• KajsaK

Vi 35+ som påbörjat utredning!

Jag är 36 år och jag och min sambo (som är 39) har nu försökt att få barn i ganska precis 4 år. Jag har alltid tänkt att det här är ju nåt man kommer klara själv, det här med att bli gravid. Tiden går och tillslut inser man att nej det går visst inte på egen hand. Så förr förra söndagen satte vi oss ner min sambo och jag med datorn och skickade in en anmälan för utredning av barnlöshet. Tog bara ca 10 min och helt plötsligt undrar man varför man inte gjort det tidigare. Men samtidigt har det ju tagit emot att måsta söka hjälp. Efter vi skickat in anmälan var det som ett ton sten lossnade från mina axlar och det kändes bra att ha skickat anmälan. "Så nu får vi väl vänta 2-4 veckor på att dem ska höra av sig, så stod det på deras hemsida. Döm av min förvåning när dem hörde av sig redan efter två dagar! Och på torsdagen hade jag fått hem remisserna för provtagning. 

Idag har jag varit och tagit massa prover på bla prolaktin. Jag har länge misstänkt att "felet" ligger hos mig, då jag har extremt oregelbunden mens och svåra smärtor i samband med detta, samt att jag dessutom "inte ens" fått missfall, så nu får jag vänta med spänning på provsvaren och hoppas de går fort att få svar! Min sambo har inte tid förrän i mitten av november för att lämna spermieprov så det känns ju lite drygt att vänta på de svaren oxå... Min misstanke att de hörde av sig så fort är nog dels våran ålder och dels pga mina sjukt oregelbundna menstruationer.

Någon annan 35+ med längtan efter barn och med pågående utredning, eller någon med erfarenheter av detta får gärna berätta och kanske någon vill följas åt och prata av sig med sina erfarenheter?

• Svar på tråden Vi 35+ som påbörjat utredning!
  • Jempa76

Hej påbörjade utredningen i aug, fast först nu börjat med hormonsprutorna, är inne på dag 4, ska in på ultraljud på torsdag för att se hur äggen utvecklas. Spännande värre , skönt att det finns fler i samma situation så man kan ventilera tankar å känslor.

• KajsaK
    Jempa76 skrev 2014-11-04 20:06:26 följande:

Hej påbörjade utredningen i aug, fast först nu börjat med hormonsprutorna, är inne på dag 4, ska in på ultraljud på torsdag för att se hur äggen utvecklas. Spännande värre smile1.gif , skönt att det finns fler i samma situation så man kan ventilera tankar å känslor.

Var det mer än äggreserven som var problem för dig? Hur fort fick du svar på proverna?
  • KajsaK

Men alltså...blir galen... Jag ringde till kvinnokliniken som har hand om utredningen och sa att jag ej fått svar än på mina prover. Hon sa att tyvärr kan dom ej lämna ut svaren än, dom vill vänta tills dom även har svaret på min sambos prov. Jag sa att jag ju är orolig! Då sa hon "vi vill samla alla svar innan vi säger nåt eftersom dina prover inte såg så bra ut". OK!!? Nu vill jag ju veta ÄNNU mer eftersom hon sa att mina prover inte såg så bra ut! Nu är jag ju ännu mer orolig, vad har dom hittat för nåt liksom? Så nu ska jag alltså gå och vänta i ytterligare 5-6 veckor på svar...Eftersom dom verkar ha hittat nåt fel så borde dom ju säga det nu och sätta in eventuell medicinering mot det så fort som möjligt om det nu är nåt som går att åtgärda!? Rynkar på näsan

• KajsaK

Jag menar, är det rätt att ge ett negativt besked men samtidigt inte ge svar på vad dom hittat för något fel i proverna...? känns ju inte schysst att göra en mer orolig...

• Blåblomman

Nä det var inte så bra gjort kan jag tycka. Man vill ju veta. Men att det ska ta sån lång tid för din sambos provsvar, men han kanske inte har lämnat än. Här skulle de provsvaren komma efter 3 veckor. Men vi får som sagt inga svar förrän vid sista samtalet som blir i början av december.

• Blåblomman

Nu har jag varit på mitt andra besök. Fick göra VUL idag med samt lämna ytterligare ett blodprov. Hon tyckte ena äggstocken såg fin ut, den andra vill de kolla igen så ska tillbaka i nästa vecka runt ägglossningen. Hon misstänkte även endometrios som de ville följa upp. Sen ska jag spolas men eftersom man ska göra det innan ägglossning skjuts det upp till nästa cykel så först i december görs det. Sen har vi som sagt sista besöket i december strax före lucia. Känns skönt att få svar innan jul.

• KajsaK
    Blåblomman skrev 2014-11-05 14:17:50 följande:

Nä det var inte så bra gjort kan jag tycka. Man vill ju veta. Men att det ska ta sån lång tid för din sambos provsvar, men han kanske inte har lämnat än. Här skulle de provsvaren komma efter 3 veckor. Men vi får som sagt inga svar förrän vid sista samtalet som blir i början av december.

Min sambo ska lämna prov nästa vecka och det tar ju ca 3 v som du säger, minst, att få veta svaren på, så iaf 4 v till måste jag vänta. Vi skulle nog inte hinna med någon träff innan dom stänger 15:e december, men iaf svaren skulle vi få veta. Visst jag har alltid vetat/kännt på mig att det är nåt knas hos mig, men när hon säger så där blir man ju sjukt orolig. Ja bara att vänta då... Obestämd
  • KajsaK
    Blåblomman skrev 2014-11-05 14:22:47 följande:

Nu har jag varit på mitt andra besök. Fick göra VUL idag med samt lämna ytterligare ett blodprov. Hon tyckte ena äggstocken såg fin ut, den andra vill de kolla igen så ska tillbaka i nästa vecka runt ägglossningen. Hon misstänkte även endometrios som de ville följa upp. Sen ska jag spolas men eftersom man ska göra det innan ägglossning skjuts det upp till nästa cykel så först i december görs det. Sen har vi som sagt sista besöket i december strax före lucia. Känns skönt att få svar innan jul.

Ja jag hoppas också på svar innan jul, Håller tummarna för erGlad
  • Blåblomman
    Jempa76 skrev 2014-11-04 20:06:26 följande:

Hej påbörjade utredningen i aug, fast först nu börjat med hormonsprutorna, är inne på dag 4, ska in på ultraljud på torsdag för att se hur äggen utvecklas. Spännande värre , skönt att det finns fler i samma situation så man kan ventilera tankar å känslor.

Hur har det gått?
  • Blåblomman

Nu har jag varit på mitt tredje besök. Det konstaterades att jag har endometrios på ena äggstocken. Även mina prover visade på det. Sen fick jag även göra en spolning idag istället för i december eftersom hon såg att jag skulle ha ägglossning först om ett par dagar. Så hon gav order om att mysa i morgon och i helgen. Morgondagen var mycket viktigare än vårt sista samtal som hon uttryckte det. Så nu hoppas jag att spolningen var det spm behövdes. Annars ska vi dit igen 8 dec för slutsamtal.

Svar på tråden Vi 35+ som påbörjat utredning!