med någon förutom min pojkvän. Hopplöst känns det..
  • Mysterium
    Anonym (sjukgymnast) skrev 2014-10-20 21:24:06 följande:

Det låter som spänningshuvudvärk. Gå till en sjukgymnast - de är BÄST för att få bukt med sådana besvär!

Har varit hos en sjukgymnast där jag fick akupunktur och tips på stretchövningar för nacken, inget av det har hjälpt :/ Funderar nu på yoga eller liknande
  • Anonym (?)
    Mysterium skrev 2014-10-20 21:17:52 följande:
    Jag försöker sova ordentligt, snittar mellan 7 och 9 timmar per natt så det är inga problem. Det är väl stressen som är svårare. Är en orolig själ, tänker och grubblar och vrider och vänder på allt. Det är så svårt att koppla av! Tips?
    Yoga och promenader kan hjälpa vissa.

Strukturera vardagen och gör upp ett schema som är lätt att följa och det får inte vara för tight med tid på den.

Ta en paus varje dag från datorer, radioapparater, mobiler och tv-apparater.

Gå i terapi kan hjälpa för då håller man inte allt inom sig.

Se till att det är mörkt i sovrummet och ljust i resten av hemmet. Det har vart väldigt modernt att inreda väldigt svartvitt men vi människor mår bra när det är mycket färger.

Se till att vädra mycket så att det är färskt syre i hemmet och försök att inte ha någon oreda, även vid den arbetsyta du sitter och pluggar på.

Växter och harmonisk musik kan hjälpa.

Bra, varierande och regelbunden kost.

Svt har en naturserie som heter Världens natur. Jag brukar känna mig avslappnad av att titta på de, kanske du också gör det?
  • StevenDiese
    Anonym (?) skrev 2014-10-20 21:21:05 följande:

För att bryta stress är svårt. Men betablockerare tar bort symptomen av stress och gör att man då kan koncentrera sig på viktigare saker än huvudvärk. Bryta mönstret.
  • Anonym (?)
    Mysterium skrev 2014-10-20 21:30:07 följande:
    Tack för ditt svar! Jag känner mig som sagt inte alltför hoppfull med glasögonen eftersom det inte var ett groct brytningsfel men jag vill ändå hoppas litegrann... Finns det risk att jag får ondare i början tills ögonen vant sig?

Psykiskt... Ja jag har en inre stress som troligtvis bottnar sig i en depression som jag idag har tagit mig ur, tror jag?! Ätit antidepressiva i ett par år och försöker nu trappa ner sen 3 veckor tillbaka.

Jag är bara så desperat och känner mig så trasig. Jag fyller 20 år om några månader och kan inte gära annat än att vara hemma för mig själv. Kan inte umgås med någon förutom min pojkvän. Hopplöst känns det..
    Man kan bli lite yr och i värsta fall lite illamående, jag hade lite svårt att åka buss första veckan så då var jag tvungen att ta av mig dom under resan.

Känn efter om du verkligen har det. Man blir ju mer trött och orkeslös av en depression och det framkallar ju stress. Har du kollar bipacksedeln om huvudvärk finns med som biverkning.

Du kan testa att förklara situationen för en kompis och börja med att ta en lugn och kort fika med denne då och då. Jag tror din kompis skulle förstå dig om du bara skulle klara av att umgås 30-60 min i början.  Det kan ju göra så att du mår bättre psykiskt så att du blir piggare och mindre stressad som resulterar till att du får mindre huvudvärk så att du orkar umgås mer och mer.

Är själv 22 år och jag tyckte att just den tiden jag var runt 19-20 var jätte jobbig. Man insåg att vuxenlivet inte alls var så som man hade föreställt sig, insåg att de vuxna inte alls var så kloka som man trott innan och så började man grubbla mer på sin framtid, vad man skulle jobba inom och om man verkligen hade valt rätt utbildning o.s.v. 
Svar på tråden Daglig huvudvärk, hjälp!